Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

De Unie van Belgische Adverteerders UBA, handelsfederatie Comeos en de Federatie van de Voedingsindustrie Fevia lanceren op 11 september de "Belgian Pledge", een plechtige belofte waarin Belgische voedingsbedrijven zich engageren voor verantwoorde reclame voor kinderen. Negentien bedrijven zouden de plechtige belofte al hebben ondertekend.

Belgische versie van "EU Plegde"

De Belgische initiatiefnemers haalden de mosterd voor hun "Belgian pledge" (letterlijk "Belgische plechtige belofte") bij de "EU Pledge": "Bedrijven die de EU Pledge ondertekenen, beloven om vrijwillig geen reclame te maken op tv, in de pers, op de radio en op het internet, gericht tot kinderen jonger dan 12 jaar, voor voedingsproducten of dranken die niet beantwoorden aan specifieke voedingscriteria", zo staat te lezen op de website van de UBA.

 

UBA, Comeos en Fevia verwachten van de bedrijven die de EU Pledge ondertekend hebben dat ze hun engagement bevestigen door de Belgian Pledge te ondersteunen, maar ze beseffen tegelijk dat "het succes en de geloofwaardigheid van dit initiatief ook afhangt van de vrijwillige toetreding van andere bedrijven. Daarom worden voedings- en drankenbedrijven opgeroepen om zich bij de negentien eerste ondertekenaars aan te sluiten."

 

Wereldwijde steun

Wie die negentien bedrijven zijn en waartoe ze zich exact engageren, wordt pas tijdens de officiële lancering op 11 september bekendgemaakt, al laat de Unie van Belgische Adverteerders alvast weten dat "een aantal verbintenissen gelijk loopt met die in de EU Pledge". Die werd in december 2007 officieel gelanceerd en tot de ondertekenaars van die "EU Pledge" behoren Coca-Cola, Danone, Unilever, Mars, Kraft Foods, P&G en Nestlé.

 

De Belgische variant kan alvast rekenen op de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), de World Federation of Advertisers en bevoegd federaal minister Laurette Onkelinx (PS), vicepremier en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top