Vishandelaars en -marktkramers verenigen zich | RetailDetail

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

De Vlaamse vishandelaars en -marktkramers hebben zich verenigd in de Vlaamse Federatie van Vishandelaars. Dat is een fusie van de Beroepsvereniging van Vishandelaars en de Federatie van Visventers.

Nieuw kwaliteitslabel

De voorbije jaren werkten de twee verenigingen steeds vaker samen en onlangs werd dan de beslissing genomen om samen te smelten in de nieuwe federatie. Zo willen de visverkopers samen de kwaliteit van de Noordzeevis garanderen. Alle leden moeten onder andere een charter ondertekenen waarmee ze aangeven steeds te zullen waken over de vakbekwaamheid, kwaliteit en hygiëne.

 

Er komt meteen ook een nieuw kwaliteitslabel, waarmee de vereniging aan de consument wil aangeven dat het aanbod bij de visspecialist beter is dan dat bij de supermarkt. Het aantal vishandels daalde door de concurrentie met de supermarkt al jaren, van 550 in 2008 naar 461 in 2014, maar sinds kort is er sprake van een stabilisering.

 

“Nog toekomst in vishandel”

Ook regionaal visserijminister Joke Schauvliege vindt de nieuwe federatie een goede zaak. “Dit zal de slagkracht van de sector vergroten, maar de samenwerking biedt ook opportuniteiten. En belangrijk, ook de consument zal hiervan profiteren. Veertig procent van de verse vis wordt gekocht bij een vishandelaar. De Vlaming eet 1,8 kg vis per persoon per jaar, dat kan dus nog verbeteren”, aldus Schauvliege.

 

“Er is zeker nog een toekomst in de vishandel. Het aantal handelaars en startende ondernemingen stijgt aanzienlijk, het aantal stopzettingen is fors gedaald. Bovendien gaat de consument steeds vaker op zoek naar kwaliteit, authenticiteit en producten van bij ons. De handelaars kunnen de consument daar perfect in bijstaan”, voegt  Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo, daar aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".