Britse concurrentiestrijd brengt leveranciers in zwaar weer

Britse concurrentiestrijd brengt leveranciers in zwaar weer

Veel kleine en middelgrote leveranciers van Britse supermarkten zitten in financiële nood. Britse retailers kopen immers scherper dan ooit in en rekken betalingstermijnen op, wegens de prijzenslag die ze voeren tegen elkaar en vooral tegen de succesvolle discounters Aldi en Lidl.


Het MKB moet grote retailers voorfinancieren

In recent onderzoek van Begbies Traynor, een financieel adviesbureau gespecialiseerd in het weer gezond maken van bedrijven, constateren de onderzoekers dat in de afgelopen twaalf maanden het aantal Britse leveranciers van levensmiddelen dat aanzienlijke financiële problemen heeft, met 54 procent is gestegen. Vooral de kleine en middelgrote bedrijven, de kleine zelfstandige detaillisten en boeren hebben te lijden onder het zware zakelijke klimaat.

 

Het onderzoek wijst ondubbelzinnig de grote Britse retailers als schuldige aan: in hun pogingen om via de laagste mogelijke prijzen klanten die naar Aldi en Lidl zijn weggelopen weer terug te winnen, leggen ze de gesel over de rug van het Britse midden- en kleinbedrijf (MKB). In het tweede kwartaal van dit jaar hadden 1.622 bedrijven moeite om het hoofd boven water te houden, een jaar eerder bedroeg het aantal problematische bedrijven 1.052.

 

De overgrote meerderheid van de voedingsmiddelenleveranciers die in financiële nood verkeren, behoort tot het MKB. Deze 1.436 kleine- en middelgrote bedrijven zuchten onder magere marges, en een structureel gebrek aan werkkapitaal. Omdat de grote Britse retailers voortdurend hun betalingstermijnen oprekken, moet het MKB de grote retailers voortdurend voorfinancieren, waarbij ze zelf steeds kwetsbaarder worden. Dat is een op termijn onhoudbare situatie, stelt het bureau.

 

Een maand later betalen dan afgesproken

"Tesco juichte onlangs nog over haar succesvolle prestatie in het eerste kwartaal na vier rondes van prijsverlagingen sinds januari", zegt Julie Palmer, retailexpert en partner bij Begbies Traynor. "Zelfs Waitrose heeft zich in het afprijzingsgeweld van de retailsector gestort. Daar reageren consumenten op. Kleine leveranciers van voeding zullen zich moeten instellen op het feit dat structurele prijsverlagingen vaste prik worden in het retailklimaat."

 

Volgens Palmer hebben de grote Britse retailers hun eigen businessmodel veranderd door de breedte en diepte van hun assortimenten aan te passen en prijspromoties die een aankoop van meedere items tegelijkertijd uitlokken zoveel mogelijk te voorkomen. "De marges van de leveranciers die ze nog wel hebben, hollen ze echter verder uit", stelt ze. "Verder zijn ze nalatig in het verbeteren van hun eigen betaalgedrag en betalen ze gerust een maand later dan was afgesproken."

 

"Retailers zijn een goedkoop doelwit"

De timing van het onderzoek van Begbies Traynor is opmerkelijk. Nog niet zo lang geleden constateerde de Britse mededingingsautoriteit CMA dat supermarkten consumenten nog steeds misleiden met prijspromoties, die toch niet zo scherp blijken te zijn dan gemeld, maar dat deze vormen van misleiding niet zo vaak voorkwamen dat er sprake zou zijn van algemene structurele misleiding - wat net de klacht van de Britse consumentenorganisatie Which? was, die deze kwestie bij de CMA had aangekaart.

 

De uitspraak van de CMA leidde niettemin tot een scherpe reactie van Malcolm Walker, topman van de Britse diepvriesretailer Iceland, die de klacht van Which? afdeed als pure onzin. "Als je het aantal onderzoeken naar supermarktorganisaties ziet, kun je je afvragen waarom dit gebeurt", aldus Walker. "Het is allemaal politiek. Wij retailers zijn een goedkoop doelwit. Maar niemand vindt ooit iets. Het is zeer concurrentieel en de klanten krijgen een verbazingwekkend goede deal. Vaak verkopen we producten tegen kostprijs of zelfs nog lager."

