China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

De omzet van de groep Yum Brands, de eigenaar van Pizza Hut en KFC, is voor het vierde kwartaal op rij gedaald. Het voedingsschandaal van vorig jaar in China drukt nog steeds op het marktaandeel en de resultaten.

Ook problemen in Noord-Amerika

De omzet daalde met 3% naar 3,11 miljard dollar (2,8 miljard euro),  toch wat onder de 3,19 miljard dollar (2,89 miljard euro) die analisten hadden voorspeld. De winst viel daarbij met 30% terug naar 235 miljoen euro (215 miljoen euro). De vergelijkbare omzet van Yum Brands daalde in China met 10%, wat nog heel wat slechter is dan de -8,4% die werd verwacht door analisten.

 

Bij de aandeelhouders wordt nu al het plan geopperd om de Chinese activiteiten los te koppelen van andere markten, maar Yum Brands zelf wil werken aan een wederopbouw in China.

 

Ook in Noord-Amerika heeft Yum Brands het moeilijk: daar kiezen consumenten steeds vaker voor de gezondere opties van Chipotle en Shake Shack. In een poging om klanten terug te winnen heeft Yum Brands bekend gemaakt dat het kleur- en smaakadditieven uit de maaltijden van Pizza Hut en Taco Bell zal halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top