Vishandelaars en -marktkramers verenigen zich | RetailDetail

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

De Vlaamse vishandelaars en -marktkramers hebben zich verenigd in de Vlaamse Federatie van Vishandelaars. Dat is een fusie van de Beroepsvereniging van Vishandelaars en de Federatie van Visventers.

Nieuw kwaliteitslabel

De voorbije jaren werkten de twee verenigingen steeds vaker samen en onlangs werd dan de beslissing genomen om samen te smelten in de nieuwe federatie. Zo willen de visverkopers samen de kwaliteit van de Noordzeevis garanderen. Alle leden moeten onder andere een charter ondertekenen waarmee ze aangeven steeds te zullen waken over de vakbekwaamheid, kwaliteit en hygiëne.

 

Er komt meteen ook een nieuw kwaliteitslabel, waarmee de vereniging aan de consument wil aangeven dat het aanbod bij de visspecialist beter is dan dat bij de supermarkt. Het aantal vishandels daalde door de concurrentie met de supermarkt al jaren, van 550 in 2008 naar 461 in 2014, maar sinds kort is er sprake van een stabilisering.

 

“Nog toekomst in vishandel”

Ook regionaal visserijminister Joke Schauvliege vindt de nieuwe federatie een goede zaak. “Dit zal de slagkracht van de sector vergroten, maar de samenwerking biedt ook opportuniteiten. En belangrijk, ook de consument zal hiervan profiteren. Veertig procent van de verse vis wordt gekocht bij een vishandelaar. De Vlaming eet 1,8 kg vis per persoon per jaar, dat kan dus nog verbeteren”, aldus Schauvliege.

 

“Er is zeker nog een toekomst in de vishandel. Het aantal handelaars en startende ondernemingen stijgt aanzienlijk, het aantal stopzettingen is fors gedaald. Bovendien gaat de consument steeds vaker op zoek naar kwaliteit, authenticiteit en producten van bij ons. De handelaars kunnen de consument daar perfect in bijstaan”, voegt  Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo, daar aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.