Casino en Dia bundelen aankoopkrachten | RetailDetail

Casino en Dia bundelen aankoopkrachten

Casino en Dia bundelen aankoopkrachten

Het Franse Casino en het Spaanse Dia hebben een alliantie gesloten rond het gezamenlijk aankopen van producten, zowel bij internationale leveranciers als voor een groot deel van hun huismerken. De nieuwe alliantie krijgt de naam ICDC Services.

Prijzenoorlog en krappe marges

Beide distributeurs - samen goed voor 59 miljard euro aan aankopen (waarvan 48,5 miljard voor rekening van Casino) - hebben "beslist om hun krachten internationaal te bundelen om hun competitiviteit tegenover grote voedingsproducten van nationale merken te verbeteren", zo laten Casino en Dia weten. Daarbij willen ze hun "know-how en de complementariteit van de geografische inplanting en van de winkelformaten" gecombineerd uitspelen.

 

Tegelijk gaan beide groepen ook samen de boer op voor hun producten onder huismerk, zij het maximaal voor 50 procent van de huidige volumes. Bedoeling is een groot Europees platform van distributeursmerken te creëren dat "bijkomende afzetmogelijkheden biedt aan de leveranciers" en "het productaanbod voor de consument verbetert", klinkt het nog.

 

De alliantie komt er tegen de achtergrond van de aanhoudende prijzenoorlog en de almaar krappere marges in de Europese distributiesector. Casino en Dia zijn overigens niet de eersten die hun aankoop op internationale schaal groeperen. Eerder gaven Auchan en Metro al het voorbeeld en in juni wekten E.Leclerc en Rewe hun eerder afgebroken alliantie weer tot leven. In augustus was er dan het nieuws dat Intermarché, Colruyt, Conad en Coop de handen in elkaar sloegen onder de paraplu van Europa's grootste aankoopcentrale, Alidis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.