Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Tags: