China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai | RetailDetail

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

De omzet van de groep Yum Brands, de eigenaar van Pizza Hut en KFC, is voor het vierde kwartaal op rij gedaald. Het voedingsschandaal van vorig jaar in China drukt nog steeds op het marktaandeel en de resultaten.

Ook problemen in Noord-Amerika

De omzet daalde met 3% naar 3,11 miljard dollar (2,8 miljard euro),  toch wat onder de 3,19 miljard dollar (2,89 miljard euro) die analisten hadden voorspeld. De winst viel daarbij met 30% terug naar 235 miljoen euro (215 miljoen euro). De vergelijkbare omzet van Yum Brands daalde in China met 10%, wat nog heel wat slechter is dan de -8,4% die werd verwacht door analisten.

 

Bij de aandeelhouders wordt nu al het plan geopperd om de Chinese activiteiten los te koppelen van andere markten, maar Yum Brands zelf wil werken aan een wederopbouw in China.

 

Ook in Noord-Amerika heeft Yum Brands het moeilijk: daar kiezen consumenten steeds vaker voor de gezondere opties van Chipotle en Shake Shack. In een poging om klanten terug te winnen heeft Yum Brands bekend gemaakt dat het kleur- en smaakadditieven uit de maaltijden van Pizza Hut en Taco Bell zal halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top