Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top