Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour
Shutterstock

In tegenstelling tot wat het altijd voor ogen had, heeft Champignons de Bruxelles nu toch besloten om met Carrefour in zee te gaan. De champignonkwekers zagen het nochtans eerder niet zitten om met grote ketens samen te werken.

Overleven

Champignon de Bruxelles werd door twee Brusselse ondernemers opgericht, die in de kelders van het Abattoir in Anderlecht drie soorten champignons produceren op organisch afval van de Brusselse bierbrouwers. Het oorspronkelijk doel was om in het Brusselse Gewest te leveren aan lokale restaurants en speciaalzaken, maar die afzetmarkt blijkt nu te klein.

 

“Als we tegen december niet 1,5 ton per maand produceren, is onze spaarpot leeg en onze toekomst in gevaar. We moéten groter gaan”, zegt Sevan Holemans, een van de oprichters. “We kunnen nog veel meer productie aan, maar onze afzetmarkt is te klein.”

 

Om te overleven wordt er nu besloten om toch af te stappen van het principe om niet te leveren aan de grote ketens, die volgens de oprichters aan de grond liggen van heel wat problemen in de landbouwsector. Het bedrijfje gaat daarom samenwerken met Carrefour, dat volgens hen wel moeite doet om boeren correct te behandelen. “Voor kleine boeren heeft Carrefour een super goed contract, waarbij niet vaststaat hoeveel je per week moet produceren”, aldus Holemans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top