Bio-Planet blaakt van vertrouwen op tiende verjaardag | RetailDetail

Bio-Planet blaakt van vertrouwen op tiende verjaardag

Bio-Planet blaakt van vertrouwen op tiende verjaardag

“Bio wordt de norm”, beweert Bio-Planet. De biologische supermarktketen van Colruyt Groep mag tien kaarsjes uitblazen en kijkt tevreden terug. De Belgische markt van biologische levensmiddelen –  die ze naar eigen zeggen zelf mee hebben vormgegeven – heeft in het voorbije decennium een hoge vlucht genomen en blijft zelfs in deze crisistijden opwaarts gaan.

Dertien winkels erbij

Biosupermarkt Bio-Planet bestaat ondertussen tien jaar en is klaar om een naar een hogere versnelling te schakelen. Op dit moment heeft Bio-Planet zeven winkels (Kortrijk, Gent, Brugge, Turnhout, Dilbeek, Mechelen en Leuven) en 170 medewerkers, maar de keten plant op termijn liefst dertien nieuwe winkels.


De keten voelt zich gesterkt door de mooie groeicijfers van de afgelopen jaren. Bio-Planet realiseerde in 2010 namelijk een omzetgroei van ruim 27%. Een opwaartse trend die zich het boekjaar daarvoor al manifesteerde: in 2010 nam de omzet al met 19% toe. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten bovendien met 20% en groeide het aantal gekende klanten met liefst 105%.

Bio blijkt crisisresistent

Ook de bemoedigende berichten uit de biosector vormen voor Bio-Planet een stimulans. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) bleek dat de markt voor bioproducten verrassend crisisresistent is. In 2010 stegen de biobestedingen van de Belgische gezinnen met 20% ten aanzien van 2009. Toen kocht ook 89,6% van de Belgische gezinnen minstens eenmaal een bioproduct (+ 4,7%).


Volgens Philip Sterck, verantwoordelijke voor Bio-Planet, een bewijs dat de afstand tussen gangbaar en biologisch kleiner wordt: “Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een biovariant beschikbaar zijn. In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog biokiwi's verkocht.”

‘Voortrekker in Belgische bio en eco’

Bio-Planet heeft in die ontwikkeling een duidelijke voortrekkersrol gespeeld, aldus nog Philip Sterck: “Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk, bestonden er nog veel producten die geen biovariant hadden. Zes winkels later vormt dat geen enkel probleem meer. Bio-Planet overtuigt conventionele producenten om de stap naar bio te zetten, zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan met enkele Belgische fruittelers.”


Ook binnen de Colruyt Groep heeft Bio-Planet zijn stempel gedrukt. Zo stond het enseigne mee aan de weg van biologische merken die nu ook in de andere winkels van de groep hun opwachting maken, waaronder nieuwe Bio-timeproducten en het ecomerk Ecoselect. Bovendien mocht Bio-Planet als eerste het nieuwe lage-energiewinkelconcept voor de hele groep uittesten.

“Bio wordt de norm”, beweert Bio-Planet. De biologische supermarktketen van Colruyt Groep mag tien kaarsjes uitblazen en kijkt tevreden terug. De Belgische markt van biologische levensmiddelen –  die ze naar eigen zeggen zelf mee hebben vormgegeven – heeft in het voorbije decennium een hoge vlucht genomen en blijft zelfs in deze crisistijden opwaarts gaan.

Dertien winkels erbij

Biosupermarkt Bio-Planet bestaat ondertussen tien jaar en is klaar om een naar een hogere versnelling te schakelen. Op dit moment heeft Bio-Planet zeven winkels (Kortrijk, Gent, Brugge, Turnhout, Dilbeek, Mechelen en Leuven) en 170 medewerkers, maar de keten plant op termijn liefst dertien nieuwe winkels.


De keten voelt zich gesterkt door de mooie groeicijfers van de afgelopen jaren. Bio-Planet realiseerde in 2010 namelijk een omzetgroei van ruim 27%. Een opwaartse trend die zich het boekjaar daarvoor al manifesteerde: in 2010 nam de omzet al met 19% toe. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten bovendien met 20% en groeide het aantal gekende klanten met liefst 105%.

Bio blijkt crisisresistent

Ook de bemoedigende berichten uit de biosector vormen voor Bio-Planet een stimulans. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) bleek dat de markt voor bioproducten verrassend crisisresistent is. In 2010 stegen de biobestedingen van de Belgische gezinnen met 20% ten aanzien van 2009. Toen kocht ook 89,6% van de Belgische gezinnen minstens eenmaal een bioproduct (+ 4,7%).


Volgens Philip Sterck, verantwoordelijke voor Bio-Planet, een bewijs dat de afstand tussen gangbaar en biologisch kleiner wordt: “Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een biovariant beschikbaar zijn. In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog biokiwi's verkocht.”

‘Voortrekker in Belgische bio en eco’

Bio-Planet heeft in die ontwikkeling een duidelijke voortrekkersrol gespeeld, aldus nog Philip Sterck: “Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk, bestonden er nog veel producten die geen biovariant hadden. Zes winkels later vormt dat geen enkel probleem meer. Bio-Planet overtuigt conventionele producenten om de stap naar bio te zetten, zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan met enkele Belgische fruittelers.”


Ook binnen de Colruyt Groep heeft Bio-Planet zijn stempel gedrukt. Zo stond het enseigne mee aan de weg van biologische merken die nu ook in de andere winkels van de groep hun opwachting maken, waaronder nieuwe Bio-timeproducten en het ecomerk Ecoselect. Bovendien mocht Bio-Planet als eerste het nieuwe lage-energiewinkelconcept voor de hele groep uittesten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.