Bio-Planet blaakt van vertrouwen op tiende verjaardag

Bio-Planet blaakt van vertrouwen op tiende verjaardag

“Bio wordt de norm”, beweert Bio-Planet. De biologische supermarktketen van Colruyt Groep mag tien kaarsjes uitblazen en kijkt tevreden terug. De Belgische markt van biologische levensmiddelen –  die ze naar eigen zeggen zelf mee hebben vormgegeven – heeft in het voorbije decennium een hoge vlucht genomen en blijft zelfs in deze crisistijden opwaarts gaan.

Dertien winkels erbij

Biosupermarkt Bio-Planet bestaat ondertussen tien jaar en is klaar om een naar een hogere versnelling te schakelen. Op dit moment heeft Bio-Planet zeven winkels (Kortrijk, Gent, Brugge, Turnhout, Dilbeek, Mechelen en Leuven) en 170 medewerkers, maar de keten plant op termijn liefst dertien nieuwe winkels.


De keten voelt zich gesterkt door de mooie groeicijfers van de afgelopen jaren. Bio-Planet realiseerde in 2010 namelijk een omzetgroei van ruim 27%. Een opwaartse trend die zich het boekjaar daarvoor al manifesteerde: in 2010 nam de omzet al met 19% toe. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten bovendien met 20% en groeide het aantal gekende klanten met liefst 105%.

Bio blijkt crisisresistent

Ook de bemoedigende berichten uit de biosector vormen voor Bio-Planet een stimulans. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) bleek dat de markt voor bioproducten verrassend crisisresistent is. In 2010 stegen de biobestedingen van de Belgische gezinnen met 20% ten aanzien van 2009. Toen kocht ook 89,6% van de Belgische gezinnen minstens eenmaal een bioproduct (+ 4,7%).


Volgens Philip Sterck, verantwoordelijke voor Bio-Planet, een bewijs dat de afstand tussen gangbaar en biologisch kleiner wordt: “Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een biovariant beschikbaar zijn. In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog biokiwi's verkocht.”

‘Voortrekker in Belgische bio en eco’

Bio-Planet heeft in die ontwikkeling een duidelijke voortrekkersrol gespeeld, aldus nog Philip Sterck: “Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk, bestonden er nog veel producten die geen biovariant hadden. Zes winkels later vormt dat geen enkel probleem meer. Bio-Planet overtuigt conventionele producenten om de stap naar bio te zetten, zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan met enkele Belgische fruittelers.”


Ook binnen de Colruyt Groep heeft Bio-Planet zijn stempel gedrukt. Zo stond het enseigne mee aan de weg van biologische merken die nu ook in de andere winkels van de groep hun opwachting maken, waaronder nieuwe Bio-timeproducten en het ecomerk Ecoselect. Bovendien mocht Bio-Planet als eerste het nieuwe lage-energiewinkelconcept voor de hele groep uittesten.

“Bio wordt de norm”, beweert Bio-Planet. De biologische supermarktketen van Colruyt Groep mag tien kaarsjes uitblazen en kijkt tevreden terug. De Belgische markt van biologische levensmiddelen –  die ze naar eigen zeggen zelf mee hebben vormgegeven – heeft in het voorbije decennium een hoge vlucht genomen en blijft zelfs in deze crisistijden opwaarts gaan.

Dertien winkels erbij

Biosupermarkt Bio-Planet bestaat ondertussen tien jaar en is klaar om een naar een hogere versnelling te schakelen. Op dit moment heeft Bio-Planet zeven winkels (Kortrijk, Gent, Brugge, Turnhout, Dilbeek, Mechelen en Leuven) en 170 medewerkers, maar de keten plant op termijn liefst dertien nieuwe winkels.


De keten voelt zich gesterkt door de mooie groeicijfers van de afgelopen jaren. Bio-Planet realiseerde in 2010 namelijk een omzetgroei van ruim 27%. Een opwaartse trend die zich het boekjaar daarvoor al manifesteerde: in 2010 nam de omzet al met 19% toe. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten bovendien met 20% en groeide het aantal gekende klanten met liefst 105%.

Bio blijkt crisisresistent

Ook de bemoedigende berichten uit de biosector vormen voor Bio-Planet een stimulans. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) bleek dat de markt voor bioproducten verrassend crisisresistent is. In 2010 stegen de biobestedingen van de Belgische gezinnen met 20% ten aanzien van 2009. Toen kocht ook 89,6% van de Belgische gezinnen minstens eenmaal een bioproduct (+ 4,7%).


Volgens Philip Sterck, verantwoordelijke voor Bio-Planet, een bewijs dat de afstand tussen gangbaar en biologisch kleiner wordt: “Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een biovariant beschikbaar zijn. In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog biokiwi's verkocht.”

‘Voortrekker in Belgische bio en eco’

Bio-Planet heeft in die ontwikkeling een duidelijke voortrekkersrol gespeeld, aldus nog Philip Sterck: “Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk, bestonden er nog veel producten die geen biovariant hadden. Zes winkels later vormt dat geen enkel probleem meer. Bio-Planet overtuigt conventionele producenten om de stap naar bio te zetten, zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan met enkele Belgische fruittelers.”


Ook binnen de Colruyt Groep heeft Bio-Planet zijn stempel gedrukt. Zo stond het enseigne mee aan de weg van biologische merken die nu ook in de andere winkels van de groep hun opwachting maken, waaronder nieuwe Bio-timeproducten en het ecomerk Ecoselect. Bovendien mocht Bio-Planet als eerste het nieuwe lage-energiewinkelconcept voor de hele groep uittesten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top