Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken | RetailDetail

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour werkt in alle stilte aan een terugkeer van zijn gewezen discountenseigne Ed. Ruim 30% van de vorig jaar overgenomen Franse Dia-winkels zou onder die naam een doorstart maken, de andere Dia's worden omgevormd tot Carrefours.

Van Ed via Dia terug naar Ed

Volgens onze collega's van Linéaires heeft Carrefour op 12 februari het merk Ed opnieuw gedeponeerd. Dat stond oorspronkelijk voor European Discount en is een naam die bij vele Fransen een belletje doet rinkelen: het enseigne was in het straatbeeld aanwezig van 1975 tot 2012. Dat jaar werden de allerlaatste winkels omgedoopt tot Dia, de discountketen die tot 2011 deel uitmaakte van Groupe Carrefour... en in juni vorig jaar terugkeerde naar de vertrouwde Franse stal.

 

Gérard Lavinay, sinds december topman van Dia France, zou nu zijn huiswerk gemaakt hebben en tot de vaststelling zijn gekomen dat slechts 60 à 70% van de huidige vestigingen onder een of andere Carrefour-vlag kan komen. De 200 à 300 resterende Dia's zouden vanaf april in een tempo van één winkel per maand per regio heropenen als Ed en uitpakken met een eigen concept.

 

Volgens Linéaires zou dat een kruising zijn van een discounter en een cash and carry, die zowel op particulieren als vaklui mikt. Een beetje naar het voorbeeld van Supeco, het 'anti-crisisconcept' dat Carrefour Spanje in 2012 lanceerde. Supeco telt intussen een dozijn vestigingen in Spanje en ging vorig jaar in Roemenië en Brazilië van start.

 

Omzetgroei van 10% en meer

Volgens de vakbonden leed Erteco, het filiaal waaronder Dia in Frankrijk valt, vorig jaar een verlies van meer dan 100 miljoen euro. De nieuwe plannen moeten het tij helpen keren: zo zouden de tot Ed omgedoopte Dia's het eerste jaar al een omzetgroei van 10% moeten kunnen halen.

 

Voor de andere winkels lopen de groeipercentages uiteen van +10% voor de grotere Dia's (die onder Market-vlag komen) over +19% voor de kleinere (die als City door het leven zullen gaan) tot +24% voor de allerkleinste (die als Contact voort zullen gaan).

 

De hele operatie - die in de marge van de jaarresultaten op 5 maart zal worden voorgesteld - moet eind 2016 rond zijn. Daarna is een 'verzelfstandiging' niet uitgesloten, want volgens de vakbonden zou Carrefour niet de bedoeling hebben om de winkels op langere termijn in eigen beheer te runnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.