"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015 | RetailDetail

"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

"Cacao te goedkoop" volgens Cacaobarometer 2015

Volgens de Cacaobarometer, een initiatief van Europese duurzaamheidsorganisaties, moet de prijs van cacao omhoog om de productie voor cacaoboeren rendabel te maken. Die zitten nu vaak in extreme armoede.

Markt beheerst door paar bedrijven

Die lage cacaoprijs wordt beïnvloed door een aantal factoren: zo focussen veel duurzaamheidsprogramma's op het verhogen van de productie van cacao. Dit kan echter zorgen voor een overproductie die de prijs naar beneden duwt.

 

Daarnaast wordt de markt van chocolade beheerst door een aantal grote bedrijven. Twee cacaoverwerkers, Barry Callebaut en Cargill, hebben samen 70 tot 80 procent van de verwerkingsmarkt in handen. Slechts zes producenten (denk aan Mars en Mondelez) hebben samen dan weer 40 procent van hun markt in handen. Daardoor bepalen zij de prijs van cacao en verdienen ze bovendien veel meer aan de verkoop van chocolade.

 

Volgens de Cacaobarometer maakt een cacaoboer 6,6 procent winst wanneer hij zijn cacao verkoopt. De producent doet daar in een later stadium nog eens 35,2 procent bij en in de winkel stijgt de prijs van chocolade nog maar eens met 44,2 procent.

 

Boeren onder armoedegrens

Daartegenover staat dat veel boeren in West-Afrika nog onder de armoedegrens leven. Zo moet een boer in Ivoorkust eigenlijk vier keer meer verdienen om aan die grens te komen en om een leefbaar inkomen te hebben moeten de inkomsten nog veel meer stijgen.

 

Volgens de organisatie achter de Cacaobarometer hebben alle grote bedrijven, behalve Mondelez en Nestlé, gesteld dat ze tegen 2020 enkel nog cacao zullen gebruiken met een duurzaamheidscertificaat. Momenteel is dat ongeveer 16 procent, vijf jaar terug zelfs nog maar 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.