Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Het lijkt sciencefiction, maar het is wel degelijk realiteit: Carrefour gaat ledverlichting testen die met ingebouwde technologie shoppers tussen de rekken door volgt en hen kortingbons verstuurt die op hun smartphone verschijnen.

Proefproject in Carrefour Euralille

De innovatie is voorgesteld in de gisteren geopende en volledig gerenoveerde, 7.800 m² grote Carrefour Euralille-hypermarkt in Rijsel. Het gaat om 'connected' ledlampen van Philips, die via VLC-lichtimpulsen (Visible Light Communication) info naar smartphones kunnen sturen. De verlichting ziet er doodnormaal uit voor onze ogen: de lichtimpulsen zijn niet waarneembaar met het blote oog, maar enkel door de ingebouwde camera in onze telefoons.

 

Klanten moeten wel een specifieke app te downloaden (vooralsnog enkel voor het iOS-besturingssysteem). Wanneer de klant in kwestie dan bijvoorbeeld in de afdeling 'fruitsappen' loopt, kan het systeem hem of haar wijzen op een promotie, productinfo bezorgen of zelfs een kortingbon op het scherm toveren. 

 

"Wij zijn pioniers op de weg naar energie-efficiënte ledverlichting en nu doen we datzelfde voor connected verlichting", aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. Het gaat dan bijvoorbeeld om "straatlantaarns die hun locatie doorgeven en de kosten van onderhoud drastisch verlagen, kantoorverlichting die de productiviteit verbetert en supermarktverlichting die de loyaliteit van klanten verhoogt door speciale aanbiedingen naar hun smartphones te sturen." Carrefour geeft zichzelf één jaar de tijd om het systeem te evalueren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top