Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour wordt gedriedeeld.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Carrefour is van plan zich in drie te laten hakken. Twee dochterbedrijven van de Franse supermarktketen zullen worden afgestoten om verder te gaan als aparte entiteiten. Na de splitsing zal Carrefour uit drie delen bestaan: de Carrefour super- en hypermarktactiviteiten, vastgoedpoot Carrefour Property en discountdochter Dia.


De vraag voor splitsing kwam er vanwege een aantal grote aandeelhouders. Elke entiteit zou apart op de beurs worden genoteerd, wat de marktwaarde van Carrefour volgens de aandeelhouders ten goede zou komen. Naar verluid kan de raad van bestuur van Carrefour zo vroeg als op 2 maart beslissen over het splitsingsidee.


Huidige dochterondernemingen Dia en Carrefour Property hebben in de huidige structuur niet veel in de pap te brokken. Zelfstandig zijn ze volgens de verantwoordelijke bank BNP Paribas niettemin bijzonder levensvatbaar. Discountenseigne Dia telt 6.647 winkels over de hele wereld, met een omzet van bijna 9,5 miljard euro. De prijsvechter zou naar schatting 4 miljard euro waard zijn.


Carrefour Property is op zijn beurt het vastgoedonderdeel van Carrefour, dat de meerderheid van panden van Europese Carrefour-vestigingen in eigen bezit heeft. Het bedrijf beheert 938 winkelpanden, goed voor 4,3 miljoen vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top