Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA | RetailDetail

Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Champion en McDonald's krijgen felicitaties van GAIA

Supermarktketen Champion en fastfoodketen McDonald's België hebben van GAIA een pluim gekregen omdat ze nieuwe maatregelen hebben genomen die het dierenwelzijn ten goede komen. Zo stopt Champion eind dit jaar met de verkoop van vers vlees van gecastreerde biggen en schakelt McDonald's over op scharreleieren.

Gecastreerde biggen: "Enkel nog wachten op Match en Intermarché"

Nu ook Champion vers vlees van gecastreerde biggen afzweert, hebben zo goed als alle grote supermarktketens de stap gezet: Colruyt en Lidl verkopen het al niet meer en eerder kondigden ook Carrefour, Delhaize, Makro, Renmans/Aldi, Cora (vorige maand) aan de verkoop stop te zetten in de loop van 2013. "Het is nu nog wachten op Match en Intermarché", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.

 

"Er is geen enkele reden meer om te blijven castreren. Er zijn volwaardige alternatieven voor pijnlijke chirurgische castratie: vaccinatie en de beren intact laten. De meeste supermarkten hebben hun lastenboeken aangepast en voor de boeren is het voordeliger om niet te castreren door de betere voederconversie", aldus nog De Greef. GAIA roept de bevoegde minister, Laurette Onkelinx, dan ook op om castratie van varkens nu ook wettelijk te verbieden.

 

Scharreleieren: "Vizier gericht op Quick en Lunch Garden"

Ook voor de kippen heeft GAIA goed nieuws: McDonald's België, dat sinds 2008 enkel verse scharreleieren gebruikt in zijn ontbijt en salades, trekt die lijn nu door naar alle producten waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn. Het gaat dan met name om sausjes zoals mayonaise.

 

Daarmee mag de dierenrechtenorganisatie alweer een grote naam toevoegen aan haar succeslijst sinds ze met haar Boycotcot-campagne is gestart. Vorig jaar was softdiscounter Colruyt de eerste grootwarenhuisketen die voor eigen huismerken overschakelde op scharreleieren. Ook koekjesfabrikant LU en de sauzenproducenten Devos Lemmens en Vandemoortele lieten kooieieren al achterwege.

 

Naast Lunch Garden roept de dierenrechtenorganisatie nu ook Quick op om het goede voorbeeld van McDonald's te volgen. Op de campagnewebsite, waar mensen met enkele muisklikken een protestemail kunnen sturen naar een aantal grote merken (bij wie ook enkele supermarktketens), is McDonald's als doelwit reeds vervangen door Quick.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.