Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA | RetailDetail

Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Supermarktketen Champion en fastfoodketen McDonald's België hebben van GAIA een pluim gekregen omdat ze nieuwe maatregelen hebben genomen die het dierenwelzijn ten goede komen. Zo stopt Champion eind dit jaar met de verkoop van vers vlees van gecastreerde biggen en schakelt McDonald's over op scharreleieren.

Gecastreerde biggen: "Enkel nog wachten op Match en Intermarché"

Nu ook Champion vers vlees van gecastreerde biggen afzweert, hebben zo goed als alle grote supermarktketens de stap gezet: Colruyt en Lidl verkopen het al niet meer en eerder kondigden ook Carrefour, Delhaize, Makro, Renmans/Aldi, Cora (vorige maand) aan de verkoop stop te zetten in de loop van 2013. "Het is nu nog wachten op Match en Intermarché", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.

 

"Er is geen enkele reden meer om te blijven castreren. Er zijn volwaardige alternatieven voor pijnlijke chirurgische castratie: vaccinatie en de beren intact laten. De meeste supermarkten hebben hun lastenboeken aangepast en voor de boeren is het voordeliger om niet te castreren door de betere voederconversie", aldus nog De Greef. GAIA roept de bevoegde minister, Laurette Onkelinx, dan ook op om castratie van varkens nu ook wettelijk te verbieden.

 

Scharreleieren: "Vizier gericht op Quick en Lunch Garden"

Ook voor de kippen heeft GAIA goed nieuws: McDonald's België, dat sinds 2008 enkel verse scharreleieren gebruikt in zijn ontbijt en salades, trekt die lijn nu door naar alle producten waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn. Het gaat dan met name om sausjes zoals mayonaise.

 

Daarmee mag de dierenrechtenorganisatie alweer een grote naam toevoegen aan haar succeslijst sinds ze met haar Boycotcot-campagne is gestart. Vorig jaar was softdiscounter Colruyt de eerste grootwarenhuisketen die voor eigen huismerken overschakelde op scharreleieren. Ook koekjesfabrikant LU en de sauzenproducenten Devos Lemmens en Vandemoortele lieten kooieieren al achterwege.

 

Naast Lunch Garden roept de dierenrechtenorganisatie nu ook Quick op om het goede voorbeeld van McDonald's te volgen. Op de campagnewebsite, waar mensen met enkele muisklikken een protestemail kunnen sturen naar een aantal grote merken (bij wie ook enkele supermarktketens), is McDonald's als doelwit reeds vervangen door Quick.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top