Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley | RetailDetail

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Elke voedingswinkel in ons land - van de bakker en de slager om de hoek tot de buurtsupermarkten en de grotere ketens - heeft de wettelijke verplichting om hygiënisch te werken. Wie aan alle normen voldoet, mag vanaf 1 augustus een Smiley-sticker op zijn deur of uitstalraam hangen. Alleen dreigt de hele valideringsprocedure, die de winkels daarvoor moeten ondergaan, een serieuze vertraging op te lopen. Daarom pleit Buurtsuper.be voor uitstel, tot er voldoende handelszaken gevalideerd zijn.

Amper 1.500 van de 25.000 winkels gevalideerd

Voedingswinkels, buurtsupermarkten en grotere ketens die aan de wettelijke normen voor hygiëne voldoen, mogen vanaf volgende week een Smiley-sticker uithangen. Dat staat in een Ministerieel Besluit van Minister van Middenstand, KMO, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle (MR).

 

"Een prima zaak, maar het systeem dreigt serieuze vertraging op te lopen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Normaal mag je de sticker vanaf 1 augustus uithangen, maar van de 25.000 bestaande zaken die voor de bewuste Smiley in aanmerking komen, zijn er tot nu toe hooguit 1.500 gevalideerd. Dus zou de consument verkeerdelijk kunnen besluiten dat de winkels zonder Smiley niet in orde zijn met de hygiëneregels. Een catastrofe voor het goede imago van veel winkels."

 

'Verkeerd beeld en deloyale concurrentie'

Buurtsuper.be vindt de Smiley op zich een goede zaak, maar de Unizo-groepering vreest wel dat een te snelle invoering van de Smiley een verkeerd beeld gaat oproepen bij de consument over de hygiënetoestand van de Belgische voedingswinkels, als niet alle winkels gecontroleerd kunnen worden. Bovendien zal dit aanleiding geven tot deloyale concurrentie. 

 

Volgens Luc Ardies is het praktisch onmogelijk om alle 25.000 voedingswinkels komend werkjaar te laten valideren. "Er zijn immers maar 7 erkende controle-organismen om de noodzakelijke audits in de detailhandel te organiseren. Dit betekent dat elk controlomechanisme 3.500 winkels - dat zijn er 16 per dag - zou moeten valideren." Daarom pleit de organisatie ervoor om de Smiley pas in het winkelstraatbeeld te laten verschijnen als minstens de helft van de betrokken ondernemingen of een bepaalde kleinere deelsector effectief in staat is om hem te bekomen.

 

Zelfcontrole verplicht, validatie niet

In België bestaat er een dubbele hygiënecontrole: elke zaakvoerder moet een autocontrolesysteem ontwikkelen dat hij kan laten valideren door erkende auditeurs; daarnaast controleert het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) de voedingswinkels ook via inspecties ter plekke.

 

Het ontwikkelen van een autocontrolesysteem is opgelegd door Europa, het valideren ervan (om de Smiley te bekomen) is vrijblijvend. Het is echter wel een commercieel argument naar de consument toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.