Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame" | RetailDetail

Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

De Unie van Belgische Adverteerders UBA, handelsfederatie Comeos en de Federatie van de Voedingsindustrie Fevia lanceren op 11 september de "Belgian Pledge", een plechtige belofte waarin Belgische voedingsbedrijven zich engageren voor verantwoorde reclame voor kinderen. Negentien bedrijven zouden de plechtige belofte al hebben ondertekend.

Belgische versie van "EU Plegde"

De Belgische initiatiefnemers haalden de mosterd voor hun "Belgian pledge" (letterlijk "Belgische plechtige belofte") bij de "EU Pledge": "Bedrijven die de EU Pledge ondertekenen, beloven om vrijwillig geen reclame te maken op tv, in de pers, op de radio en op het internet, gericht tot kinderen jonger dan 12 jaar, voor voedingsproducten of dranken die niet beantwoorden aan specifieke voedingscriteria", zo staat te lezen op de website van de UBA.

 

UBA, Comeos en Fevia verwachten van de bedrijven die de EU Pledge ondertekend hebben dat ze hun engagement bevestigen door de Belgian Pledge te ondersteunen, maar ze beseffen tegelijk dat "het succes en de geloofwaardigheid van dit initiatief ook afhangt van de vrijwillige toetreding van andere bedrijven. Daarom worden voedings- en drankenbedrijven opgeroepen om zich bij de negentien eerste ondertekenaars aan te sluiten."

 

Wereldwijde steun

Wie die negentien bedrijven zijn en waartoe ze zich exact engageren, wordt pas tijdens de officiële lancering op 11 september bekendgemaakt, al laat de Unie van Belgische Adverteerders alvast weten dat "een aantal verbintenissen gelijk loopt met die in de EU Pledge". Die werd in december 2007 officieel gelanceerd en tot de ondertekenaars van die "EU Pledge" behoren Coca-Cola, Danone, Unilever, Mars, Kraft Foods, P&G en Nestlé.

 

De Belgische variant kan alvast rekenen op de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), de World Federation of Advertisers en bevoegd federaal minister Laurette Onkelinx (PS), vicepremier en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.