Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

In het eerste kwartaal van 2015 is de Belgische modemarkt met 1,2 procent gekrompen. Vooral in maart waren de resultaten flink beneden het peil van een jaar geleden. De grootste klappen vielen in het segment schoenen.

Weer spelbreker

In januari werd er nog een stijging van 0,5 procent opgetekend en ook in februari was er sprake van positieve cijfers, maar een desastreuze maand maart zorgde er voor dat de resultaten toch lager uitkwamen dan een jaar eerder.


In maart daalde onder andere de verkoop van textiel en accessoires met 7 procent en bij schoenen was er zelfs sprake van een omzetdaling van maar liefst 11 procent. Dat blijkt uit de Fashion Monitor van onderzoeksbureau GfK.


Opnieuw was het weer een grote spelbreker. De temperaturen waren normaal voor de tijd van het jaar, maar het was wel een stuk kouder en minder zonnig dan in maart 2014. Dat zorgde er voor dat de verkoop van de voorjaarscollecties dit jaar trager op gang kwamen.


Ook in Nederland moesten ze een omzetstijging van 2,4 procent incasseren, omwille van een daling van 7,4 procent in maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top