Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour
Shutterstock

In tegenstelling tot wat het altijd voor ogen had, heeft Champignons de Bruxelles nu toch besloten om met Carrefour in zee te gaan. De champignonkwekers zagen het nochtans eerder niet zitten om met grote ketens samen te werken.

Overleven

Champignon de Bruxelles werd door twee Brusselse ondernemers opgericht, die in de kelders van het Abattoir in Anderlecht drie soorten champignons produceren op organisch afval van de Brusselse bierbrouwers. Het oorspronkelijk doel was om in het Brusselse Gewest te leveren aan lokale restaurants en speciaalzaken, maar die afzetmarkt blijkt nu te klein.

 

“Als we tegen december niet 1,5 ton per maand produceren, is onze spaarpot leeg en onze toekomst in gevaar. We moéten groter gaan”, zegt Sevan Holemans, een van de oprichters. “We kunnen nog veel meer productie aan, maar onze afzetmarkt is te klein.”

 

Om te overleven wordt er nu besloten om toch af te stappen van het principe om niet te leveren aan de grote ketens, die volgens de oprichters aan de grond liggen van heel wat problemen in de landbouwsector. Het bedrijfje gaat daarom samenwerken met Carrefour, dat volgens hen wel moeite doet om boeren correct te behandelen. “Voor kleine boeren heeft Carrefour een super goed contract, waarbij niet vaststaat hoeveel je per week moet produceren”, aldus Holemans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top