BTW-vrijstelling voor voedselschenkingen aan lokale doelen in aantocht

BTW-vrijstelling voor voedselschenkingen aan lokale doelen in aantocht

Financiënminister Johan Van Overtveldt wil voedselschenkingen door buurtwinkels en kleinere warenhuizen aan lokale initiatieven vrijstellen van btw. Nu recupereren de facto enkel de grotere spelers die samenwerken met de Voedselbanken de btw.

Lokale 'goede doelen'

Sinds vorig jaar kunnen warenhuizen die voedseloverschotten aan de Voedselbanken schenken, de btw terugvorderen die ze betaalden bij de aankoop van die goederen. Tot dan was het zelfs voordeliger om de goederen te vernietigen dan om ze te schenken aan een goed doel: een slecht signaal in de strijd tegen voedselverspilling en armoede. De vrijstelling had meteen effect, want sindsdien is het aantal schenkingen van voedseloverschotten door warenhuizen aanzienlijk gestegen.

 

"Het is belangrijk bedrijven te stimuleren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en om solidaire initiatieven zoals deze te bevorderen", zo zei Van Overtveldt (N-VA) in de Commissie Financiën. Hij kondigde er meteen aan dat hij zijn administratie gevraagd heeft om de nodige voorbereidingen te treffen om deze vrijstelling uit te breiden naar het lokale niveau.

 

"Met deze sociale maatregel stimuleren we ook op lokaal vlak schenkingen door buurtwinkels en kleinere warenhuizen, zodat ondersteuning voor hulpbehoevenden gericht en vlot kan verlopen", aldus nog de minister. Onder meer het Neutraal Syndicaat dringt al langer aan op een regeling waarvan ook de kleinere voedingswinkels gebruik kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top