Veel kleine en middelgrote leveranciers van Britse supermarkten zitten in financiële nood. Britse retailers kopen immers scherper dan ooit in en rekken betalingstermijnen op, wegens de prijzenslag die ze voeren tegen elkaar en vooral tegen de succesvolle discounters Aldi en Lidl.


Het MKB moet grote retailers voorfinancieren

In recent onderzoek van Begbies Traynor, een financieel adviesbureau gespecialiseerd in het weer gezond maken van bedrijven, constateren de onderzoekers dat in de afgelopen twaalf maanden het aantal Britse leveranciers van levensmiddelen dat aanzienlijke financiële problemen heeft, met 54 procent is gestegen. Vooral de kleine en middelgrote bedrijven, de kleine zelfstandige detaillisten en boeren hebben te lijden onder het zware zakelijke klimaat.

 

Het onderzoek wijst ondubbelzinnig de grote Britse retailers als schuldige aan: in hun pogingen om via de laagste mogelijke prijzen klanten die naar Aldi en Lidl zijn weggelopen weer terug te winnen, leggen ze de gesel over de rug van het Britse midden- en kleinbedrijf (MKB). In het tweede kwartaal van dit jaar hadden 1.622 bedrijven moeite om het hoofd boven water te houden, een jaar eerder bedroeg het aantal problematische bedrijven 1.052.

 

De overgrote meerderheid van de voedingsmiddelenleveranciers die in financiële nood verkeren, behoort tot het MKB. Deze 1.436 kleine- en middelgrote bedrijven zuchten onder magere marges, en een structureel gebrek aan werkkapitaal. Omdat de grote Britse retailers voortdurend hun betalingstermijnen oprekken, moet het MKB de grote retailers voortdurend voorfinancieren, waarbij ze zelf steeds kwetsbaarder worden. Dat is een op termijn onhoudbare situatie, stelt het bureau.

 

Een maand later betalen dan afgesproken

"Tesco juichte onlangs nog over haar succesvolle prestatie in het eerste kwartaal na vier rondes van prijsverlagingen sinds januari", zegt Julie Palmer, retailexpert en partner bij Begbies Traynor. "Zelfs Waitrose heeft zich in het afprijzingsgeweld van de retailsector gestort. Daar reageren consumenten op. Kleine leveranciers van voeding zullen zich moeten instellen op het feit dat structurele prijsverlagingen vaste prik worden in het retailklimaat."

 

Volgens Palmer hebben de grote Britse retailers hun eigen businessmodel veranderd door de breedte en diepte van hun assortimenten aan te passen en prijspromoties die een aankoop van meedere items tegelijkertijd uitlokken zoveel mogelijk te voorkomen. "De marges van de leveranciers die ze nog wel hebben, hollen ze echter verder uit", stelt ze. "Verder zijn ze nalatig in het verbeteren van hun eigen betaalgedrag en betalen ze gerust een maand later dan was afgesproken."

 

"Retailers zijn een goedkoop doelwit"

De timing van het onderzoek van Begbies Traynor is opmerkelijk. Nog niet zo lang geleden constateerde de Britse mededingingsautoriteit CMA dat supermarkten consumenten nog steeds misleiden met prijspromoties, die toch niet zo scherp blijken te zijn dan gemeld, maar dat deze vormen van misleiding niet zo vaak voorkwamen dat er sprake zou zijn van algemene structurele misleiding - wat net de klacht van de Britse consumentenorganisatie Which? was, die deze kwestie bij de CMA had aangekaart.

 

De uitspraak van de CMA leidde niettemin tot een scherpe reactie van Malcolm Walker, topman van de Britse diepvriesretailer Iceland, die de klacht van Which? afdeed als pure onzin. "Als je het aantal onderzoeken naar supermarktorganisaties ziet, kun je je afvragen waarom dit gebeurt", aldus Walker. "Het is allemaal politiek. Wij retailers zijn een goedkoop doelwit. Maar niemand vindt ooit iets. Het is zeer concurrentieel en de klanten krijgen een verbazingwekkend goede deal. Vaak verkopen we producten tegen kostprijs of zelfs nog lager."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top