Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken | RetailDetail

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour wil Ed opnieuw tot leven wekken

Carrefour werkt in alle stilte aan een terugkeer van zijn gewezen discountenseigne Ed. Ruim 30% van de vorig jaar overgenomen Franse Dia-winkels zou onder die naam een doorstart maken, de andere Dia's worden omgevormd tot Carrefours.

Van Ed via Dia terug naar Ed

Volgens onze collega's van Linéaires heeft Carrefour op 12 februari het merk Ed opnieuw gedeponeerd. Dat stond oorspronkelijk voor European Discount en is een naam die bij vele Fransen een belletje doet rinkelen: het enseigne was in het straatbeeld aanwezig van 1975 tot 2012. Dat jaar werden de allerlaatste winkels omgedoopt tot Dia, de discountketen die tot 2011 deel uitmaakte van Groupe Carrefour... en in juni vorig jaar terugkeerde naar de vertrouwde Franse stal.

 

Gérard Lavinay, sinds december topman van Dia France, zou nu zijn huiswerk gemaakt hebben en tot de vaststelling zijn gekomen dat slechts 60 à 70% van de huidige vestigingen onder een of andere Carrefour-vlag kan komen. De 200 à 300 resterende Dia's zouden vanaf april in een tempo van één winkel per maand per regio heropenen als Ed en uitpakken met een eigen concept.

 

Volgens Linéaires zou dat een kruising zijn van een discounter en een cash and carry, die zowel op particulieren als vaklui mikt. Een beetje naar het voorbeeld van Supeco, het 'anti-crisisconcept' dat Carrefour Spanje in 2012 lanceerde. Supeco telt intussen een dozijn vestigingen in Spanje en ging vorig jaar in Roemenië en Brazilië van start.

 

Omzetgroei van 10% en meer

Volgens de vakbonden leed Erteco, het filiaal waaronder Dia in Frankrijk valt, vorig jaar een verlies van meer dan 100 miljoen euro. De nieuwe plannen moeten het tij helpen keren: zo zouden de tot Ed omgedoopte Dia's het eerste jaar al een omzetgroei van 10% moeten kunnen halen.

 

Voor de andere winkels lopen de groeipercentages uiteen van +10% voor de grotere Dia's (die onder Market-vlag komen) over +19% voor de kleinere (die als City door het leven zullen gaan) tot +24% voor de allerkleinste (die als Contact voort zullen gaan).

 

De hele operatie - die in de marge van de jaarresultaten op 5 maart zal worden voorgesteld - moet eind 2016 rond zijn. Daarna is een 'verzelfstandiging' niet uitgesloten, want volgens de vakbonden zou Carrefour niet de bedoeling hebben om de winkels op langere termijn in eigen beheer te runnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.