Casino en Dia bundelen aankoopkrachten | RetailDetail

Casino en Dia bundelen aankoopkrachten

Casino en Dia bundelen aankoopkrachten

Het Franse Casino en het Spaanse Dia hebben een alliantie gesloten rond het gezamenlijk aankopen van producten, zowel bij internationale leveranciers als voor een groot deel van hun huismerken. De nieuwe alliantie krijgt de naam ICDC Services.

Prijzenoorlog en krappe marges

Beide distributeurs - samen goed voor 59 miljard euro aan aankopen (waarvan 48,5 miljard voor rekening van Casino) - hebben "beslist om hun krachten internationaal te bundelen om hun competitiviteit tegenover grote voedingsproducten van nationale merken te verbeteren", zo laten Casino en Dia weten. Daarbij willen ze hun "know-how en de complementariteit van de geografische inplanting en van de winkelformaten" gecombineerd uitspelen.

 

Tegelijk gaan beide groepen ook samen de boer op voor hun producten onder huismerk, zij het maximaal voor 50 procent van de huidige volumes. Bedoeling is een groot Europees platform van distributeursmerken te creëren dat "bijkomende afzetmogelijkheden biedt aan de leveranciers" en "het productaanbod voor de consument verbetert", klinkt het nog.

 

De alliantie komt er tegen de achtergrond van de aanhoudende prijzenoorlog en de almaar krappere marges in de Europese distributiesector. Casino en Dia zijn overigens niet de eersten die hun aankoop op internationale schaal groeperen. Eerder gaven Auchan en Metro al het voorbeeld en in juni wekten E.Leclerc en Rewe hun eerder afgebroken alliantie weer tot leven. In augustus was er dan het nieuws dat Intermarché, Colruyt, Conad en Coop de handen in elkaar sloegen onder de paraplu van Europa's grootste aankoopcentrale, Alidis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".