Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten groeien, hoeveverkoop daalt

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Boerenmarkten en hoeveverkoop: het is een distributietak waar men niet onmiddellijk aan denkt, maar die wel degelijk nog leeft. In 2010 werden 11,3% meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. De hoeveverkoop zelf ging er dan weer met 8,5% op achteruit. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van VLAM. Toch kon de stijgende verkoop op de boerenmarkten het verlies van de hoeveverkoop niet volledig compenseren, waardoor de totale ‘rechtstreekse verkoop’ met 5,2% daalde.

 

“De economische crisis en de “back to basics”-trend zorgden in 2008 en begin 2009 voor een boost van de omzet van de korte keten”, verklaart VLAM de terugval in 2010.

Goed voor 126 miljoen euro

De rechtstreekse verkoop van verse voeding op de hoeve en via boerenmarkten in België was vorig jaar goed voor ruim 126 miljoen euro. Circa 17% van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer rechtstreeks bij de boer. Het aantal mensen dat hoeveproducten koopt, is weliswaar gedaald, maar de overgebleven kopers gingen wel iets vaker naar de hoeve: zo’n 8,4 keer per jaar. De gemiddelde besteding per gezin steeg bovendien van 130 naar 133 euro, wat het gemiddelde aankoopbedrag op net geen 16 euro brengt.

Vlaming meer fan van hoeveverkoop

Drie kwart van die totale omzet komt op rekening van Vlaanderen. Gevoelig meer Vlamingen kopen op de hoeve: 21% (tegenover 17% voor het landelijke gemiddelde). De hoeveverkoop daalde bij ons overigens ook slechts met 5,2%, terwijl de verkoop op de boerenmarkten met 10% steeg. Daardoor bleef de achteruitgang in onze contreien al bij al beperkt tot 2,7%.


Niet alleen slaan meer Vlaamse gezinnen een voorraad verse voeding in op de boerderij, ze spenderen er ook meer dan Waalse of Brusselse gezinnen, namelijk ruim 142 euro op jaarbasis (of 17,2 euro per aankoop).

Biologisch

Aardappelen, groenten en fruit zijn veruit de belangrijkste productcategorieën binnen de ‘directe verkoop’. Zij hebben een aandeel van 56% in de Belgische omzet van hoeveverkoop. In Vlaanderen is deze categorie voedingsmiddelen zelfs goed voor bijna 64% van de omzet.


Nog een opvallend cijfer: van de totale besteding op de hoeve is 11% van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8%). Voor zuivel loopt het bioaandeel op de hoeve zelfs op tot 16%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top