Boeren & Buren van start in Antwerpen | RetailDetail

Boeren & Buren van start in Antwerpen

Boeren & Buren van start in Antwerpen

Boeren & Buren heeft zopas zijn eerste Antwerpse Buurderij geopend, waar lokale boeren hun eigen geteelde, gekweekte of ambachtelijk bereide producten laten proeven en kopen. Eerder gingen er al van start in Mechelen, Meise, Wommelgem en Wezembeek-Oppem.

Verantwoord voedsel

De nieuwe Buurderij is te vinden bij Bar Paniek aan het Kattendijkdok. Er staan ook Buurderijen op de planning voor Gent, Leuven, Brugge en Deurne. Het platform wil ecologisch verantwoord voedsel promoten, door op verschillende locaties een wekelijkse boerenmarkt te organiseren. Daar kunnen klanten producten van lokale boeren proeven. Via een online platform kunnen ze dan weer bestellingen doen die ze daar kunnen afhalen.

 

Het platform Boeren & Buren werd vijf jaar geleden opgericht in Frankrijk, maar breidde intussen al uit naar een kleine duizend plaatsen in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

 

Eerlijke prijzen

Voor de communicatie met de producenten en de uitbouw van het lokale netwerk maakt Boeren & Buren gebruik van buurtbewoners: "Met de opening van de eerste Buurderij in Antwerpen willen we dan ook duidelijk laten zien dat alle mensen met een hart voor lokale land- en tuinbouw in aanmerking komen om in zijn of haar buurt zelf een Buurderij-project op te staten", vertelt netwerkcoördinator Hannes Van den Eeckhout.

 

Belangrijk is tevens dat de boeren een eerlijke prijs krijgen. Deelnemende producenten krijgen bij Boeren & Buren 83,3 procent van de verkoopprijs in eigen handen. "Dat is ettelijke malen meer dan in andere verkoopkanalen waar ze het meestal met veel minder dan de helft moeten doen, of soms zelf met verlies verkopen", voegt Van den Eeckhout toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.