Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top