Carrefour verkoopt deel van zijn Braziliaanse activiteiten

Carrefour verkoopt deel van zijn Braziliaanse activiteiten

Carrefour heeft zopas 10% van zijn Braziliaanse activiteiten verkocht aan Abilio Diniz, de man die eerder bij het ook al Franse Casino werd buiten gebonjourd nadat hij Carrefour het hof had gemaakt.

 

525 miljoen euro

De Franse distributiereus Carrefour Group heeft 10% van zijn Braziliaanse retailactiviteiten verkocht voor een bedrag van 525 miljoen euro aan Peninsula, de investeringsfirma van de Braziliaan Abilio Diniz.

 

Georges Plassat, de CEO van Carrefour, omschrijft Abilio Diniz als "de beste partner om onze groei te realiseren". Carrefour is in 2015 precies 40 jaar actief in het Zuid-Amerikaanse land. "De deal die we gesloten hebben is een duidelijk bewijs van ons engagement voor de lange termijn in Brazilië, ons tweede belangrijkste land." Carrefour realiseerde er in 2013 een omzet van 10,2 miljard euro, telt er 256 winkels en geeft er werk aan 72.000 mensen.

 

"Deze operatie is een eerste betekenisvolle stap in het eerder door Georges Plassat aangekondigde project om het kapitaal van zijn Braziliaanse filiaal open te stellen teneinde de lokale verankering te versterken en voort te groeien", aldus nog Carrefour. De groep laat uitschijnen dat de hele operatie uiteindelijk kan uitmonden in een notering op de Braziliaanse beurs.

 

Oude bekende

Abilio Diniz is geen onbekende in de Franse distributiewereld. Jarenlang oefende hij samen met die andere Franse distributiereus, Casino, de controle uit over Pão de Açúcar, de grootste retailer van Brazilië. 

 

In 2011 liep het zakenhuwelijk spaak, nadat was uitgelekt dat Diniz toenadering had gezocht tot Casino's aartsrivaal Carrefour. Wat volgde was een bittere vechtscheiding die twee jaar zou duren en waarbij Abilio Diniz uiteindelijk aan het kortste eind trok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top