Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Het lijkt sciencefiction, maar het is wel degelijk realiteit: Carrefour gaat ledverlichting testen die met ingebouwde technologie shoppers tussen de rekken door volgt en hen kortingbons verstuurt die op hun smartphone verschijnen.

Proefproject in Carrefour Euralille

De innovatie is voorgesteld in de gisteren geopende en volledig gerenoveerde, 7.800 m² grote Carrefour Euralille-hypermarkt in Rijsel. Het gaat om 'connected' ledlampen van Philips, die via VLC-lichtimpulsen (Visible Light Communication) info naar smartphones kunnen sturen. De verlichting ziet er doodnormaal uit voor onze ogen: de lichtimpulsen zijn niet waarneembaar met het blote oog, maar enkel door de ingebouwde camera in onze telefoons.

 

Klanten moeten wel een specifieke app te downloaden (vooralsnog enkel voor het iOS-besturingssysteem). Wanneer de klant in kwestie dan bijvoorbeeld in de afdeling 'fruitsappen' loopt, kan het systeem hem of haar wijzen op een promotie, productinfo bezorgen of zelfs een kortingbon op het scherm toveren. 

 

"Wij zijn pioniers op de weg naar energie-efficiënte ledverlichting en nu doen we datzelfde voor connected verlichting", aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. Het gaat dan bijvoorbeeld om "straatlantaarns die hun locatie doorgeven en de kosten van onderhoud drastisch verlagen, kantoorverlichting die de productiviteit verbetert en supermarktverlichting die de loyaliteit van klanten verhoogt door speciale aanbiedingen naar hun smartphones te sturen." Carrefour geeft zichzelf één jaar de tijd om het systeem te evalueren.

Tags: