Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley | RetailDetail

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Elke voedingswinkel in ons land - van de bakker en de slager om de hoek tot de buurtsupermarkten en de grotere ketens - heeft de wettelijke verplichting om hygiënisch te werken. Wie aan alle normen voldoet, mag vanaf 1 augustus een Smiley-sticker op zijn deur of uitstalraam hangen. Alleen dreigt de hele valideringsprocedure, die de winkels daarvoor moeten ondergaan, een serieuze vertraging op te lopen. Daarom pleit Buurtsuper.be voor uitstel, tot er voldoende handelszaken gevalideerd zijn.

Amper 1.500 van de 25.000 winkels gevalideerd

Voedingswinkels, buurtsupermarkten en grotere ketens die aan de wettelijke normen voor hygiëne voldoen, mogen vanaf volgende week een Smiley-sticker uithangen. Dat staat in een Ministerieel Besluit van Minister van Middenstand, KMO, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle (MR).

 

"Een prima zaak, maar het systeem dreigt serieuze vertraging op te lopen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Normaal mag je de sticker vanaf 1 augustus uithangen, maar van de 25.000 bestaande zaken die voor de bewuste Smiley in aanmerking komen, zijn er tot nu toe hooguit 1.500 gevalideerd. Dus zou de consument verkeerdelijk kunnen besluiten dat de winkels zonder Smiley niet in orde zijn met de hygiëneregels. Een catastrofe voor het goede imago van veel winkels."

 

'Verkeerd beeld en deloyale concurrentie'

Buurtsuper.be vindt de Smiley op zich een goede zaak, maar de Unizo-groepering vreest wel dat een te snelle invoering van de Smiley een verkeerd beeld gaat oproepen bij de consument over de hygiënetoestand van de Belgische voedingswinkels, als niet alle winkels gecontroleerd kunnen worden. Bovendien zal dit aanleiding geven tot deloyale concurrentie. 

 

Volgens Luc Ardies is het praktisch onmogelijk om alle 25.000 voedingswinkels komend werkjaar te laten valideren. "Er zijn immers maar 7 erkende controle-organismen om de noodzakelijke audits in de detailhandel te organiseren. Dit betekent dat elk controlomechanisme 3.500 winkels - dat zijn er 16 per dag - zou moeten valideren." Daarom pleit de organisatie ervoor om de Smiley pas in het winkelstraatbeeld te laten verschijnen als minstens de helft van de betrokken ondernemingen of een bepaalde kleinere deelsector effectief in staat is om hem te bekomen.

 

Zelfcontrole verplicht, validatie niet

In België bestaat er een dubbele hygiënecontrole: elke zaakvoerder moet een autocontrolesysteem ontwikkelen dat hij kan laten valideren door erkende auditeurs; daarnaast controleert het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) de voedingswinkels ook via inspecties ter plekke.

 

Het ontwikkelen van een autocontrolesysteem is opgelegd door Europa, het valideren ervan (om de Smiley te bekomen) is vrijblijvend. Het is echter wel een commercieel argument naar de consument toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top