Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

De Vlaamse vishandelaars en -marktkramers hebben zich verenigd in de Vlaamse Federatie van Vishandelaars. Dat is een fusie van de Beroepsvereniging van Vishandelaars en de Federatie van Visventers.

Nieuw kwaliteitslabel

De voorbije jaren werkten de twee verenigingen steeds vaker samen en onlangs werd dan de beslissing genomen om samen te smelten in de nieuwe federatie. Zo willen de visverkopers samen de kwaliteit van de Noordzeevis garanderen. Alle leden moeten onder andere een charter ondertekenen waarmee ze aangeven steeds te zullen waken over de vakbekwaamheid, kwaliteit en hygiëne.

 

Er komt meteen ook een nieuw kwaliteitslabel, waarmee de vereniging aan de consument wil aangeven dat het aanbod bij de visspecialist beter is dan dat bij de supermarkt. Het aantal vishandels daalde door de concurrentie met de supermarkt al jaren, van 550 in 2008 naar 461 in 2014, maar sinds kort is er sprake van een stabilisering.

 

“Nog toekomst in vishandel”

Ook regionaal visserijminister Joke Schauvliege vindt de nieuwe federatie een goede zaak. “Dit zal de slagkracht van de sector vergroten, maar de samenwerking biedt ook opportuniteiten. En belangrijk, ook de consument zal hiervan profiteren. Veertig procent van de verse vis wordt gekocht bij een vishandelaar. De Vlaming eet 1,8 kg vis per persoon per jaar, dat kan dus nog verbeteren”, aldus Schauvliege.

 

“Er is zeker nog een toekomst in de vishandel. Het aantal handelaars en startende ondernemingen stijgt aanzienlijk, het aantal stopzettingen is fors gedaald. Bovendien gaat de consument steeds vaker op zoek naar kwaliteit, authenticiteit en producten van bij ons. De handelaars kunnen de consument daar perfect in bijstaan”, voegt  Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo, daar aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top