Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Carrefour gaat klanten kortingen sturen via verlichting

Het lijkt sciencefiction, maar het is wel degelijk realiteit: Carrefour gaat ledverlichting testen die met ingebouwde technologie shoppers tussen de rekken door volgt en hen kortingbons verstuurt die op hun smartphone verschijnen.

Proefproject in Carrefour Euralille

De innovatie is voorgesteld in de gisteren geopende en volledig gerenoveerde, 7.800 m² grote Carrefour Euralille-hypermarkt in Rijsel. Het gaat om 'connected' ledlampen van Philips, die via VLC-lichtimpulsen (Visible Light Communication) info naar smartphones kunnen sturen. De verlichting ziet er doodnormaal uit voor onze ogen: de lichtimpulsen zijn niet waarneembaar met het blote oog, maar enkel door de ingebouwde camera in onze telefoons.

 

Klanten moeten wel een specifieke app te downloaden (vooralsnog enkel voor het iOS-besturingssysteem). Wanneer de klant in kwestie dan bijvoorbeeld in de afdeling 'fruitsappen' loopt, kan het systeem hem of haar wijzen op een promotie, productinfo bezorgen of zelfs een kortingbon op het scherm toveren. 

 

"Wij zijn pioniers op de weg naar energie-efficiënte ledverlichting en nu doen we datzelfde voor connected verlichting", aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. Het gaat dan bijvoorbeeld om "straatlantaarns die hun locatie doorgeven en de kosten van onderhoud drastisch verlagen, kantoorverlichting die de productiviteit verbetert en supermarktverlichting die de loyaliteit van klanten verhoogt door speciale aanbiedingen naar hun smartphones te sturen." Carrefour geeft zichzelf één jaar de tijd om het systeem te evalueren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top