China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

De omzet van de groep Yum Brands, de eigenaar van Pizza Hut en KFC, is voor het vierde kwartaal op rij gedaald. Het voedingsschandaal van vorig jaar in China drukt nog steeds op het marktaandeel en de resultaten.

Ook problemen in Noord-Amerika

De omzet daalde met 3% naar 3,11 miljard dollar (2,8 miljard euro),  toch wat onder de 3,19 miljard dollar (2,89 miljard euro) die analisten hadden voorspeld. De winst viel daarbij met 30% terug naar 235 miljoen euro (215 miljoen euro). De vergelijkbare omzet van Yum Brands daalde in China met 10%, wat nog heel wat slechter is dan de -8,4% die werd verwacht door analisten.

 

Bij de aandeelhouders wordt nu al het plan geopperd om de Chinese activiteiten los te koppelen van andere markten, maar Yum Brands zelf wil werken aan een wederopbouw in China.

 

Ook in Noord-Amerika heeft Yum Brands het moeilijk: daar kiezen consumenten steeds vaker voor de gezondere opties van Chipotle en Shake Shack. In een poging om klanten terug te winnen heeft Yum Brands bekend gemaakt dat het kleur- en smaakadditieven uit de maaltijden van Pizza Hut en Taco Bell zal halen.

Tags: