Carrefour groeit tweede kwartaal op rij | RetailDetail

Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

Carrefour groeit tweede kwartaal op rij

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

De zware herstructurering die Carrefour vorig jaar in ons land doorvoerde, werpt voor het tweede kwartaal op rij vruchten af. Tijdens het vierde kwartaal van 2010 groeide de omzet (op vergelijkbare basis) nog met 1,5%; een primeur in liefst zes jaar. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,3% tot 990 miljoen euro.

 

Al is de directie van Carrefour wel zo eerlijk om zelf te benadrukken dat de sociale onrust en de acties die volgden op de aangekondigde herstructurering het resultaat van het eerste kwartaal vorig jaar zwaar negatief hadden beïnvloed.

Amper groei bij supermarkten

Bijna de helft van de omzet (450 miljoen) komt op naam van de hypermarkten, die hun omzet met 4,4% zagen stijgen. De supermarkten nemen met 476 miljoen wel nog altijd het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening, maar hun groei bleef beperkt tot een half procentje.


Carrefour sloot vorig jaar acht hypermarkten en drie supermarkten. Een hypermarkt en twintig supermarkten werden naar franchisenemers overgeheveld. Dat zorgde voor een daling van de totale omzet in België met 3,9 procent, in vergelijking met het eerste kwartaal.

Groeilanden trekken omzet

Wereldwijd steeg de omzet van de op één na grootste supermarktgroep ter wereld in het eerste kwartaal met 3,9% tot 24,7 miljard euro. In de groeilanden steeg de omzet met 12,2 procent. West-Europa kende een daling met 4,7 procent, op de thuismarkt Frankrijk ging de verkoop op vergelijkbare basis 1% achteruit.


Carrefour verwacht voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst, ondanks het moeilijke economische klimaat in Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.