Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Op de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft CEO Frédéric van der Kelen te kennen gegeven dat de concurrentie op de Belgische horecamarkt nooit groter was.

"Wapenen voor de toekomst"

Van der Kelen deed dat om te verklaren waarom het nettodividend voor aandeelhouders stabiel is gebleven, terwijl de nettowinst vorig jaar met 34 procent steeg naar 5,7 miljoen euro.


"We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld", stelt Van der Kelen volgens De Tijd.


Daarnaast zijn er ook problemen met horeca-uitbaters: een deel van hen haakt af, onder andere omwille van de witte kassa, terwijl een andere groep zijn engagementen richting de brouwerij niet nakomt. De verkoop van Haacht ging het voorbije jaar dan ook met 2,7 procent achteruit in de horeca.

 

Retailverkoop ruim 10% gegroeid

In de retail kent het bedrijf dan weer wel succes. Daar ging de verkoop met meer dan tien procent vooruit. Vooral de verkiezing van Tongerlo Blond tot beste bier van de wereld hielp daarbij. Ook in het buitenland stijgt de verkoop; in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk zelfs met meer dan 10 procent.


Het bedrijf wil in de toekomst ook enkele overnames doen, maar ziet momenteel geen interessante mogelijkheden. "Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant", aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top