Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De millennial onder de mosselen

26/05/2017

Zelfs een zonnige brugdag houdt RetailDetail Food niet tegen om u een onversneden resumé aan te bieden van het FMCG-nieuws van de afgelopen week. Savoureer deze Filet Pur gerust op een terrasje bij een frisse cocktail of mocktail.  

"Harddiscount is sterke groeier op de biomarkt"

26/05/2017

Naar jaarlijkse gewoonte organiseren de sectororganisaties van de biologische landbouw begin juni een BioWeek om bio onder de aandacht te brengen en te promoten. We spraken met Marijke Van Ranst van BioForum.

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Back to top