Belgisch fruit verovert India

Belgisch fruit verovert India

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top