Carlsberg schrapt 2.000 banen

Carlsberg schrapt 2.000 banen

De Deense brouwer Carlsberg gaat zo'n 2.000 banen, allemaal kantoorjobs, wegsnoeien om zijn winstgevendheid op te krikken. Het nieuws van de reorganisatie komt na een alweer niet al te bijster kwartaal.

Winst zwaar onderuit

De Deense brouwer Carlsberg, die onder meer eigenaar is van Affligem, zag zijn omzet in het voorbije kwartaal maar lichtjes stijgen: van 18,12 miljard Deense kroon vorig jaar naar 18,3 miljoen kroon (of zo'n 2,43 miljard euro) nu. De biervolumes vielen autonoom terug met 3%, wat volgens Carlsberg vooral te wijten was aan mindere prestaties in Oost-Europa. De operationele winst steeg wel met een kleine 2% tot 3,47 miljard kroon of 0,46 miljard euro.

 

Een "solide" prestatie, aldus topman Cees 't Hart, die in juni van dit jaar overkwam van bij zuivelgigant FrieslandCampina. Al voegde de Nederlander er wel meteen aan toe: "We onderkennen dat de winstontwikkeling de afgelopen jaren te wensen overliet. Daarom zetten we stappen om Carlsberg voor te bereiden op de toekomst."

 

Daarom schrijft de vierde grootste brouwer ter wereld een bedrag van in totaal 7,7 miljard kroon (1,03 miljard euro) af op onder meer de activiteiten in Rusland en China. Carlsberg heeft het al jaren knap lastig in Rusland en ziet in dat land de komende jaren niet meteen beterschap. Ook in China hebben eerdere ingrepen het rendement niet echt verbeterd.

 

Resultaat van de hele afschrijving: een nettoverlies van 4,5 miljard kroon (0,60 miljard euro), een heel verschil met de nettowinst van 2,1 miljard kroon uit hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Jaarlijks 1,5 tot 2 miljard kroon besparen

Tegelijk kondigde Cees 't Hart ook een grote reorganisatie aan: "Funding the Journey" - zo heet het "verbeterprogramma" - moet vanaf 2018 jaarlijks 1,5 tot 2 miljard kroon aan besparingen opleveren. Onder meer door 2.000 kantoorbanen te schrappen, zijnde 15% van alle functies die niet rechtstreeks te maken hebben met het brouwen van bier.

 

De beoogde maatregelen zullen tot 2017 resulteren in 10 miljard kroon - zijnde 1,34 miljard euro - aan afschrijvingen en herstructureringskosten. Daarvan wordt dit jaar al het gros, zijnde 1,1 miljard euro, in de boeken opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top