Britse Aldi gaat in 2016 online | RetailDetail

Britse Aldi gaat in 2016 online

Britse Aldi gaat in 2016 online

De Duitse discounter Aldi start volgend jaar in het Verenigd Koninkrijk met een online operatie. Dat bleek vandaag bij het deponeren van de jaarcijfers over 2014, waarin Aldi UK de omzet fors zag stijgen maar de operationele winst met 4% zag dalen.

Aldi UK volgt Aldi Australië

Net zoals alle bedrijven in Groot-Brittannië is ook Aldi UK verplicht om bedrijfscijfers te deponeren bij de Companies House, de Britse Kamer van Koophandel. Bij bekendmaking van de cijfers over 2014 bevestigde Matthew Barnes, bestuursvoorzitter van Aldi in Groot-Brittannië en Ierland, in de Britse media dat de discounter vanaf begin 2016 een online operatie zal opstarten.

 

Daarbij gaat het in eerste instantie om de verkoop van dozen wijn, waarna in het voorjaar van 2016 ook non-food items online verkrijgbaar zullen zijn. Aldi UK volgt daarmee het voorbeeld van Aldi in Australië, dat eveneens tot Aldi Süd behoort. In Australië verkoopt Aldi wijn en non-foodartikelen online onder de aanduiding Special Buys, en dat gaat het ook in het VK doen.

 

Lagere prijzen, hogere kosten

De online bestelde items kunnen worden thuisbezorgd of opgehaald in externe ophaalpunten. Dat ook de winkels daarvoor worden ingeschakeld, lijkt onwaarschijnlijk: dat zou namelijk betekenen dat de winkels op de uitlevering van een online bestelde goederenstroom moeten worden aangepast. Dat verhoogt immers de complexiteit, en dat staat haaks op het verdienmodel van de Duitse discounter dat helemaal op de laagst mogelijke operationele kosten is ingericht.

 

In de fysieke winkeloperatie heeft Aldi UK het in 2014 sowieso al te stellen gehad met afnemende opbrengsten en gestegen kosten, door verlagingen van prijzen en het inhuren van meer personeel om de service aan de klanten te verbeteren. Dit drukte de operationele winst van Aldi UK met ruim 4% tot 260 miljoen pond sterling (meer dan 350 miljoen euro).

 

Toch nam de omzet van Aldi UK in 2014 met liefst 31% toe tot 6,9 miljard pond (ruim 9,3 miljard euro), dankzij het grote aantal nieuwe locaties die Aldi UK heeft geopend. Op dit moment telt de Britse dochter van Aldi Süd 598 discountwinkels, maar deze groei gaat ook dit jaar door. Aldi UK verklaarde dat het op planning lag om de doelstelling van 65 nieuwe winkels voor 2015 te halen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.