"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat | RetailDetail

"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

De Carrefour-actie rond Ierse biomosselen - "de eerste ter wereld die dat label kregen" - wordt duidelijk niet gesmaakt door de Nederlandse mosselboeren. "Alsof onze mosselen milieuonvriendelijk zouden zijn...", klinkt het verontwaardigd in Zeeland.

"Premium Bio Mosselen"

Carrefour lanceerde gisteren de Premium Bio Mosselen, naar eigen zeggen "de enige biologische bodemcultuurmosselen", gekweekt "in de kristalheldere wateren langs de Ierse kust. Om dit label te behalen, moet de exploitant een zeer strikt lastenboek naleven, en met name aantonen dat de weekdieren in elke productiefase gekweekt en gecultiveerd zijn met het grootste respect voor de natuur", aldus Caroline Hanssens, Group Manager Sea Products bij Carrefour.

 

Zo moeten de kwekers niet alleen bewijzen dat de ecologische gevolgen van de mosselkweek zo beperkt mogelijk gehouden zijn, maar ook dat het duurzame karakter van het hele productieproces de volgende generaties de hoogst mogelijke exploitatiegaranties biedt. "Dit door het natuurlijke evenwicht niet te verstoren, de parken permanent te vernieuwen en gebruik te maken van niet-vervuilende schepen en verpakkingsmateriaal", aldus nog Carrefour.

 

"Biomossel? Wat een onzin!"

De Zeeuwse mosselboeren kunnen er alvast niet om lachen. "Een biomossel? Wat een onzin verkopen die", zegt mosselkweker Jos van Damme in Het Nieuwsblad: "Elke mossel is toch bio? Je haalt die uit de natuur en verkoopt die. Punt. Nu doen ze precies alsof er aan onze mosselen een ecologisch geurtje zit, terwijl we ze net op dezelfde manier kweken. En de boten die ze daar gebruiken, zijn ook dezelfde als hier, net zoals het verpakkingsmateriaal. Een verkooptruc, niets meer en niets minder."

 

Hans van Geesbergen van de federatie van Nederlandse mosselkwekers wijst er dan weer op dat de Zeeuwse mosselen vorig jaar nog het internationale MSC-keurmerk voor duurzame visserij hebben gekregen: "Dat lijkt me toch het beste bewijs dat we milieuvriendelijk bezig zijn. Kijk, ik heb er niets tegen dat mensen op een originele manier hun waar proberen verkopen, maar dan moet dat wel niet ten koste zijn van een ander."

 

Storm in een glas (zee)water

Bij Krijn Verwijs, het Nederlandse bedrijf dat de biomosselen levert aan Carrefour, zeggen ze dat het helemaal niet de bedoeling is om de Zeeuwse mossel in een slecht daglicht te plaatsen. "We willen met dit label niet zeggen dat de Ierse beter zijn", zegt Danielle Westerweel. "We verkopen zelf ook Zeeuwse mosselen, waarom zouden we dat dus doen? We willen gewoon de ecologische werkwijze benadrukken en die is voor een stuk verschillend met de Nederlandse manier van werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.