Belgisch fruit verovert India

Belgisch fruit verovert India

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top