Belgisch fruit verovert India

Belgisch fruit verovert India

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Amper een maand nadat India kon kennismaken met de allereerste ingevoerde Belgische peren, kan het tweede grootste land ter wereld nu ook proeven van Belgische appelen. De eerste container met onder andere Haspengouwse Jonagold werd alvast positief onthaald op de lokale markten.


Lokale markten?

Aangezien in grote delen van India de groothandel en retail nog niet echt uitgebouwd zijn, werd de eerste lading appels inderdaad vooral via markten aan de man/vrouw gebracht. De lading Jonagold, Jonagored, Golden en Greenstar heeft de overtocht van een kleine maand in een gekoelde container goed overleefd, wist de Haspengouwse veilingdirecteur Renaat Kuipers te melden.


Vooral de éénkleurige variëteiten konden de Indiërs blijkbaar bekoren. Dit succes inspireerde Veiling Haspengouw om ook Conférenceperen in de Indiase fruitmanden te laten belanden. De eerste container wordt momenteel klaargemaakt.


Veel ruimte voor groei

Hoewel in het grotendeels arme India import-appels voor veel mensen een onbetaalbare luxe zijn, telt de huidige markt toch al veertig miljoen potentiële kopers. De economische groei van het land zal die vraag waarschijnlijk nog snel doen toenemen.


Belgische fruittelers hebben in de snelgroeilanden als India en China dan ook een dankbare afzetmarkt gevonden. De vraag stijgt er bijzonder gretig en het eigen aanbod kan niet volgen. Massale import biedt soelaas. Al begint de andere kant van de medaille zich ook reeds af te tekenen. Worden lokale producten door de wereldhandel straks schaars goed, als onze appelen en peren en masse richting Azië worden verscheept?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top