Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Brouwerij Haacht vecht tegen stijgende concurrentie

Op de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft CEO Frédéric van der Kelen te kennen gegeven dat de concurrentie op de Belgische horecamarkt nooit groter was.

"Wapenen voor de toekomst"

Van der Kelen deed dat om te verklaren waarom het nettodividend voor aandeelhouders stabiel is gebleven, terwijl de nettowinst vorig jaar met 34 procent steeg naar 5,7 miljoen euro.


"We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld", stelt Van der Kelen volgens De Tijd.


Daarnaast zijn er ook problemen met horeca-uitbaters: een deel van hen haakt af, onder andere omwille van de witte kassa, terwijl een andere groep zijn engagementen richting de brouwerij niet nakomt. De verkoop van Haacht ging het voorbije jaar dan ook met 2,7 procent achteruit in de horeca.

 

Retailverkoop ruim 10% gegroeid

In de retail kent het bedrijf dan weer wel succes. Daar ging de verkoop met meer dan tien procent vooruit. Vooral de verkiezing van Tongerlo Blond tot beste bier van de wereld hielp daarbij. Ook in het buitenland stijgt de verkoop; in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk zelfs met meer dan 10 procent.


Het bedrijf wil in de toekomst ook enkele overnames doen, maar ziet momenteel geen interessante mogelijkheden. "Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant", aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top