"Brouwers moeten iets doen aan wurgcontracten"

"Brouwers moeten iets doen aan wurgcontracten"

Volgens Horeca Vlaanderen moeten de brouwerijen afstappen van de zogenaamde 'wurgcontracten' die ze afsluiten met café-uitbaters. Die dragen volgens hen bij aan het grote aantal faillissementen binnen de horeca.

Boetes

"Naar schatting zestig tot zeventig procent van de caféhouders heeft met een brouwerij een contract afgesloten", zegt woordvoerder Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen in Het Nieuwsblad. "Meestal komt dat omdat de brouwerij eigenaar is van het pand waarin het café zich bevindt. Dat die brouwerij in ruil voor de investering en de inrichting eist dat het café bij hen bier afneemt, is perfect te begrijpen. Daarmee hebben wij geen probleem. Helaas gaat het in sommige gevallen veel verder dan dat."


Zo eisen brouwerijen dat uitbaters enkel bij hen bier kopen en ze moeten daarbij een bepaalde hoeveelheid inslaan. Ook frisdranken, wijn en zelfs wc-papier moeten soms tegen een vaste prijs bij de brouwerij aangekocht worden. Zo niet zou er volgens Horeca Vlaanderen gedreigd worden met boetes.


"Geen vrije ondernemer"

"Dit laat geen enkele ruimte voor onderhandelingen. De caféhouder is niet langer een vrije ondernemer, maar een werknemer of een gerant van de brouwerij. Dit willen we aankaarten. Nogmaals: we hebben geen probleem met contracten, maar ze moeten tot de essentie worden herleid. De overheid moet de vrije markt herstellen."


Horeca Vlaanderen verwijt brouwerijen daarbij misbruik te maken van mensen die koste wat kost een café willen openen, maar daarvoor bijvoorbeeld geen lening kunnen krijgen bij de bank. In Vlaanderen gaat één op twee cafés binnen de vijf jaar failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top