Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Buurtsuper.be waarschuwt voor overhaaste invoering Smiley

Elke voedingswinkel in ons land - van de bakker en de slager om de hoek tot de buurtsupermarkten en de grotere ketens - heeft de wettelijke verplichting om hygiënisch te werken. Wie aan alle normen voldoet, mag vanaf 1 augustus een Smiley-sticker op zijn deur of uitstalraam hangen. Alleen dreigt de hele valideringsprocedure, die de winkels daarvoor moeten ondergaan, een serieuze vertraging op te lopen. Daarom pleit Buurtsuper.be voor uitstel, tot er voldoende handelszaken gevalideerd zijn.

Amper 1.500 van de 25.000 winkels gevalideerd

Voedingswinkels, buurtsupermarkten en grotere ketens die aan de wettelijke normen voor hygiëne voldoen, mogen vanaf volgende week een Smiley-sticker uithangen. Dat staat in een Ministerieel Besluit van Minister van Middenstand, KMO, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle (MR).

 

"Een prima zaak, maar het systeem dreigt serieuze vertraging op te lopen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. "Normaal mag je de sticker vanaf 1 augustus uithangen, maar van de 25.000 bestaande zaken die voor de bewuste Smiley in aanmerking komen, zijn er tot nu toe hooguit 1.500 gevalideerd. Dus zou de consument verkeerdelijk kunnen besluiten dat de winkels zonder Smiley niet in orde zijn met de hygiëneregels. Een catastrofe voor het goede imago van veel winkels."

 

'Verkeerd beeld en deloyale concurrentie'

Buurtsuper.be vindt de Smiley op zich een goede zaak, maar de Unizo-groepering vreest wel dat een te snelle invoering van de Smiley een verkeerd beeld gaat oproepen bij de consument over de hygiënetoestand van de Belgische voedingswinkels, als niet alle winkels gecontroleerd kunnen worden. Bovendien zal dit aanleiding geven tot deloyale concurrentie. 

 

Volgens Luc Ardies is het praktisch onmogelijk om alle 25.000 voedingswinkels komend werkjaar te laten valideren. "Er zijn immers maar 7 erkende controle-organismen om de noodzakelijke audits in de detailhandel te organiseren. Dit betekent dat elk controlomechanisme 3.500 winkels - dat zijn er 16 per dag - zou moeten valideren." Daarom pleit de organisatie ervoor om de Smiley pas in het winkelstraatbeeld te laten verschijnen als minstens de helft van de betrokken ondernemingen of een bepaalde kleinere deelsector effectief in staat is om hem te bekomen.

 

Zelfcontrole verplicht, validatie niet

In België bestaat er een dubbele hygiënecontrole: elke zaakvoerder moet een autocontrolesysteem ontwikkelen dat hij kan laten valideren door erkende auditeurs; daarnaast controleert het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) de voedingswinkels ook via inspecties ter plekke.

 

Het ontwikkelen van een autocontrolesysteem is opgelegd door Europa, het valideren ervan (om de Smiley te bekomen) is vrijblijvend. Het is echter wel een commercieel argument naar de consument toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top