Britse Aldi gaat in 2016 online

Britse Aldi gaat in 2016 online

De Duitse discounter Aldi start volgend jaar in het Verenigd Koninkrijk met een online operatie. Dat bleek vandaag bij het deponeren van de jaarcijfers over 2014, waarin Aldi UK de omzet fors zag stijgen maar de operationele winst met 4% zag dalen.

Aldi UK volgt Aldi Australië

Net zoals alle bedrijven in Groot-Brittannië is ook Aldi UK verplicht om bedrijfscijfers te deponeren bij de Companies House, de Britse Kamer van Koophandel. Bij bekendmaking van de cijfers over 2014 bevestigde Matthew Barnes, bestuursvoorzitter van Aldi in Groot-Brittannië en Ierland, in de Britse media dat de discounter vanaf begin 2016 een online operatie zal opstarten.

 

Daarbij gaat het in eerste instantie om de verkoop van dozen wijn, waarna in het voorjaar van 2016 ook non-food items online verkrijgbaar zullen zijn. Aldi UK volgt daarmee het voorbeeld van Aldi in Australië, dat eveneens tot Aldi Süd behoort. In Australië verkoopt Aldi wijn en non-foodartikelen online onder de aanduiding Special Buys, en dat gaat het ook in het VK doen.

 

Lagere prijzen, hogere kosten

De online bestelde items kunnen worden thuisbezorgd of opgehaald in externe ophaalpunten. Dat ook de winkels daarvoor worden ingeschakeld, lijkt onwaarschijnlijk: dat zou namelijk betekenen dat de winkels op de uitlevering van een online bestelde goederenstroom moeten worden aangepast. Dat verhoogt immers de complexiteit, en dat staat haaks op het verdienmodel van de Duitse discounter dat helemaal op de laagst mogelijke operationele kosten is ingericht.

 

In de fysieke winkeloperatie heeft Aldi UK het in 2014 sowieso al te stellen gehad met afnemende opbrengsten en gestegen kosten, door verlagingen van prijzen en het inhuren van meer personeel om de service aan de klanten te verbeteren. Dit drukte de operationele winst van Aldi UK met ruim 4% tot 260 miljoen pond sterling (meer dan 350 miljoen euro).

 

Toch nam de omzet van Aldi UK in 2014 met liefst 31% toe tot 6,9 miljard pond (ruim 9,3 miljard euro), dankzij het grote aantal nieuwe locaties die Aldi UK heeft geopend. Op dit moment telt de Britse dochter van Aldi Süd 598 discountwinkels, maar deze groei gaat ook dit jaar door. Aldi UK verklaarde dat het op planning lag om de doelstelling van 65 nieuwe winkels voor 2015 te halen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top