Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Elke voedingswinkel in ons land - van de bakker en de slager om de hoek tot de buurtsupermarkten en de grotere ketens - heeft de wettelijke verplichting om hygiënisch te werken. Wie aan alle normen voldoet, mag vanaf 1 augustus een Smiley-sticker op zijn deur of uitstalraam hangen. Alleen dreigt de hele valideringsprocedure, die de winkels daarvoor moeten ondergaan, een serieuze vertraging op te lopen. Daarom pleit Buurtsuper.be voor uitstel, tot er voldoende handelszaken gevalideerd zijn.

Amper 1.500 van de 25.000 winkels gevalideerd

Voedingswinkels, buurtsupermarkten en grotere ketens die aan de wettelijke normen voor hygiëne voldoen, mogen vanaf volgende week een Smiley-sticker uithangen. Dat staat in een Ministerieel Besluit van Minister van Middenstand, KMO, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle (MR).

 

"Een prima zaak, maar het systeem dreigt serieuze vertraging op te lopen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Normaal mag je de sticker vanaf 1 augustus uithangen, maar van de 25.000 bestaande zaken die voor de bewuste Smiley in aanmerking komen, zijn er tot nu toe hooguit 1.500 gevalideerd. Dus zou de consument verkeerdelijk kunnen besluiten dat de winkels zonder Smiley niet in orde zijn met de hygiëneregels. Een catastrofe voor het goede imago van veel winkels."

 

'Verkeerd beeld en deloyale concurrentie'

Buurtsuper.be vindt de Smiley op zich een goede zaak, maar de Unizo-groepering vreest wel dat een te snelle invoering van de Smiley een verkeerd beeld gaat oproepen bij de consument over de hygiënetoestand van de Belgische voedingswinkels, als niet alle winkels gecontroleerd kunnen worden. Bovendien zal dit aanleiding geven tot deloyale concurrentie. 

 

Volgens Luc Ardies is het praktisch onmogelijk om alle 25.000 voedingswinkels komend werkjaar te laten valideren. "Er zijn immers maar 7 erkende controle-organismen om de noodzakelijke audits in de detailhandel te organiseren. Dit betekent dat elk controlomechanisme 3.500 winkels - dat zijn er 16 per dag - zou moeten valideren." Daarom pleit de organisatie ervoor om de Smiley pas in het winkelstraatbeeld te laten verschijnen als minstens de helft van de betrokken ondernemingen of een bepaalde kleinere deelsector effectief in staat is om hem te bekomen.

 

Zelfcontrole verplicht, validatie niet

In België bestaat er een dubbele hygiënecontrole: elke zaakvoerder moet een autocontrolesysteem ontwikkelen dat hij kan laten valideren door erkende auditeurs; daarnaast controleert het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) de voedingswinkels ook via inspecties ter plekke.

 

Het ontwikkelen van een autocontrolesysteem is opgelegd door Europa, het valideren ervan (om de Smiley te bekomen) is vrijblijvend. Het is echter wel een commercieel argument naar de consument toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top