Coca-Cola krijgt op 31 maart een nieuwe CEO: James Quincey, topman sinds 2017, draagt de fakkel over aan operationeel directeur Henrique Braun. Quincey wordt uitvoerend voorzitter en blijft zo een invloedrijke stem binnen de groep.
Meer dan cola
Quincey leidde de onderneming door een periode waarin consumenten steeds minder suikerhoudende dranken kochten. Hij hertekende het portfolio grondig, schrapte zwakke schakels en verbreedde de blik van Coca-Cola naar een “totaaldrankenbedrijf”. Onder zijn leiding kwamen meer dan tien merken boven de omzetgrens van één miljard dollar, waaronder BodyArmor, Topo Chico en Fairlife.
Hij snoeide tegelijk in het aanbod. Zo gingen Honest Tea en Tab uit het schap en verkocht Coca-Cola kokoswatermerk Zico. De strategie draaide rond het prioritiseren van minder, maar grotere merken. Hij investeerde verder in kleinere blikformaten en suikervrije varianten en bracht Coca-Cola via partnerships met Molson Coors en Brown-Forman opnieuw in de alcoholcategorie.
Braun moet nu als nieuwe CEO moet verdere groei realiseren in een markt waar klassieke frisdranken terrein verliezen ten voordele van water, sport- en energiedranken. De topman krijgt de taak in te spelen op die verschuiving, zonder de kernactiviteiten te verwaarlozen. Hij kent het bedrijf alvast door en door: sinds zijn start in 1996 werkte hij in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Azië in functies variërend van supply chain en marketing tot innovatie en bottelarijactiviteiten.


