Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top