Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour werkt in alle stilte aan een terugkeer van zijn gewezen discountenseigne Ed. Ruim 30% van de vorig jaar overgenomen Franse Dia-winkels zou onder die naam een doorstart maken, de andere Dia's worden omgevormd tot Carrefours.

Van Ed via Dia terug naar Ed

Volgens onze collega's van Linéaires heeft Carrefour op 12 februari het merk Ed opnieuw gedeponeerd. Dat stond oorspronkelijk voor European Discount en is een naam die bij vele Fransen een belletje doet rinkelen: het enseigne was in het straatbeeld aanwezig van 1975 tot 2012. Dat jaar werden de allerlaatste winkels omgedoopt tot Dia, de discountketen die tot 2011 deel uitmaakte van Groupe Carrefour... en in juni vorig jaar terugkeerde naar de vertrouwde Franse stal.

 

Gérard Lavinay, sinds december topman van Dia France, zou nu zijn huiswerk gemaakt hebben en tot de vaststelling zijn gekomen dat slechts 60 à 70% van de huidige vestigingen onder een of andere Carrefour-vlag kan komen. De 200 à 300 resterende Dia's zouden vanaf april in een tempo van één winkel per maand per regio heropenen als Ed en uitpakken met een eigen concept.

 

Volgens Linéaires zou dat een kruising zijn van een discounter en een cash and carry, die zowel op particulieren als vaklui mikt. Een beetje naar het voorbeeld van Supeco, het 'anti-crisisconcept' dat Carrefour Spanje in 2012 lanceerde. Supeco telt intussen een dozijn vestigingen in Spanje en ging vorig jaar in Roemenië en Brazilië van start.

 

Omzetgroei van 10% en meer

Volgens de vakbonden leed Erteco, het filiaal waaronder Dia in Frankrijk valt, vorig jaar een verlies van meer dan 100 miljoen euro. De nieuwe plannen moeten het tij helpen keren: zo zouden de tot Ed omgedoopte Dia's het eerste jaar al een omzetgroei van 10% moeten kunnen halen.

 

Voor de andere winkels lopen de groeipercentages uiteen van +10% voor de grotere Dia's (die onder Market-vlag komen) over +19% voor de kleinere (die als City door het leven zullen gaan) tot +24% voor de allerkleinste (die als Contact voort zullen gaan).

 

De hele operatie - die in de marge van de jaarresultaten op 5 maart zal worden voorgesteld - moet eind 2016 rond zijn. Daarna is een 'verzelfstandiging' niet uitgesloten, want volgens de vakbonden zou Carrefour niet de bedoeling hebben om de winkels op langere termijn in eigen beheer te runnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top