Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top