Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie | RetailDetail

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Op de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft CEO Frédéric van der Kelen te kennen gegeven dat de concurrentie op de Belgische horecamarkt nooit groter was.

"Wapenen voor de toekomst"

Van der Kelen deed dat om te verklaren waarom het nettodividend voor aandeelhouders stabiel is gebleven, terwijl de nettowinst vorig jaar met 34 procent steeg naar 5,7 miljoen euro.


"We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld", stelt Van der Kelen volgens De Tijd.


Daarnaast zijn er ook problemen met horeca-uitbaters: een deel van hen haakt af, onder andere omwille van de witte kassa, terwijl een andere groep zijn engagementen richting de brouwerij niet nakomt. De verkoop van Haacht ging het voorbije jaar dan ook met 2,7 procent achteruit in de horeca.

 

Retailverkoop ruim 10% gegroeid

In de retail kent het bedrijf dan weer wel succes. Daar ging de verkoop met meer dan tien procent vooruit. Vooral de verkiezing van Tongerlo Blond tot beste bier van de wereld hielp daarbij. Ook in het buitenland stijgt de verkoop; in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk zelfs met meer dan 10 procent.


Het bedrijf wil in de toekomst ook enkele overnames doen, maar ziet momenteel geen interessante mogelijkheden. "Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant", aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top