Carlsberg schrapt 2.000 banen

Carlsberg schrapt 2.000 banen

De Deense brouwer Carlsberg gaat zo'n 2.000 banen, allemaal kantoorjobs, wegsnoeien om zijn winstgevendheid op te krikken. Het nieuws van de reorganisatie komt na een alweer niet al te bijster kwartaal.

Winst zwaar onderuit

De Deense brouwer Carlsberg, die onder meer eigenaar is van Affligem, zag zijn omzet in het voorbije kwartaal maar lichtjes stijgen: van 18,12 miljard Deense kroon vorig jaar naar 18,3 miljoen kroon (of zo'n 2,43 miljard euro) nu. De biervolumes vielen autonoom terug met 3%, wat volgens Carlsberg vooral te wijten was aan mindere prestaties in Oost-Europa. De operationele winst steeg wel met een kleine 2% tot 3,47 miljard kroon of 0,46 miljard euro.

 

Een "solide" prestatie, aldus topman Cees 't Hart, die in juni van dit jaar overkwam van bij zuivelgigant FrieslandCampina. Al voegde de Nederlander er wel meteen aan toe: "We onderkennen dat de winstontwikkeling de afgelopen jaren te wensen overliet. Daarom zetten we stappen om Carlsberg voor te bereiden op de toekomst."

 

Daarom schrijft de vierde grootste brouwer ter wereld een bedrag van in totaal 7,7 miljard kroon (1,03 miljard euro) af op onder meer de activiteiten in Rusland en China. Carlsberg heeft het al jaren knap lastig in Rusland en ziet in dat land de komende jaren niet meteen beterschap. Ook in China hebben eerdere ingrepen het rendement niet echt verbeterd.

 

Resultaat van de hele afschrijving: een nettoverlies van 4,5 miljard kroon (0,60 miljard euro), een heel verschil met de nettowinst van 2,1 miljard kroon uit hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Jaarlijks 1,5 tot 2 miljard kroon besparen

Tegelijk kondigde Cees 't Hart ook een grote reorganisatie aan: "Funding the Journey" - zo heet het "verbeterprogramma" - moet vanaf 2018 jaarlijks 1,5 tot 2 miljard kroon aan besparingen opleveren. Onder meer door 2.000 kantoorbanen te schrappen, zijnde 15% van alle functies die niet rechtstreeks te maken hebben met het brouwen van bier.

 

De beoogde maatregelen zullen tot 2017 resulteren in 10 miljard kroon - zijnde 1,34 miljard euro - aan afschrijvingen en herstructureringskosten. Daarvan wordt dit jaar al het gros, zijnde 1,1 miljard euro, in de boeken opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top