Coca-Cola wil zijn koffieketen Costa Coffee verkopen om zich weer te focussen op frisdranken. Het Britse koffiebedrijf, overgenomen in 2018, kon de hoge verwachtingen nooit inlossen.
Diversifiëren
In 2018 betaalde Coca-Cola 4,4 miljard euro voor Costa Coffee. Een goede zaak heeft de frisdrankengroep daarmee niet gedaan: een eventuele verkoop van de koffieketen zou Coca-Cola vandaag slechts de helft opbrengen, denken analisten.
Het drankenconcern wilde destijds zijn aanbod verder diversifiëren met alternatieven voor gezondheidsbewuste consumenten: “Warme dranken zijn een van de weinige segmenten van het totale dranklandschap waar we nog geen wereldwijd merk hebben”, zei topman James Quincey toen. “Costa geeft ons toegang tot deze markt met een sterk koffieplatform.”
Verlieslatend
Maar het koffiemerk heeft niet volgens de verwachtingen gepresteerd, moet het bedrijf nu toegeven. De concurrentie in de koffiemarkt nam toe, de koffieprijs steeg explosief en premium koffie werd populairder. In 2023 boekte Costa Coffee een lagere omzet dan ten tijde van de overname en in 2023 was er een verlies van bijna tien miljoen pond, schrijft De Tijd.
In 2023 werd de Belg Philippe Schaillee CEO van Costa Coffee. Bij de opening van een eerste Belgische vestiging van de keten, in februari 2024 in het treinstation van Luik-Guillemins, koesterde die nog grote ambities: het merk zag potentieel voor tien Belgische vestigingen en betrad de bedrijfsmarkt met een intelligente koffiecapsulemachine met de naam “Podio”. Anderhalf jaar later is het echter bij die ene Belgische vestiging gebleven.
Opvallend: het afstoten van Costa Coffee is niet de enige voorgenomen koffie-afsplitsing van de dag. Vanochtend maakte Dr Pepper al bekend Keurig te willen afstoten en onder te brengen bij de koffieportfolio van JDE Peet’s.


