Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

Belgische modemarkt krimpt in eerste kwartaal 2015

In het eerste kwartaal van 2015 is de Belgische modemarkt met 1,2 procent gekrompen. Vooral in maart waren de resultaten flink beneden het peil van een jaar geleden. De grootste klappen vielen in het segment schoenen.

Weer spelbreker

In januari werd er nog een stijging van 0,5 procent opgetekend en ook in februari was er sprake van positieve cijfers, maar een desastreuze maand maart zorgde er voor dat de resultaten toch lager uitkwamen dan een jaar eerder.


In maart daalde onder andere de verkoop van textiel en accessoires met 7 procent en bij schoenen was er zelfs sprake van een omzetdaling van maar liefst 11 procent. Dat blijkt uit de Fashion Monitor van onderzoeksbureau GfK.


Opnieuw was het weer een grote spelbreker. De temperaturen waren normaal voor de tijd van het jaar, maar het was wel een stuk kouder en minder zonnig dan in maart 2014. Dat zorgde er voor dat de verkoop van de voorjaarscollecties dit jaar trager op gang kwamen.


Ook in Nederland moesten ze een omzetstijging van 2,4 procent incasseren, omwille van een daling van 7,4 procent in maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top