Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie | RetailDetail

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Op de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft CEO Frédéric van der Kelen te kennen gegeven dat de concurrentie op de Belgische horecamarkt nooit groter was.

"Wapenen voor de toekomst"

Van der Kelen deed dat om te verklaren waarom het nettodividend voor aandeelhouders stabiel is gebleven, terwijl de nettowinst vorig jaar met 34 procent steeg naar 5,7 miljoen euro.


"We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld", stelt Van der Kelen volgens De Tijd.


Daarnaast zijn er ook problemen met horeca-uitbaters: een deel van hen haakt af, onder andere omwille van de witte kassa, terwijl een andere groep zijn engagementen richting de brouwerij niet nakomt. De verkoop van Haacht ging het voorbije jaar dan ook met 2,7 procent achteruit in de horeca.

 

Retailverkoop ruim 10% gegroeid

In de retail kent het bedrijf dan weer wel succes. Daar ging de verkoop met meer dan tien procent vooruit. Vooral de verkiezing van Tongerlo Blond tot beste bier van de wereld hielp daarbij. Ook in het buitenland stijgt de verkoop; in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk zelfs met meer dan 10 procent.


Het bedrijf wil in de toekomst ook enkele overnames doen, maar ziet momenteel geen interessante mogelijkheden. "Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant", aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.