Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top