Belgian Pledge als wapen in de strijd tegen overgewicht

Belgian Pledge als wapen in de strijd tegen overgewicht

Op 11 september stelden COMEOS, FEVIA en UBA de Belgian Pledge - letterlijk de “Belgische Belofte” - voor, een bijkomend engagement vanwege de voedingssector met betrekking tot verantwoorde reclame. Het is geïnspireerd op de EU Pledge dat in 2007 werd gelanceerd en maakt van België het derde Europese land, na Zwitserland en Portugal, met een nationale ‘belofte’. Dankzij een strengere reglementering moet het initiatief een extra wapen opleveren in de strijd tegen overgewicht.

Uitbreiding bestaande Reclamecode

De bestaande Reclamecode kreeg in 2007 al een belangrijke uitbreiding met de EU Pledge. Daarin werd enerzijds vastgelegd dat reclame (zowel print, radio, televisie en internet) die gericht is op kinderen tot 12 jaar enkel toegelaten wordt voor producten die voldoen aan specifieke nutritionele criteria en anderzijds dat in een schoolomgeving communicatie over producten enkel mogelijk is binnen het kader van educatieve doelstellingen.


Een jaarlijkse, onafhankelijke monitoring laat zien dat reclame die niet voldoet aan de EU Pledge de laatste 3 jaar met 85% is gedaald.


Gezamenlijk initiatief voedingssector

De Belgian Pledge is een initiatief van FEVIA (de Federatie van de Voedingsindustrie), COMEOS (vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten) en UBA (de Unie van Belgische Adverteerders), en zorgt ervoor dat België het derde land is met een nationale ‘pledge’.


De Belgian Pledge gaat zelfs nog iets verder dan de EU Pledge. Deze week treden namelijk 14 Belgische ondernemingen toe tot de groep van 19 die reeds vertegenwoordigd waren in de EU Pledge. In de lijst vinden we klinkende namen terug als Kellogg’s, Coca Cola, Danone, Mars en Unilever. En het is vanzelfsprekend de bedoeling dat vele andere bedrijven zich laten inspireren en hun voorbeeld volgen.

 

Gezond initiatief

Het initiatief, dat ook de steun krijgt van de raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische reclame (JEP) en de World Federation for Advertisers (WFA), wil een belangrijke bijdrage leveren in de strijd tegen een ongezonde levensstijl en dito voedingsgewoontes die aan de basis liggen van overgewicht. Een streng gecontroleerde reclame moet ervoor zorgen dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin ze evenwichtig eten en leven.

 

 

- Greet De Wilde

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top