Carrefour Market koopt dertien O'Cool-vestigingen | RetailDetail

Carrefour Market koopt dertien O'Cool-vestigingen

Carrefour Market koopt dertien O'Cool-vestigingen

Er komt schot in de zaak van de noodlijdende diepvriesketen O'Cool. Die verkocht maaandag 25 vestigingen: dertien daarvan gaan naar Carrefour Belgium, dat er Carrefour Markets wil in onderbrengen. Wie de twaalf andere winkels overneemt, is nog onbekend, maar het zou eveneens om een voedingsdistributeur gaan. Voor de vijftig betrokken werknemers is de overname alvast goed nieuws.

Op naar 448 Carrefour Markets

Vandaag telt Carrefour in ons land 430 Market-vestigingen. Met de voormalige O'Cool-vestigingen en vijf eigen nieuwe vestigingen erbij zal dat totaal tegen volgende zomer opgelopen zijn tot 448. De overgenomen winkels hebben een oppervlakte van 450 tot 850 m² en bevinden zich, op één Waalse winkel na, allemaal in Vlaanderen. "We hebben locaties gekozen in buurten waar we nauwelijks of nog niet aanwezig zijn", klinkt het bij Carrefour, dat de vestigingen zal laten uitbaten door franchisenemers.

 

Met deze overname zet Carrefour zijn wederopstanding in ons land voort. Sinds de zware herstructurering, waarbij flink wat hypermarkten sloten, zetten de Fransen volop in op kleinere buurtwinkels (Express) en middelgrote supermarkten (Market, zoals de vroegere GB's tegenwoordig heten). Met succes, want de keten laat in ons land nu al enkele kwartalen een groeiversnelling optekenen.

 

Albert Heijn?

Welke voedingsdistributeur de twaalf andere winkels heeft gekocht, is nog niet bekend. Dat de naam nog geheim blijft, wijst er volgens insiders op dat het misschien Albert Heijn kan zijn, dat nu enemaal niet graag in zijn kaarten laat kijken. Al is er wel één tegenargument: de Nederlanders zoeken meestal winkels van 1.000 tot 1.200 m² en dan zijn de verkochte O'Cool-vestigingen normaal te klein.

 

Over de toekomst van de 81 resterende vestigingen is nog niets bekend. Eerder liet het Franse Picard Surgelés wel al weten op eigen kracht ons land te willen veroveren en er zouden gesprekken lopen met een andere buitenlandse partner - "geen overnemer, wel een strategische partner", aldus advocaat Jurgen Egger, die de reorganisatieprocedure begeleidt.

 

Die partij zou volgens de advocaat een toekomst zien voor een afgeslankte versie van O'Cool. Daarom heeft de diepvriesketen de rechtbank in Gent alvast gevraagd om de bescherming tegen de schuldeisers te verlengen. De uitspraak wordt verwacht op 7 november. Voor de resterende 300 werknemers blijft het dus nog even bang afwachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top