Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Buurtsupermarkten eisen meer aandacht van Europa.

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Woensdag zaten vertegenwoordigers van buurtsupermarkten uit diverse landen aan tafel met Europarlementsleden. Onder leiding van Luc Ardies protesteerden ze er tegen het Europees winkelbeleid, dat niet genoeg rekening zou houden met de kleine spelers en de diversiteit in het winkellandschap.

 

Duurzaam winkelbeleid.

Het Europees winkelbeleid moet volgens de buurtsupermarkthouders duurzamer worden en meer aandacht besteden aan de buurtsupermarkten. Volgens Buurtsuper.be, de sectororganisatie voor buurtsupermarkten, maken kleine zelfstandige supermarkten nog steeds 40% van het supermarktlandschap uit in Europa. Meer zelfs, het aantal buurtsupermarkten neemt toe.

 

Ze voelen zich echter bedreigd door de grote spelers, wiens marktaandeel doorheen de laatste 20 jaar is gegroeid van 35% naar 61%. Kleine supermarkten kunnen niet tegen hen op concurreren, volgens de buurtsupers wegens de de dumpingprijzen, koppelverkoop en andere lokvogelpraktijken die zij hanteren.

 

Retail Market Monitor.

De Europese politiek houdt daar onvoldoende rekening mee, menen Buurtsuper.be en Unizo. Zo zal het volgens hen ook de aangekondigde Retail Market Monitor vergaan. Voornoemde is een onderzoeksproject van de Europese Commissie die naar de noden van Europese supermarkten peilt.

 

In de enquête wordt echter te éénzijdig geschermd met parameters zoals ‘productiviteit’, die in het nadeel spelen van buurtsupermarkten. “Hierdoor kiest Europa per definitie voor winkelformules met minder service en tewerkstelling,” zeggen de buurtsupermarkten. Die problematiek willen de supermarktvertegenwoordigers eveneens bij de Europarlementsleden aankaarten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top