Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top