Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Elke voedingswinkel in ons land - van de bakker en de slager om de hoek tot de buurtsupermarkten en de grotere ketens - heeft de wettelijke verplichting om hygiënisch te werken. Wie aan alle normen voldoet, mag vanaf 1 augustus een Smiley-sticker op zijn deur of uitstalraam hangen. Alleen dreigt de hele valideringsprocedure, die de winkels daarvoor moeten ondergaan, een serieuze vertraging op te lopen. Daarom pleit Buurtsuper.be voor uitstel, tot er voldoende handelszaken gevalideerd zijn.

Amper 1.500 van de 25.000 winkels gevalideerd

Voedingswinkels, buurtsupermarkten en grotere ketens die aan de wettelijke normen voor hygiëne voldoen, mogen vanaf volgende week een Smiley-sticker uithangen. Dat staat in een Ministerieel Besluit van Minister van Middenstand, KMO, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle (MR).

 

"Een prima zaak, maar het systeem dreigt serieuze vertraging op te lopen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Normaal mag je de sticker vanaf 1 augustus uithangen, maar van de 25.000 bestaande zaken die voor de bewuste Smiley in aanmerking komen, zijn er tot nu toe hooguit 1.500 gevalideerd. Dus zou de consument verkeerdelijk kunnen besluiten dat de winkels zonder Smiley niet in orde zijn met de hygiëneregels. Een catastrofe voor het goede imago van veel winkels."

 

'Verkeerd beeld en deloyale concurrentie'

Buurtsuper.be vindt de Smiley op zich een goede zaak, maar de Unizo-groepering vreest wel dat een te snelle invoering van de Smiley een verkeerd beeld gaat oproepen bij de consument over de hygiënetoestand van de Belgische voedingswinkels, als niet alle winkels gecontroleerd kunnen worden. Bovendien zal dit aanleiding geven tot deloyale concurrentie. 

 

Volgens Luc Ardies is het praktisch onmogelijk om alle 25.000 voedingswinkels komend werkjaar te laten valideren. "Er zijn immers maar 7 erkende controle-organismen om de noodzakelijke audits in de detailhandel te organiseren. Dit betekent dat elk controlomechanisme 3.500 winkels - dat zijn er 16 per dag - zou moeten valideren." Daarom pleit de organisatie ervoor om de Smiley pas in het winkelstraatbeeld te laten verschijnen als minstens de helft van de betrokken ondernemingen of een bepaalde kleinere deelsector effectief in staat is om hem te bekomen.

 

Zelfcontrole verplicht, validatie niet

In België bestaat er een dubbele hygiënecontrole: elke zaakvoerder moet een autocontrolesysteem ontwikkelen dat hij kan laten valideren door erkende auditeurs; daarnaast controleert het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) de voedingswinkels ook via inspecties ter plekke.

 

Het ontwikkelen van een autocontrolesysteem is opgelegd door Europa, het valideren ervan (om de Smiley te bekomen) is vrijblijvend. Het is echter wel een commercieel argument naar de consument toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

24/08/2017

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Beroepsverenigingen vishandelaars gaan samen

24/08/2017

De Vlaamse vishandelaars en -marktkramers hebben zich verenigd in de Vlaamse Federatie van Vishandelaars. Dat is een fusie van de Beroepsvereniging van Vishandelaars en de Federatie van Visventers.

Bio-Planet en Dreambaby samen van start in Marcinelle

23/08/2017

Colruyt-dochters Bio-Planet en Dreambaby hebben een nieuwe winkel geopend op een gezamenlijke site in Marcinelle (Charleroi). Voor de biosupermarkt is het de 26ste vestiging in België, voor de babyspecialist de 25ste en meteen ook de grootste in ons land.

Walmart kiest voor Google in strijd om digitale klant

23/08/2017

Walmart schakelt Google in in de strijd om de digitale koper. Vanaf eind september kunnen klanten van de Amerikaanse supermarktgigant via de Google Home-toepassing mondeling hun smartphone een bestelling plaatsen en die aan huis laten bezorgen.

Rudi Petit-Jean directeur Sligro-ISPC België

23/08/2017

Vanaf 15 oktober zal Rudi Petit-Jean aantreden als directeur van Sligro-ISPC in België. Hij wordt verantwoordelijk voor de integratie van het dit jaar overgenomen ISPC en de uitbouw van het vestigingennetwerk van Sligro-ISPC.

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

22/08/2017

Voedingsbedrijven Unilever en Nestlé gaan met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie integreren in hun werking. Zo willen ze de logistieke keten nog beter in kaart brengen.

Back to top