"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

Volgens de Cacaobarometer, een initiatief van Europese duurzaamheidsorganisaties, moet de prijs van cacao omhoog om de productie voor cacaoboeren rendabel te maken. Die zitten nu vaak in extreme armoede.

Markt beheerst door paar bedrijven

Die lage cacaoprijs wordt beïnvloed door een aantal factoren: zo focussen veel duurzaamheidsprogramma's op het verhogen van de productie van cacao. Dit kan echter zorgen voor een overproductie die de prijs naar beneden duwt.

 

Daarnaast wordt de markt van chocolade beheerst door een aantal grote bedrijven. Twee cacaoverwerkers, Barry Callebaut en Cargill, hebben samen 70 tot 80 procent van de verwerkingsmarkt in handen. Slechts zes producenten (denk aan Mars en Mondelez) hebben samen dan weer 40 procent van hun markt in handen. Daardoor bepalen zij de prijs van cacao en verdienen ze bovendien veel meer aan de verkoop van chocolade.

 

Volgens de Cacaobarometer maakt een cacaoboer 6,6 procent winst wanneer hij zijn cacao verkoopt. De producent doet daar in een later stadium nog eens 35,2 procent bij en in de winkel stijgt de prijs van chocolade nog maar eens met 44,2 procent.

 

Boeren onder armoedegrens

Daartegenover staat dat veel boeren in West-Afrika nog onder de armoedegrens leven. Zo moet een boer in Ivoorkust eigenlijk vier keer meer verdienen om aan die grens te komen en om een leefbaar inkomen te hebben moeten de inkomsten nog veel meer stijgen.

 

Volgens de organisatie achter de Cacaobarometer hebben alle grote bedrijven, behalve Mondelez en Nestlé, gesteld dat ze tegen 2020 enkel nog cacao zullen gebruiken met een duurzaamheidscertificaat. Momenteel is dat ongeveer 16 procent, vijf jaar terug zelfs nog maar 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top