Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

De Vlaamse vishandelaars en -marktkramers hebben zich verenigd in de Vlaamse Federatie van Vishandelaars. Dat is een fusie van de Beroepsvereniging van Vishandelaars en de Federatie van Visventers.

Nieuw kwaliteitslabel

De voorbije jaren werkten de twee verenigingen steeds vaker samen en onlangs werd dan de beslissing genomen om samen te smelten in de nieuwe federatie. Zo willen de visverkopers samen de kwaliteit van de Noordzeevis garanderen. Alle leden moeten onder andere een charter ondertekenen waarmee ze aangeven steeds te zullen waken over de vakbekwaamheid, kwaliteit en hygiëne.

 

Er komt meteen ook een nieuw kwaliteitslabel, waarmee de vereniging aan de consument wil aangeven dat het aanbod bij de visspecialist beter is dan dat bij de supermarkt. Het aantal vishandels daalde door de concurrentie met de supermarkt al jaren, van 550 in 2008 naar 461 in 2014, maar sinds kort is er sprake van een stabilisering.

 

“Nog toekomst in vishandel”

Ook regionaal visserijminister Joke Schauvliege vindt de nieuwe federatie een goede zaak. “Dit zal de slagkracht van de sector vergroten, maar de samenwerking biedt ook opportuniteiten. En belangrijk, ook de consument zal hiervan profiteren. Veertig procent van de verse vis wordt gekocht bij een vishandelaar. De Vlaming eet 1,8 kg vis per persoon per jaar, dat kan dus nog verbeteren”, aldus Schauvliege.

 

“Er is zeker nog een toekomst in de vishandel. Het aantal handelaars en startende ondernemingen stijgt aanzienlijk, het aantal stopzettingen is fors gedaald. Bovendien gaat de consument steeds vaker op zoek naar kwaliteit, authenticiteit en producten van bij ons. De handelaars kunnen de consument daar perfect in bijstaan”, voegt  Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo, daar aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top