Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa. | RetailDetail

Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.