Belgisch fruit verovert India | RetailDetail

Belgisch fruit verovert India

Belgisch fruit verovert India

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.