Belg lust steeds minder vlees.

Belg lust steeds minder vlees.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vind u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Dr. Oetker verkoopt iets meer pizza’s in 2016

28/04/2017

Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

28/04/2017

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

28/04/2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express Hyper. Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

27/04/2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

27/04/2017

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Back to top