Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

26/04/2017

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de Belgische winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

26/04/2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen. Ook in de relaties met de handelspartners. 

Albert Heijn in Leuven gesloten

26/04/2017

De vestiging van Albert Heijn op het Engels Plein in Leuven heeft de deuren gesloten. Binnen enkele weken zal de winkel opnieuw de deuren openen, maar dan onder de vlag van het Duitse Lidl.

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Back to top