Belg lust steeds minder vlees.

Belg lust steeds minder vlees.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De millennial onder de mosselen

26/05/2017

Zelfs een zonnige brugdag houdt RetailDetail Food niet tegen om u een onversneden resumé aan te bieden van het FMCG-nieuws van de afgelopen week. Savoureer deze Filet Pur gerust op een terrasje bij een frisse cocktail of mocktail.  

"Harddiscount is sterke groeier op de biomarkt"

26/05/2017

Naar jaarlijkse gewoonte organiseren de sectororganisaties van de biologische landbouw begin juni een BioWeek om bio onder de aandacht te brengen en te promoten. We spraken met Marijke Van Ranst van BioForum.

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Back to top