"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

"Bio"-mosselen Carrefour schieten Zeeuwse mosselboeren in verkeerde keelgat

De Carrefour-actie rond Ierse biomosselen - "de eerste ter wereld die dat label kregen" - wordt duidelijk niet gesmaakt door de Nederlandse mosselboeren. "Alsof onze mosselen milieuonvriendelijk zouden zijn...", klinkt het verontwaardigd in Zeeland.

"Premium Bio Mosselen"

Carrefour lanceerde gisteren de Premium Bio Mosselen, naar eigen zeggen "de enige biologische bodemcultuurmosselen", gekweekt "in de kristalheldere wateren langs de Ierse kust. Om dit label te behalen, moet de exploitant een zeer strikt lastenboek naleven, en met name aantonen dat de weekdieren in elke productiefase gekweekt en gecultiveerd zijn met het grootste respect voor de natuur", aldus Caroline Hanssens, Group Manager Sea Products bij Carrefour.

 

Zo moeten de kwekers niet alleen bewijzen dat de ecologische gevolgen van de mosselkweek zo beperkt mogelijk gehouden zijn, maar ook dat het duurzame karakter van het hele productieproces de volgende generaties de hoogst mogelijke exploitatiegaranties biedt. "Dit door het natuurlijke evenwicht niet te verstoren, de parken permanent te vernieuwen en gebruik te maken van niet-vervuilende schepen en verpakkingsmateriaal", aldus nog Carrefour.

 

"Biomossel? Wat een onzin!"

De Zeeuwse mosselboeren kunnen er alvast niet om lachen. "Een biomossel? Wat een onzin verkopen die", zegt mosselkweker Jos van Damme in Het Nieuwsblad: "Elke mossel is toch bio? Je haalt die uit de natuur en verkoopt die. Punt. Nu doen ze precies alsof er aan onze mosselen een ecologisch geurtje zit, terwijl we ze net op dezelfde manier kweken. En de boten die ze daar gebruiken, zijn ook dezelfde als hier, net zoals het verpakkingsmateriaal. Een verkooptruc, niets meer en niets minder."

 

Hans van Geesbergen van de federatie van Nederlandse mosselkwekers wijst er dan weer op dat de Zeeuwse mosselen vorig jaar nog het internationale MSC-keurmerk voor duurzame visserij hebben gekregen: "Dat lijkt me toch het beste bewijs dat we milieuvriendelijk bezig zijn. Kijk, ik heb er niets tegen dat mensen op een originele manier hun waar proberen verkopen, maar dan moet dat wel niet ten koste zijn van een ander."

 

Storm in een glas (zee)water

Bij Krijn Verwijs, het Nederlandse bedrijf dat de biomosselen levert aan Carrefour, zeggen ze dat het helemaal niet de bedoeling is om de Zeeuwse mossel in een slecht daglicht te plaatsen. "We willen met dit label niet zeggen dat de Ierse beter zijn", zegt Danielle Westerweel. "We verkopen zelf ook Zeeuwse mosselen, waarom zouden we dat dus doen? We willen gewoon de ecologische werkwijze benadrukken en die is voor een stuk verschillend met de Nederlandse manier van werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top