Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse | RetailDetail

Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

Bonduelle trappelt in Europa ter plaatse

De Franse groentegigant Bonduelle heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2015-2016 een omzet gerealiseerd van 462,9 miljoen euro. In Europa gaat de groep er lichtjes op achteruit, in Noord-Amerika is er een mooie vooruitgang.

Wisselkoersen vertroebelen de resultaten

Op vergelijkbare basis en tegen constante wisselkoersen betekent de behaalde omzet van 462,9 miljoen euro een groei met 0,9% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Rekenen we de wisselkoerseffecten wel door (de Amerikaanse en Canadese dollar hebben een positief effect, de Russische roebel had een negatief effect), dan ging de groepsomzet er lichtjes op achteruit: -0,3%.

 

In Europa heeft Bonduelle het niet gemakkelijk (-0,4%). Die daling is vooral een gevolg van het stopzetten van een aantal niet-rendabele contracten voor conserven onder distributeursmerk. Dat omzetverlies wist de groep echter grotendeels op te vangen door de groeiende meerverkoop van conserven onder de eigen merknamen Bonduelle en Cassegrain (+7,7%), het stijgende succes van de diepvriesproducten (+8,8%) en de toenemende vraag naar van verse producten zoals kant-en-klare salades, traiteursalades en snacks (+9,2%).

 

Buiten Europa groeide de Franse voedingsreus met 3,7% op vergelijkbare basis (-0,1% na wisselkoerseffecten), ondanks een gevoelige omzetdaling in Rusland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.