China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai | RetailDetail

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

China geeft Yum Brands (Pizza Hut/KFC) flinke oplawaai

De omzet van de groep Yum Brands, de eigenaar van Pizza Hut en KFC, is voor het vierde kwartaal op rij gedaald. Het voedingsschandaal van vorig jaar in China drukt nog steeds op het marktaandeel en de resultaten.

Ook problemen in Noord-Amerika

De omzet daalde met 3% naar 3,11 miljard dollar (2,8 miljard euro),  toch wat onder de 3,19 miljard dollar (2,89 miljard euro) die analisten hadden voorspeld. De winst viel daarbij met 30% terug naar 235 miljoen euro (215 miljoen euro). De vergelijkbare omzet van Yum Brands daalde in China met 10%, wat nog heel wat slechter is dan de -8,4% die werd verwacht door analisten.

 

Bij de aandeelhouders wordt nu al het plan geopperd om de Chinese activiteiten los te koppelen van andere markten, maar Yum Brands zelf wil werken aan een wederopbouw in China.

 

Ook in Noord-Amerika heeft Yum Brands het moeilijk: daar kiezen consumenten steeds vaker voor de gezondere opties van Chipotle en Shake Shack. In een poging om klanten terug te winnen heeft Yum Brands bekend gemaakt dat het kleur- en smaakadditieven uit de maaltijden van Pizza Hut en Taco Bell zal halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.