Belgian Family Brewers zijn nu al met 20 | RetailDetail

Belgian Family Brewers zijn nu al met 20

Belgian Family Brewers zijn nu al met 20
De Belgische speciaalbieren worden steeds populairder, en dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van de producten. Sinds 2007 proberen de Belgian Family Brewers immers deze uiteenlopende bieren "met een gemeenschappelijk verhaal" op de internationale kaartte zetten. Nu bereikt het gezelschap de mijlpaal van twintig leden.

Al twintig familiebrouwerijen zijn lid

De BFB heeft als doel het promoten van écht Belgisch bier en laat de aangesloten brouwerijen naar buiten komen met een gemeenschappelijk verhaal, ondanks hun onderlinge verscheidenheid. Dat verhaal draait steevast rond drie kernwaarden - authenticiteit, traditie en Belgisch - en wordt ondersteund door een gemeenschappelijk label.

 

Gaandeweg sloten steeds meer brouwerijen zich aan en met de komst van brouwerijen Bockor (Bellegem-Kortrijk), Palm (Steenhuffel) en De Ryck (Herzele) heeft de vereniging nu de kaap van de twintig leden gerond. Om lid te mogen worden, moet elke brouwer al minstens 50 jaar ononderbroken bier brouwen in ons land en in familiale handen zijn.

 

25% groei de voorbije drie jaar

Dat het initiatief werkt, bewijzen de cijfers: in een al jaren dalende biermarkt is de consumentenomzet van de speciaalbieren de laatste drie jaar met liefst een kwart gegroeid. Bovendien neemt ook de export toe (+ 4,6% in 2011). De Belgische speciaalbieren winnen dus zowel in binnen- als in buitenland aan populariteit.

 


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.