Boerenprotest tegen dumpingprijzen bij discounters | RetailDetail

Boerenprotest tegen dumpingprijzen bij discounters

Boerenprotest tegen dumpingprijzen bij discounters

Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft vorige nacht actie gevoerd bij enkele verdeelcentra van discounters. Ze willen daarmee de aandacht richten op de prijzenslag die wordt gevoerd, ten nadele van de boeren.

Lokmiddel

De discounters krijgen daarbij het verwijt dat ze alles doen om de klant binnen te halen. "Zij blijven onverminderd onze verse kwaliteitsproducten inzetten als lokmiddel tegen 'knalprijzen'. Vlees bijvoorbeeld wordt gebruikt als klantenlokker en kan desnoods onder de prijs verkocht worden. Alles is goed om koning klant binnen te halen", zegt algemeen secretaris Guy Depraetere aan De Tijd.

 

Daarom werd er op de nacht van donderdag op vrijdag actie gevoerd aan de distributiecentra van Lidl in Gullegem en Sint-Niklaas en bij Tranmeat in Londerzeel, dat instaat voor de logistiek van slagersketen Renmans, die te vinden is bij filialen van Aldi.

 

Slecht jaar voor Belgische boeren

De boeren hebben het de laatste tijd moeilijk in België. Het landbouwinkomen is volgens het Europese statistiekenbureau Eurostat met 15,2% gedaald in 2014. Dat had voor een deel ook te maken met de situatie rond Rusland, die onder andere voor lage prijzen van appels en peren heeft geleid.

 

"Alle sectoren kenden een slecht jaar. In Vlaanderen stoppen elke dag drie landbouwers. Gebrek aan inkomen en toekomstperspectief is de voornaamste oorzaak. De familiale landbouw gaat ten onder", besluit Depraetere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.