Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour | RetailDetail

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour
Shutterstock

In tegenstelling tot wat het altijd voor ogen had, heeft Champignons de Bruxelles nu toch besloten om met Carrefour in zee te gaan. De champignonkwekers zagen het nochtans eerder niet zitten om met grote ketens samen te werken.

Overleven

Champignon de Bruxelles werd door twee Brusselse ondernemers opgericht, die in de kelders van het Abattoir in Anderlecht drie soorten champignons produceren op organisch afval van de Brusselse bierbrouwers. Het oorspronkelijk doel was om in het Brusselse Gewest te leveren aan lokale restaurants en speciaalzaken, maar die afzetmarkt blijkt nu te klein.

 

“Als we tegen december niet 1,5 ton per maand produceren, is onze spaarpot leeg en onze toekomst in gevaar. We moéten groter gaan”, zegt Sevan Holemans, een van de oprichters. “We kunnen nog veel meer productie aan, maar onze afzetmarkt is te klein.”

 

Om te overleven wordt er nu besloten om toch af te stappen van het principe om niet te leveren aan de grote ketens, die volgens de oprichters aan de grond liggen van heel wat problemen in de landbouwsector. Het bedrijfje gaat daarom samenwerken met Carrefour, dat volgens hen wel moeite doet om boeren correct te behandelen. “Voor kleine boeren heeft Carrefour een super goed contract, waarbij niet vaststaat hoeveel je per week moet produceren”, aldus Holemans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.