Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

De Unie van Belgische Adverteerders UBA, handelsfederatie Comeos en de Federatie van de Voedingsindustrie Fevia lanceren op 11 september de "Belgian Pledge", een plechtige belofte waarin Belgische voedingsbedrijven zich engageren voor verantwoorde reclame voor kinderen. Negentien bedrijven zouden de plechtige belofte al hebben ondertekend.

Belgische versie van "EU Plegde"

De Belgische initiatiefnemers haalden de mosterd voor hun "Belgian pledge" (letterlijk "Belgische plechtige belofte") bij de "EU Pledge": "Bedrijven die de EU Pledge ondertekenen, beloven om vrijwillig geen reclame te maken op tv, in de pers, op de radio en op het internet, gericht tot kinderen jonger dan 12 jaar, voor voedingsproducten of dranken die niet beantwoorden aan specifieke voedingscriteria", zo staat te lezen op de website van de UBA.

 

UBA, Comeos en Fevia verwachten van de bedrijven die de EU Pledge ondertekend hebben dat ze hun engagement bevestigen door de Belgian Pledge te ondersteunen, maar ze beseffen tegelijk dat "het succes en de geloofwaardigheid van dit initiatief ook afhangt van de vrijwillige toetreding van andere bedrijven. Daarom worden voedings- en drankenbedrijven opgeroepen om zich bij de negentien eerste ondertekenaars aan te sluiten."

 

Wereldwijde steun

Wie die negentien bedrijven zijn en waartoe ze zich exact engageren, wordt pas tijdens de officiële lancering op 11 september bekendgemaakt, al laat de Unie van Belgische Adverteerders alvast weten dat "een aantal verbintenissen gelijk loopt met die in de EU Pledge". Die werd in december 2007 officieel gelanceerd en tot de ondertekenaars van die "EU Pledge" behoren Coca-Cola, Danone, Unilever, Mars, Kraft Foods, P&G en Nestlé.

 

De Belgische variant kan alvast rekenen op de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), de World Federation of Advertisers en bevoegd federaal minister Laurette Onkelinx (PS), vicepremier en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top