Boerenprotest tegen dumpingprijzen bij discounters

Boerenprotest tegen dumpingprijzen bij discounters

Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft vorige nacht actie gevoerd bij enkele verdeelcentra van discounters. Ze willen daarmee de aandacht richten op de prijzenslag die wordt gevoerd, ten nadele van de boeren.

Lokmiddel

De discounters krijgen daarbij het verwijt dat ze alles doen om de klant binnen te halen. "Zij blijven onverminderd onze verse kwaliteitsproducten inzetten als lokmiddel tegen 'knalprijzen'. Vlees bijvoorbeeld wordt gebruikt als klantenlokker en kan desnoods onder de prijs verkocht worden. Alles is goed om koning klant binnen te halen", zegt algemeen secretaris Guy Depraetere aan De Tijd.

 

Daarom werd er op de nacht van donderdag op vrijdag actie gevoerd aan de distributiecentra van Lidl in Gullegem en Sint-Niklaas en bij Tranmeat in Londerzeel, dat instaat voor de logistiek van slagersketen Renmans, die te vinden is bij filialen van Aldi.

 

Slecht jaar voor Belgische boeren

De boeren hebben het de laatste tijd moeilijk in België. Het landbouwinkomen is volgens het Europese statistiekenbureau Eurostat met 15,2% gedaald in 2014. Dat had voor een deel ook te maken met de situatie rond Rusland, die onder andere voor lage prijzen van appels en peren heeft geleid.

 

"Alle sectoren kenden een slecht jaar. In Vlaanderen stoppen elke dag drie landbouwers. Gebrek aan inkomen en toekomstperspectief is de voornaamste oorzaak. De familiale landbouw gaat ten onder", besluit Depraetere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top