Carrefour Market koopt dertien O'Cool-vestigingen

Carrefour Market koopt dertien O'Cool-vestigingen

Er komt schot in de zaak van de noodlijdende diepvriesketen O'Cool. Die verkocht maaandag 25 vestigingen: dertien daarvan gaan naar Carrefour Belgium, dat er Carrefour Markets wil in onderbrengen. Wie de twaalf andere winkels overneemt, is nog onbekend, maar het zou eveneens om een voedingsdistributeur gaan. Voor de vijftig betrokken werknemers is de overname alvast goed nieuws.

Op naar 448 Carrefour Markets

Vandaag telt Carrefour in ons land 430 Market-vestigingen. Met de voormalige O'Cool-vestigingen en vijf eigen nieuwe vestigingen erbij zal dat totaal tegen volgende zomer opgelopen zijn tot 448. De overgenomen winkels hebben een oppervlakte van 450 tot 850 m² en bevinden zich, op één Waalse winkel na, allemaal in Vlaanderen. "We hebben locaties gekozen in buurten waar we nauwelijks of nog niet aanwezig zijn", klinkt het bij Carrefour, dat de vestigingen zal laten uitbaten door franchisenemers.

 

Met deze overname zet Carrefour zijn wederopstanding in ons land voort. Sinds de zware herstructurering, waarbij flink wat hypermarkten sloten, zetten de Fransen volop in op kleinere buurtwinkels (Express) en middelgrote supermarkten (Market, zoals de vroegere GB's tegenwoordig heten). Met succes, want de keten laat in ons land nu al enkele kwartalen een groeiversnelling optekenen.

 

Albert Heijn?

Welke voedingsdistributeur de twaalf andere winkels heeft gekocht, is nog niet bekend. Dat de naam nog geheim blijft, wijst er volgens insiders op dat het misschien Albert Heijn kan zijn, dat nu enemaal niet graag in zijn kaarten laat kijken. Al is er wel één tegenargument: de Nederlanders zoeken meestal winkels van 1.000 tot 1.200 m² en dan zijn de verkochte O'Cool-vestigingen normaal te klein.

 

Over de toekomst van de 81 resterende vestigingen is nog niets bekend. Eerder liet het Franse Picard Surgelés wel al weten op eigen kracht ons land te willen veroveren en er zouden gesprekken lopen met een andere buitenlandse partner - "geen overnemer, wel een strategische partner", aldus advocaat Jurgen Egger, die de reorganisatieprocedure begeleidt.

 

Die partij zou volgens de advocaat een toekomst zien voor een afgeslankte versie van O'Cool. Daarom heeft de diepvriesketen de rechtbank in Gent alvast gevraagd om de bescherming tegen de schuldeisers te verlengen. De uitspraak wordt verwacht op 7 november. Voor de resterende 300 werknemers blijft het dus nog even bang afwachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top