Carrefour kan het ook zonder Rode Duivels

Carrefour kan het ook zonder Rode Duivels

De Belgische tak van Carrefour boekte in het eerste halfjaar van 2015 een omzetstijging van 1% op vergelijkbare basis. De vooruitgang kwam vooral op rekening van het eerste kwartaal: in het tweede bedroeg de bonus slechts 0,1%.

WK voetbal legt vergelijkingsbasis hoger

Dat de vooruitgang in het tweede kwartaal wat lager lag, had te maken met het sterke tweede trimester van 2014. Toen kende de warenhuisgroep immers een sterke periode met een vergelijkbare groei van 3,8%, dankzij acties rond de aanwezigheid van de Rode Duivels op het WK voetbal in Brazilië.

 

De resultaten blijken uit het overzicht dat de groep Carrefour gaf over zijn wereldwijde commerciële resultaten over het eerste semester. Daarin behaalde de groep een omzet van 42,3 miljard euro, wat 5,0% meer was dan in 2014. In het tweede trimester tekenden de Fransen een stijging van de omzet met 4,2% tot 21,4 miljard euro op.

 

Een deel van de groei komt van een uitbreiding van het verkoopsnetwerk: in het tweede kwartaal kwamen er netto 225 winkels bij, waardoor het totaal eind juni op 11.910 kwam. Zonder die expansie zou de omzet er met 2,9% op zijn vooruitgegaan.

 

De beste prestaties realiseerde Carrefour in Brazilië, waar de omzet zonder brandstoffen en met uitzuivering van het kalendereffect in het eerste halfjaar op vergelijkbare basis met 7,8% steeg. In Europa deed vooral Spanje het goed: in het tweede kwartaal werd hier een groei met 2,8% opgetekend. Minder goed liep het in China, waar in het eerste halfjaar een terugval met 13,3% werd genoteerd. In Italië bedroeg de daling 3,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top