Belgian Pledge als wapen in de strijd tegen overgewicht | RetailDetail

Belgian Pledge als wapen in de strijd tegen overgewicht

Belgian Pledge als wapen in de strijd tegen overgewicht

Op 11 september stelden COMEOS, FEVIA en UBA de Belgian Pledge - letterlijk de “Belgische Belofte” - voor, een bijkomend engagement vanwege de voedingssector met betrekking tot verantwoorde reclame. Het is geïnspireerd op de EU Pledge dat in 2007 werd gelanceerd en maakt van België het derde Europese land, na Zwitserland en Portugal, met een nationale ‘belofte’. Dankzij een strengere reglementering moet het initiatief een extra wapen opleveren in de strijd tegen overgewicht.

Uitbreiding bestaande Reclamecode

De bestaande Reclamecode kreeg in 2007 al een belangrijke uitbreiding met de EU Pledge. Daarin werd enerzijds vastgelegd dat reclame (zowel print, radio, televisie en internet) die gericht is op kinderen tot 12 jaar enkel toegelaten wordt voor producten die voldoen aan specifieke nutritionele criteria en anderzijds dat in een schoolomgeving communicatie over producten enkel mogelijk is binnen het kader van educatieve doelstellingen.


Een jaarlijkse, onafhankelijke monitoring laat zien dat reclame die niet voldoet aan de EU Pledge de laatste 3 jaar met 85% is gedaald.


Gezamenlijk initiatief voedingssector

De Belgian Pledge is een initiatief van FEVIA (de Federatie van de Voedingsindustrie), COMEOS (vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten) en UBA (de Unie van Belgische Adverteerders), en zorgt ervoor dat België het derde land is met een nationale ‘pledge’.


De Belgian Pledge gaat zelfs nog iets verder dan de EU Pledge. Deze week treden namelijk 14 Belgische ondernemingen toe tot de groep van 19 die reeds vertegenwoordigd waren in de EU Pledge. In de lijst vinden we klinkende namen terug als Kellogg’s, Coca Cola, Danone, Mars en Unilever. En het is vanzelfsprekend de bedoeling dat vele andere bedrijven zich laten inspireren en hun voorbeeld volgen.

 

Gezond initiatief

Het initiatief, dat ook de steun krijgt van de raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische reclame (JEP) en de World Federation for Advertisers (WFA), wil een belangrijke bijdrage leveren in de strijd tegen een ongezonde levensstijl en dito voedingsgewoontes die aan de basis liggen van overgewicht. Een streng gecontroleerde reclame moet ervoor zorgen dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin ze evenwichtig eten en leven.

 

 

- Greet De Wilde

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".