"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015 | RetailDetail

"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

Volgens de Cacaobarometer, een initiatief van Europese duurzaamheidsorganisaties, moet de prijs van cacao omhoog om de productie voor cacaoboeren rendabel te maken. Die zitten nu vaak in extreme armoede.

Markt beheerst door paar bedrijven

Die lage cacaoprijs wordt beïnvloed door een aantal factoren: zo focussen veel duurzaamheidsprogramma's op het verhogen van de productie van cacao. Dit kan echter zorgen voor een overproductie die de prijs naar beneden duwt.

 

Daarnaast wordt de markt van chocolade beheerst door een aantal grote bedrijven. Twee cacaoverwerkers, Barry Callebaut en Cargill, hebben samen 70 tot 80 procent van de verwerkingsmarkt in handen. Slechts zes producenten (denk aan Mars en Mondelez) hebben samen dan weer 40 procent van hun markt in handen. Daardoor bepalen zij de prijs van cacao en verdienen ze bovendien veel meer aan de verkoop van chocolade.

 

Volgens de Cacaobarometer maakt een cacaoboer 6,6 procent winst wanneer hij zijn cacao verkoopt. De producent doet daar in een later stadium nog eens 35,2 procent bij en in de winkel stijgt de prijs van chocolade nog maar eens met 44,2 procent.

 

Boeren onder armoedegrens

Daartegenover staat dat veel boeren in West-Afrika nog onder de armoedegrens leven. Zo moet een boer in Ivoorkust eigenlijk vier keer meer verdienen om aan die grens te komen en om een leefbaar inkomen te hebben moeten de inkomsten nog veel meer stijgen.

 

Volgens de organisatie achter de Cacaobarometer hebben alle grote bedrijven, behalve Mondelez en Nestlé, gesteld dat ze tegen 2020 enkel nog cacao zullen gebruiken met een duurzaamheidscertificaat. Momenteel is dat ongeveer 16 procent, vijf jaar terug zelfs nog maar 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.