Boycotdreiging Luikse siroop na behalen halallabel | RetailDetail

Boycotdreiging Luikse siroop na behalen halallabel

Boycotdreiging Luikse siroop na behalen halallabel

De Luikse siroop van Meurens zit in het oog van een (sociale)mediaorkaan sinds de toekenning van het halallabel. Dat werd toegevoegd aan de verpakkingen om de export te kunnen verhogen naar landen waar dat van belang is, maar heel wat mensen blijken het verkeerd te verstaan.

Recept niet aangepast

Bernard Meurens zegt verrast te zijn door de reacties op websites en sociale media. "Ik weet dat er een klimaat van islamofobie bestaat in België, maar niet dat het zo ver gaat. Toen ik op zaterdagmiddag naar de website van La Meuse (waar het nieuws werd verspreid, nvdr.) ging, zag ik dat er meer dan 600 reacties waren. Driekwart van hen waren negatief: mensen die riepen dat ze hun pot siroop zouden weggooien, die opriepen tot een boycot... Het was verschrikkelijk om te lezen", aldus Meurens aan de krant La Meuse.

 

Sommige mensen verweten het bedrijf dat ze hebben gebroken met een traditie, terwijl anderen er aan toevoegden dat de siroop niet meer geschikt was voor consumptie door christenen. Aan het recept werd echter niet veranderd: de Luikse siroop was al halal (er zit immers - logischerwijs - geen alcohol of varkensvlees in), alleen werd dat nu officieel gecertifiëerd.

 

Met de aanvraag voor het halallabel, dat een grote nieuwe markt kan openen voor een product, staat de siroperie Meurens zeker niet alleen: volgens HLN is er een zeer sterke stijging in de aanvraag van halalcertificaten. Al meer dan 1200 Belgische bedrijven zouden die stap al gezet hebben, meldt de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.