Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour werkt in alle stilte aan een terugkeer van zijn gewezen discountenseigne Ed. Ruim 30% van de vorig jaar overgenomen Franse Dia-winkels zou onder die naam een doorstart maken, de andere Dia's worden omgevormd tot Carrefours.

Van Ed via Dia terug naar Ed

Volgens onze collega's van Linéaires heeft Carrefour op 12 februari het merk Ed opnieuw gedeponeerd. Dat stond oorspronkelijk voor European Discount en is een naam die bij vele Fransen een belletje doet rinkelen: het enseigne was in het straatbeeld aanwezig van 1975 tot 2012. Dat jaar werden de allerlaatste winkels omgedoopt tot Dia, de discountketen die tot 2011 deel uitmaakte van Groupe Carrefour... en in juni vorig jaar terugkeerde naar de vertrouwde Franse stal.

 

Gérard Lavinay, sinds december topman van Dia France, zou nu zijn huiswerk gemaakt hebben en tot de vaststelling zijn gekomen dat slechts 60 à 70% van de huidige vestigingen onder een of andere Carrefour-vlag kan komen. De 200 à 300 resterende Dia's zouden vanaf april in een tempo van één winkel per maand per regio heropenen als Ed en uitpakken met een eigen concept.

 

Volgens Linéaires zou dat een kruising zijn van een discounter en een cash and carry, die zowel op particulieren als vaklui mikt. Een beetje naar het voorbeeld van Supeco, het 'anti-crisisconcept' dat Carrefour Spanje in 2012 lanceerde. Supeco telt intussen een dozijn vestigingen in Spanje en ging vorig jaar in Roemenië en Brazilië van start.

 

Omzetgroei van 10% en meer

Volgens de vakbonden leed Erteco, het filiaal waaronder Dia in Frankrijk valt, vorig jaar een verlies van meer dan 100 miljoen euro. De nieuwe plannen moeten het tij helpen keren: zo zouden de tot Ed omgedoopte Dia's het eerste jaar al een omzetgroei van 10% moeten kunnen halen.

 

Voor de andere winkels lopen de groeipercentages uiteen van +10% voor de grotere Dia's (die onder Market-vlag komen) over +19% voor de kleinere (die als City door het leven zullen gaan) tot +24% voor de allerkleinste (die als Contact voort zullen gaan).

 

De hele operatie - die in de marge van de jaarresultaten op 5 maart zal worden voorgesteld - moet eind 2016 rond zijn. Daarna is een 'verzelfstandiging' niet uitgesloten, want volgens de vakbonden zou Carrefour niet de bedoeling hebben om de winkels op langere termijn in eigen beheer te runnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top