Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

De Franse groentegigant Bonduelle heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2015-2016 een omzet gerealiseerd van 462,9 miljoen euro. In Europa gaat de groep er lichtjes op achteruit, in Noord-Amerika is er een mooie vooruitgang.

Wisselkoersen vertroebelen de resultaten

Op vergelijkbare basis en tegen constante wisselkoersen betekent de behaalde omzet van 462,9 miljoen euro een groei met 0,9% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Rekenen we de wisselkoerseffecten wel door (de Amerikaanse en Canadese dollar hebben een positief effect, de Russische roebel had een negatief effect), dan ging de groepsomzet er lichtjes op achteruit: -0,3%.

 

In Europa heeft Bonduelle het niet gemakkelijk (-0,4%). Die daling is vooral een gevolg van het stopzetten van een aantal niet-rendabele contracten voor conserven onder distributeursmerk. Dat omzetverlies wist de groep echter grotendeels op te vangen door de groeiende meerverkoop van conserven onder de eigen merknamen Bonduelle en Cassegrain (+7,7%), het stijgende succes van de diepvriesproducten (+8,8%) en de toenemende vraag naar van verse producten zoals kant-en-klare salades, traiteursalades en snacks (+9,2%).

 

Buiten Europa groeide de Franse voedingsreus met 3,7% op vergelijkbare basis (-0,1% na wisselkoerseffecten), ondanks een gevoelige omzetdaling in Rusland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top