Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

De Franse groentegigant Bonduelle heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2015-2016 een omzet gerealiseerd van 462,9 miljoen euro. In Europa gaat de groep er lichtjes op achteruit, in Noord-Amerika is er een mooie vooruitgang.

Wisselkoersen vertroebelen de resultaten

Op vergelijkbare basis en tegen constante wisselkoersen betekent de behaalde omzet van 462,9 miljoen euro een groei met 0,9% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Rekenen we de wisselkoerseffecten wel door (de Amerikaanse en Canadese dollar hebben een positief effect, de Russische roebel had een negatief effect), dan ging de groepsomzet er lichtjes op achteruit: -0,3%.

 

In Europa heeft Bonduelle het niet gemakkelijk (-0,4%). Die daling is vooral een gevolg van het stopzetten van een aantal niet-rendabele contracten voor conserven onder distributeursmerk. Dat omzetverlies wist de groep echter grotendeels op te vangen door de groeiende meerverkoop van conserven onder de eigen merknamen Bonduelle en Cassegrain (+7,7%), het stijgende succes van de diepvriesproducten (+8,8%) en de toenemende vraag naar van verse producten zoals kant-en-klare salades, traiteursalades en snacks (+9,2%).

 

Buiten Europa groeide de Franse voedingsreus met 3,7% op vergelijkbare basis (-0,1% na wisselkoerseffecten), ondanks een gevoelige omzetdaling in Rusland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top