Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top