Bio-Planet opent duurzame biowinkel in Bergen | RetailDetail

Bio-Planet opent duurzame biowinkel in Bergen

Bio-Planet opent duurzame biowinkel in Bergen

Winkelketen Bio-Planet opent in de Henegouwse stad Bergen een nieuwe vestiging op 25 november. Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een koelinstallatie op propaan, een milieuvriendelijker alternatief.

Duurzaam gebouw

De winkel heeft een oppervlakte van 600 vierkante meter en is te vinden op Chaussée du Roeulx. Het is tevens de eerste vestiging van de keten in Henegouwen. Bij de bouw werd veel aandacht besteed aan de duurzaamheid.


Zo werd het gebouw volledig opgetrokken uit houten prefab elementen. Er werden ook zonnepanelen geïnstalleerd en een groendak met inheemse planten moet bijdragen aan de lokale biodiversiteit. In het dak zijn ook lichtkoepels met spiegels, waardoor er optimaal gebruik kan worden gemaakt van daglicht voor de verlichting van de winkel.


Voor de koeling van de producten werd dan weer gekozen voor een centrale koelinstallatie op propaan. Die heeft minder onderhoud nodig en gaat langer mee dan een klassieke koelinstallatie. Bovendien is propaan een stuk beter voor het milieu dan synthetische producten. Vanaf 2016 zullen alle winkels van de Colruyt Group gebruik maken van dat systeem.


De winkel in Bergen is de tweede van Bio-Planet in Wallonië, na die in Nijvel. In 2016 moeten er nog eens drie filialen openen in het zuidelijke landsdeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top