Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Supermarktketen Champion en fastfoodketen McDonald's België hebben van GAIA een pluim gekregen omdat ze nieuwe maatregelen hebben genomen die het dierenwelzijn ten goede komen. Zo stopt Champion eind dit jaar met de verkoop van vers vlees van gecastreerde biggen en schakelt McDonald's over op scharreleieren.

Gecastreerde biggen: "Enkel nog wachten op Match en Intermarché"

Nu ook Champion vers vlees van gecastreerde biggen afzweert, hebben zo goed als alle grote supermarktketens de stap gezet: Colruyt en Lidl verkopen het al niet meer en eerder kondigden ook Carrefour, Delhaize, Makro, Renmans/Aldi, Cora (vorige maand) aan de verkoop stop te zetten in de loop van 2013. "Het is nu nog wachten op Match en Intermarché", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.

 

"Er is geen enkele reden meer om te blijven castreren. Er zijn volwaardige alternatieven voor pijnlijke chirurgische castratie: vaccinatie en de beren intact laten. De meeste supermarkten hebben hun lastenboeken aangepast en voor de boeren is het voordeliger om niet te castreren door de betere voederconversie", aldus nog De Greef. GAIA roept de bevoegde minister, Laurette Onkelinx, dan ook op om castratie van varkens nu ook wettelijk te verbieden.

 

Scharreleieren: "Vizier gericht op Quick en Lunch Garden"

Ook voor de kippen heeft GAIA goed nieuws: McDonald's België, dat sinds 2008 enkel verse scharreleieren gebruikt in zijn ontbijt en salades, trekt die lijn nu door naar alle producten waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn. Het gaat dan met name om sausjes zoals mayonaise.

 

Daarmee mag de dierenrechtenorganisatie alweer een grote naam toevoegen aan haar succeslijst sinds ze met haar Boycotcot-campagne is gestart. Vorig jaar was softdiscounter Colruyt de eerste grootwarenhuisketen die voor eigen huismerken overschakelde op scharreleieren. Ook koekjesfabrikant LU en de sauzenproducenten Devos Lemmens en Vandemoortele lieten kooieieren al achterwege.

 

Naast Lunch Garden roept de dierenrechtenorganisatie nu ook Quick op om het goede voorbeeld van McDonald's te volgen. Op de campagnewebsite, waar mensen met enkele muisklikken een protestemail kunnen sturen naar een aantal grote merken (bij wie ook enkele supermarktketens), is McDonald's als doelwit reeds vervangen door Quick.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top