RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf inzichten uit de nieuwste Nielsencijfers

icon
Food26 oktober, 2017

Elk jaar publiceert Nielsen zijn Voedingsuniversum, een inventaris van de belangrijkste cijfers en evoluties in de Belgische foodretail. In de 55ste editie vinden we geen ’breaking news’, wel interessante tabellen en trends. Vijf takeaways.

1. Winkelbestand groeit weer

Voor het eerst sinds heel lang stijgt het aantal supermarkten in België weer: Nielsen telde in 2016 precies 7163 voedingswinkels in ons land, dat zijn er twee meer dan in 2015. Waarom dat opmerkelijk is? Wel, het aantal verkooppunten in België daalt al een hele tijd, jaar na jaar. Het gevolg van een logisch consolidatieproces: grotere ketenwinkels verdringen de kleinere. Tussen 2006 en 2016 bedroeg de gemiddelde daling 98 winkels per jaar. Meer nog: tussen 1996 en 2016 bedroeg de jaarlijkse daling gemiddeld wel 277 winkels.

 

Die trend lijkt nu te keren: het hoge aantal sluitingen bij kleinere winkelpunten is gestopt. De revival van de buurtwinkel is voor het eerst zichtbaar in de cijfers. Is een nieuw evenwicht bereikt, of is de ommekeer eerder te wijten aan de agressieve concurrentie tussen de enseignes, waarbij winkelpunten elkaar verdringen? De tijd zal het uitwijzen.

 

2. Winst voor de zelfstandige buurtsuper

Zelfstandige supermarkten winnen marktaandeel ten nadele van de harddiscounters en de grootdistributie. Dit illustreert de sterke dynamiek bij de franchiseformules vandaag: voor de meeste retailgroepen zijn zelfstandige winkels de belangrijkste groeipool geworden. Vergunningen vallen wat makkelijker, ondernemers werken zich uit de naad, ze bevinden zich in een gunstiger statuut qua flexibiliteit en loonkost, en de zondagsopening is een belangrijke troef.

 

Het bewijst ook dat de shopper wel degelijk naar andere factoren kijkt dan enkel de prijs: service, nabijheid en kwaliteit zijn factoren die lonen. Bovendien spelen een boel maatschappelijke factoren in het voordeel van de zelfstandige buurtsupermarkt: vergrijzing, kleinere gezinnen, verstedelijking, mobiliteitsissues, tijdsdruk… Dat zijn lange termijntrends die de komende jaren enkel sterker zullen worden.

 

3. Aldi en Lidl staan stil

In de algemene perceptie zijn de harddiscounters de grote winnaars van de afgelopen jaren. De Nielsencijfers spreken dit tegen: ondanks een toename van het winkelbestand met twee verkooppunten tot 737, daalt het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl met 3 punten tot 15,4%. De gemiddelde omzet per winkel ging achteruit, de omzet per vierkante meter ligt lager dan die bij de geïntegreerde én zelfstandige supermarkten. Goed, niet iedereen acht de Nielsencijfers even accuraat wanneer het over harddiscount gaat. Maar dat de grote investeringen van de prijsvechters (in winkels, assortimenten en communicatie) niet in verhouding staan tot hun al bij al relatief beperkte marktaandeel, dat is iets wat waarnemers al langer aanstippen.

 

4. Huismerken boven

Private label heeft zijn waarde-aandeel verdrievoudigd sinds 1985 en zeker de laatste vijf jaar stijgt het aandeel opnieuw, na een periode van stagnering. 36% van de omzet in FMCG komt nu van de huismerken. In de verscategorieën bedraagt het huismerkaandeel meer dan twee derden, en ook in diepvries en in voorverpakte bakkerijproducten bedraagt het aandeel meer dan 50%. Moeten nationale merken zich zorgen maken? Eerder dit jaar waarschuwde Nielsen al voor een te grote prijskloof tussen A-merken en huismerken. Een beleid waarbij merken de prijzen blijven verhogen, is riskant, klonk het toen.

 

5. Vergis u niet van concurrent

De foodopbrengsten groeiden in 2016 met 1%, maar dat was louter een gevolg van prijsstijgingen (+2,6%), want de volumes daalden (-1,7%). De consument weer aan het kopen krijgen, dat is de grote uitdaging voor de FMCG-sector. En het is geen eenvoudige, want het aandeel van de fooduitgaven in het consumentenbudget daalt (-0,3%) en bedraagt nu 11,9% van de totale gezinsbestedingen. Dat komt simpelweg omdat mensen hun beschikbare geld aan andere dingen moeten of willen uitgeven. Je kunt elkaar dan wel vliegen trachten af te vangen, verlies vooral het grotere plaatje niet uit het oog. Uw echte concurrenten heten eigenlijk Apple, Proximus, Pukkelpop, Engie, Spotify of Thomas Cook… Om er maar enkele te noemen.

 

Oh, en nog iets: in het hele rapport staat geen enkele keer het woordje online…  

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN