Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Belgische distributeurs bij grootsten der aarde.

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Delhaize speelt mee met de groten in de wereldranglijst van de distributiemarkt. Op het gebied van omzet prijkt de Belgische supermarkt op de 32e plaats in de rangschikking. Het is de beste plaats voor een Belgische onderneming. Zo blijkt uit een studie van Deloitte.

 

Wereldtop 5 distributeurs.

De top vijf van grootste distributeurs ter wereld qua omzet wordt zoals elk jaar gedomineerd door respectievelijk Wal-Mart, Carrefour, Metro, Tesco en Schwarz (de holding achter Lidl).

 

België komt in de ranglijst pas in zicht vanaf de 32e plaats, met name dankzij Delhaize. De supermarktketen heeft daarmee een grote voorsprong op zijn Belgische collega’s. Louis Delhaize prijkt op de 51e plaats. Ver achterop vinden we C&A Europe, op de 94e plaats, en Colruyt, die de 121e bekleedt.

 

Sterke spelers in zwakke markt.

Het viel Deloitte op dat ruim een derde van alle 250 distributeurs in de lijst gedurende de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 hun omzet zagen krimpen. Door de grote schaal waarmee dit gebeurde, bleef de rangschikking als dusdanig evenwel vrij stabiel.

 

Bovendien konden de retailers hun winstmarges veilig stellen dankzij kostenbesparingen en intelligent om te springen met voorraden. Hun inspanningen werden beloond met een gemiddelde winstmargetoename van 2,4% naar 3,1%. Vooral in de kledingsector ging de winstmarge omhoog, met van 4,1% naar 7,6%,
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top