Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

In het eerste kwartaal van 2015 is de Belgische modemarkt met 1,2 procent gekrompen. Vooral in maart waren de resultaten flink beneden het peil van een jaar geleden. De grootste klappen vielen in het segment schoenen.

Weer spelbreker

In januari werd er nog een stijging van 0,5 procent opgetekend en ook in februari was er sprake van positieve cijfers, maar een desastreuze maand maart zorgde er voor dat de resultaten toch lager uitkwamen dan een jaar eerder.


In maart daalde onder andere de verkoop van textiel en accessoires met 7 procent en bij schoenen was er zelfs sprake van een omzetdaling van maar liefst 11 procent. Dat blijkt uit de Fashion Monitor van onderzoeksbureau GfK.


Opnieuw was het weer een grote spelbreker. De temperaturen waren normaal voor de tijd van het jaar, maar het was wel een stuk kouder en minder zonnig dan in maart 2014. Dat zorgde er voor dat de verkoop van de voorjaarscollecties dit jaar trager op gang kwamen.


Ook in Nederland moesten ze een omzetstijging van 2,4 procent incasseren, omwille van een daling van 7,4 procent in maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top