"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

De Carrefour-actie rond Ierse biomosselen - "de eerste ter wereld die dat label kregen" - wordt duidelijk niet gesmaakt door de Nederlandse mosselboeren. "Alsof onze mosselen milieuonvriendelijk zouden zijn...", klinkt het verontwaardigd in Zeeland.

"Premium Bio Mosselen"

Carrefour lanceerde gisteren de Premium Bio Mosselen, naar eigen zeggen "de enige biologische bodemcultuurmosselen", gekweekt "in de kristalheldere wateren langs de Ierse kust. Om dit label te behalen, moet de exploitant een zeer strikt lastenboek naleven, en met name aantonen dat de weekdieren in elke productiefase gekweekt en gecultiveerd zijn met het grootste respect voor de natuur", aldus Caroline Hanssens, Group Manager Sea Products bij Carrefour.

 

Zo moeten de kwekers niet alleen bewijzen dat de ecologische gevolgen van de mosselkweek zo beperkt mogelijk gehouden zijn, maar ook dat het duurzame karakter van het hele productieproces de volgende generaties de hoogst mogelijke exploitatiegaranties biedt. "Dit door het natuurlijke evenwicht niet te verstoren, de parken permanent te vernieuwen en gebruik te maken van niet-vervuilende schepen en verpakkingsmateriaal", aldus nog Carrefour.

 

"Biomossel? Wat een onzin!"

De Zeeuwse mosselboeren kunnen er alvast niet om lachen. "Een biomossel? Wat een onzin verkopen die", zegt mosselkweker Jos van Damme in Het Nieuwsblad: "Elke mossel is toch bio? Je haalt die uit de natuur en verkoopt die. Punt. Nu doen ze precies alsof er aan onze mosselen een ecologisch geurtje zit, terwijl we ze net op dezelfde manier kweken. En de boten die ze daar gebruiken, zijn ook dezelfde als hier, net zoals het verpakkingsmateriaal. Een verkooptruc, niets meer en niets minder."

 

Hans van Geesbergen van de federatie van Nederlandse mosselkwekers wijst er dan weer op dat de Zeeuwse mosselen vorig jaar nog het internationale MSC-keurmerk voor duurzame visserij hebben gekregen: "Dat lijkt me toch het beste bewijs dat we milieuvriendelijk bezig zijn. Kijk, ik heb er niets tegen dat mensen op een originele manier hun waar proberen verkopen, maar dan moet dat wel niet ten koste zijn van een ander."

 

Storm in een glas (zee)water

Bij Krijn Verwijs, het Nederlandse bedrijf dat de biomosselen levert aan Carrefour, zeggen ze dat het helemaal niet de bedoeling is om de Zeeuwse mossel in een slecht daglicht te plaatsen. "We willen met dit label niet zeggen dat de Ierse beter zijn", zegt Danielle Westerweel. "We verkopen zelf ook Zeeuwse mosselen, waarom zouden we dat dus doen? We willen gewoon de ecologische werkwijze benadrukken en die is voor een stuk verschillend met de Nederlandse manier van werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top