Belg lust steeds minder vlees.

Belg lust steeds minder vlees.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

De biefstukboom vangt meer en meer wind. Volgens statistieken van de federale overheidsdienst Economie eten Belgen elk jaar minder vlees.  In de periode 2004-2009 is duidelijk een neerwaartse trend in de vleesconsumptie te zien. Gemiddeld at men in 2009 al 6 kilo minder vlees dan in 2004. 


In 2009 at men nog ongeveer 90 kilo vlees per persoon. Anno 2004 lag die hoeveelheid evenwel 6 kilo hoger. Vooral varkensvlees moest inboeten. De gemiddelde Belg at vorig jaar zowat een vijfde minder varkensvlees.


Varken blijft de meest populaire vleessoort, al geeft men tegenwoordig volgens de overheidsdienst wel steeds meer de voorkeur aan kip, konijn en wild. Van de jaarlijks 90 kilogram vlees die de Belg verorbert, is meer dan 40 kg van een varken afkomstig. Op de tweede plaats komt kip, met ruim 20kg. De koe hoeft zich evenwel niet uitgesloten te voelen. Zij verdient een derde plaats op onze borden, met 18kg per persoon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top