"Brouwers moeten iets doen aan wurgcontracten"

"Brouwers moeten iets doen aan wurgcontracten"

Volgens Horeca Vlaanderen moeten de brouwerijen afstappen van de zogenaamde 'wurgcontracten' die ze afsluiten met café-uitbaters. Die dragen volgens hen bij aan het grote aantal faillissementen binnen de horeca.

Boetes

"Naar schatting zestig tot zeventig procent van de caféhouders heeft met een brouwerij een contract afgesloten", zegt woordvoerder Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen in Het Nieuwsblad. "Meestal komt dat omdat de brouwerij eigenaar is van het pand waarin het café zich bevindt. Dat die brouwerij in ruil voor de investering en de inrichting eist dat het café bij hen bier afneemt, is perfect te begrijpen. Daarmee hebben wij geen probleem. Helaas gaat het in sommige gevallen veel verder dan dat."


Zo eisen brouwerijen dat uitbaters enkel bij hen bier kopen en ze moeten daarbij een bepaalde hoeveelheid inslaan. Ook frisdranken, wijn en zelfs wc-papier moeten soms tegen een vaste prijs bij de brouwerij aangekocht worden. Zo niet zou er volgens Horeca Vlaanderen gedreigd worden met boetes.


"Geen vrije ondernemer"

"Dit laat geen enkele ruimte voor onderhandelingen. De caféhouder is niet langer een vrije ondernemer, maar een werknemer of een gerant van de brouwerij. Dit willen we aankaarten. Nogmaals: we hebben geen probleem met contracten, maar ze moeten tot de essentie worden herleid. De overheid moet de vrije markt herstellen."


Horeca Vlaanderen verwijt brouwerijen daarbij misbruik te maken van mensen die koste wat kost een café willen openen, maar daarvoor bijvoorbeeld geen lening kunnen krijgen bij de bank. In Vlaanderen gaat één op twee cafés binnen de vijf jaar failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top