Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting | RetailDetail

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Het lijkt sciencefiction, maar het is wel degelijk realiteit: Carrefour gaat ledverlichting testen die met ingebouwde technologie shoppers tussen de rekken door volgt en hen kortingbons verstuurt die op hun smartphone verschijnen.

Proefproject in Carrefour Euralille

De innovatie is voorgesteld in de gisteren geopende en volledig gerenoveerde, 7.800 m² grote Carrefour Euralille-hypermarkt in Rijsel. Het gaat om 'connected' ledlampen van Philips, die via VLC-lichtimpulsen (Visible Light Communication) info naar smartphones kunnen sturen. De verlichting ziet er doodnormaal uit voor onze ogen: de lichtimpulsen zijn niet waarneembaar met het blote oog, maar enkel door de ingebouwde camera in onze telefoons.

 

Klanten moeten wel een specifieke app te downloaden (vooralsnog enkel voor het iOS-besturingssysteem). Wanneer de klant in kwestie dan bijvoorbeeld in de afdeling 'fruitsappen' loopt, kan het systeem hem of haar wijzen op een promotie, productinfo bezorgen of zelfs een kortingbon op het scherm toveren. 

 

"Wij zijn pioniers op de weg naar energie-efficiënte ledverlichting en nu doen we datzelfde voor connected verlichting", aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. Het gaat dan bijvoorbeeld om "straatlantaarns die hun locatie doorgeven en de kosten van onderhoud drastisch verlagen, kantoorverlichting die de productiviteit verbetert en supermarktverlichting die de loyaliteit van klanten verhoogt door speciale aanbiedingen naar hun smartphones te sturen." Carrefour geeft zichzelf één jaar de tijd om het systeem te evalueren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.