Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Het lijkt sciencefiction, maar het is wel degelijk realiteit: Carrefour gaat ledverlichting testen die met ingebouwde technologie shoppers tussen de rekken door volgt en hen kortingbons verstuurt die op hun smartphone verschijnen.

Proefproject in Carrefour Euralille

De innovatie is voorgesteld in de gisteren geopende en volledig gerenoveerde, 7.800 m² grote Carrefour Euralille-hypermarkt in Rijsel. Het gaat om 'connected' ledlampen van Philips, die via VLC-lichtimpulsen (Visible Light Communication) info naar smartphones kunnen sturen. De verlichting ziet er doodnormaal uit voor onze ogen: de lichtimpulsen zijn niet waarneembaar met het blote oog, maar enkel door de ingebouwde camera in onze telefoons.

 

Klanten moeten wel een specifieke app te downloaden (vooralsnog enkel voor het iOS-besturingssysteem). Wanneer de klant in kwestie dan bijvoorbeeld in de afdeling 'fruitsappen' loopt, kan het systeem hem of haar wijzen op een promotie, productinfo bezorgen of zelfs een kortingbon op het scherm toveren. 

 

"Wij zijn pioniers op de weg naar energie-efficiënte ledverlichting en nu doen we datzelfde voor connected verlichting", aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. Het gaat dan bijvoorbeeld om "straatlantaarns die hun locatie doorgeven en de kosten van onderhoud drastisch verlagen, kantoorverlichting die de productiviteit verbetert en supermarktverlichting die de loyaliteit van klanten verhoogt door speciale aanbiedingen naar hun smartphones te sturen." Carrefour geeft zichzelf één jaar de tijd om het systeem te evalueren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top