Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

De Franse groentegigant Bonduelle heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2015-2016 een omzet gerealiseerd van 462,9 miljoen euro. In Europa gaat de groep er lichtjes op achteruit, in Noord-Amerika is er een mooie vooruitgang.

Wisselkoersen vertroebelen de resultaten

Op vergelijkbare basis en tegen constante wisselkoersen betekent de behaalde omzet van 462,9 miljoen euro een groei met 0,9% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Rekenen we de wisselkoerseffecten wel door (de Amerikaanse en Canadese dollar hebben een positief effect, de Russische roebel had een negatief effect), dan ging de groepsomzet er lichtjes op achteruit: -0,3%.

 

In Europa heeft Bonduelle het niet gemakkelijk (-0,4%). Die daling is vooral een gevolg van het stopzetten van een aantal niet-rendabele contracten voor conserven onder distributeursmerk. Dat omzetverlies wist de groep echter grotendeels op te vangen door de groeiende meerverkoop van conserven onder de eigen merknamen Bonduelle en Cassegrain (+7,7%), het stijgende succes van de diepvriesproducten (+8,8%) en de toenemende vraag naar van verse producten zoals kant-en-klare salades, traiteursalades en snacks (+9,2%).

 

Buiten Europa groeide de Franse voedingsreus met 3,7% op vergelijkbare basis (-0,1% na wisselkoerseffecten), ondanks een gevoelige omzetdaling in Rusland.

Tags: