Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top