RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour België wil volgend jaar weer groeien

icon
Food25 november, 2019

Hoewel het Carrefour momenteel niet voor de wind gaat op de ‘extreem moeilijke’ Belgische markt, gelooft topman Geoffroy Gersdorff dat de retailer al vrij snel weer met groei kan aanknopen. De hypermarkten worden kleiner, maar verdwijnen niet.

 

Efficiëntere organisatie

De moeilijkheden van Carrefour in België zijn niet nieuw: de vergelijkbare omzet blijft al jaren dalen en de retailer sluit ook winkels waar de concurrentie te groot is, zoals recent onder meer in Genk, Kuringen, Pelt en Wijnegem. Toch kan Carrefour hier opnieuw groeien, wellicht vanaf volgend jaar al, zegt secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff in een interview met De Tijd.

 

De topman geeft toe dat Carrefour niet goed bezig was de afgelopen jaren, maar de markt is dan ook “extreem, extreem moeilijk”. De omzetdaling is volgens hem deels te wijten aan het feit dat het herstelplan nog niet volledig is doorgevoerd, en verbetering moet onder andere komen van een efficiëntere organisatie: “Vroeger waren onze hypermarkten, supermarkten (Carrefour Market) en buurtwinkels (Carrefour Express) bijna elkaars concurrenten. Ze hadden elk hun directeur. Nu is er één voor de drie formules. We hadden drie marketingteams. Nu één. Er is meer samenwerking”, zegt hij. Ook heronderhandelde de retailer zijn contracten met producenten en toeleveranciers.

 

“Het beste voor iedereen bereikbaar maken”

Hoewel waarnemers voorspellen dat er op termijn geen toekomst is voor de grote hypermarkten, gelooft de secretaris-generaal nog wel in dat winkelconcept. “Als we ons werk goed doen, zullen onze veertig hypermarkten er ook op lange termijn nog zijn. Al worden ze kleiner. We willen winkelruimte onderverhuren aan externe partners, zoals de apotheekketen Medi-Market.” De hypermarkten verkopen nu minder non-food, maar meer verse voeding en biovoeding.

 

Carrefour wil zich gaan onderscheiden met exclusieve en modieuze producten, maar verlaagt ook de prijzen: “We willen het beste voor iedereen bereikbaar maken. Dus ook de prijs is belangrijk. Je moet niet kiezen tussen of prijs of kwaliteit. Het voorbije jaar hebben we de prijs van 2.000 artikelen verlaagd.” Daarnaast blijft de retailer kleinere supermarkten en buurtwinkels openen, tot dertig per jaar: “Er zijn nog plaatsen in België waar we nog niet voldoende vertegenwoordigd zijn.” Op de cruciale vraag of Carrefour in België blijft, antwoordt hij: “Vandaag zijn we hier een van de belangrijkste spelers. Het is evident dat we in België een goede toekomst hebben.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN