Carrefour verkoopt deel van zijn Braziliaanse activiteiten | RetailDetail

Carrefour verkoopt deel van zijn Braziliaanse activiteiten

Carrefour verkoopt deel van zijn Braziliaanse activiteiten

Carrefour heeft zopas 10% van zijn Braziliaanse activiteiten verkocht aan Abilio Diniz, de man die eerder bij het ook al Franse Casino werd buiten gebonjourd nadat hij Carrefour het hof had gemaakt.

 

525 miljoen euro

De Franse distributiereus Carrefour Group heeft 10% van zijn Braziliaanse retailactiviteiten verkocht voor een bedrag van 525 miljoen euro aan Peninsula, de investeringsfirma van de Braziliaan Abilio Diniz.

 

Georges Plassat, de CEO van Carrefour, omschrijft Abilio Diniz als "de beste partner om onze groei te realiseren". Carrefour is in 2015 precies 40 jaar actief in het Zuid-Amerikaanse land. "De deal die we gesloten hebben is een duidelijk bewijs van ons engagement voor de lange termijn in Brazilië, ons tweede belangrijkste land." Carrefour realiseerde er in 2013 een omzet van 10,2 miljard euro, telt er 256 winkels en geeft er werk aan 72.000 mensen.

 

"Deze operatie is een eerste betekenisvolle stap in het eerder door Georges Plassat aangekondigde project om het kapitaal van zijn Braziliaanse filiaal open te stellen teneinde de lokale verankering te versterken en voort te groeien", aldus nog Carrefour. De groep laat uitschijnen dat de hele operatie uiteindelijk kan uitmonden in een notering op de Braziliaanse beurs.

 

Oude bekende

Abilio Diniz is geen onbekende in de Franse distributiewereld. Jarenlang oefende hij samen met die andere Franse distributiereus, Casino, de controle uit over Pão de Açúcar, de grootste retailer van Brazilië. 

 

In 2011 liep het zakenhuwelijk spaak, nadat was uitgelekt dat Diniz toenadering had gezocht tot Casino's aartsrivaal Carrefour. Wat volgde was een bittere vechtscheiding die twee jaar zou duren en waarbij Abilio Diniz uiteindelijk aan het kortste eind trok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.