Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt | RetailDetail

Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.