Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour filmt winkelkarretjes aan de kassa

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Carrefour test momenteel in een aantal Brusselse vestigingen een camerasysteem dat aan de kassa moet controleren of de klant al dan niet bewust nog iets in zijn winkelkarretje heeft laten liggen.

Vervangt de "goeie ouwe spiegel"

De camera's hangen op winkelkarhoogte en vervangen eigenlijk de spiegel die tot nu toe aan elke kassa hangt. "Het nadeel daarvan is dat de kassierster telkens recht moet staan om via de spiegel te kijker of er niets meer in de kar ligt. Met zo'n camera hoeft dat niet langer, want die stuurt beelden naar een schermpje dat naast de kassa staat", aldus woordvoerster Vera Vermeeren in Het Nieuwsblad.

Privacy?

Op de vraag of dit  systeem de privacy van de klant niet schendt, klinkt het antwoord ontkennend: "Er wordt niet omhoog gefilmd, enkel recht vooruit. We zien dus alleen maar de kar en eens wat benen. De beelden worden ook niet opgenomen. Ze dienen ter controle, niets meer, niets minder", klinkt het nog bij Carrefour. Als het project succesvol is, wordt het ook in andere vestigingen geïntroduceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top