Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

Belgische voedingssector gaat voor "verantwoorde reclame"

De Unie van Belgische Adverteerders UBA, handelsfederatie Comeos en de Federatie van de Voedingsindustrie Fevia lanceren op 11 september de "Belgian Pledge", een plechtige belofte waarin Belgische voedingsbedrijven zich engageren voor verantwoorde reclame voor kinderen. Negentien bedrijven zouden de plechtige belofte al hebben ondertekend.

Belgische versie van "EU Plegde"

De Belgische initiatiefnemers haalden de mosterd voor hun "Belgian pledge" (letterlijk "Belgische plechtige belofte") bij de "EU Pledge": "Bedrijven die de EU Pledge ondertekenen, beloven om vrijwillig geen reclame te maken op tv, in de pers, op de radio en op het internet, gericht tot kinderen jonger dan 12 jaar, voor voedingsproducten of dranken die niet beantwoorden aan specifieke voedingscriteria", zo staat te lezen op de website van de UBA.

 

UBA, Comeos en Fevia verwachten van de bedrijven die de EU Pledge ondertekend hebben dat ze hun engagement bevestigen door de Belgian Pledge te ondersteunen, maar ze beseffen tegelijk dat "het succes en de geloofwaardigheid van dit initiatief ook afhangt van de vrijwillige toetreding van andere bedrijven. Daarom worden voedings- en drankenbedrijven opgeroepen om zich bij de negentien eerste ondertekenaars aan te sluiten."

 

Wereldwijde steun

Wie die negentien bedrijven zijn en waartoe ze zich exact engageren, wordt pas tijdens de officiële lancering op 11 september bekendgemaakt, al laat de Unie van Belgische Adverteerders alvast weten dat "een aantal verbintenissen gelijk loopt met die in de EU Pledge". Die werd in december 2007 officieel gelanceerd en tot de ondertekenaars van die "EU Pledge" behoren Coca-Cola, Danone, Unilever, Mars, Kraft Foods, P&G en Nestlé.

 

De Belgische variant kan alvast rekenen op de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), de World Federation of Advertisers en bevoegd federaal minister Laurette Onkelinx (PS), vicepremier en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top