RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coca-Cola is grootste wereldmerk, Unilever sterkste fabrikant

icon
Food21 mei, 2019

Coca-Cola, Colgate en Maggi blijven de grootste consumentenmerken ter wereld. De sterkste stijger in de rangschikking is Vim, maar groeien wordt steeds moeilijker voor FMCG-merken. De sleutel: werk op penetratie en vergeet de oudere consument niet.

 

Unilever heerst

Elk jaar publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun lijst van de vijftig populairste wereldmerken. Ze analyseerden voor de zevende editie van hun Brand Footprint Report opnieuw meer dan 21.400 merken en een miljard huishoudens in 49 landen op vijf continenten, tussen november 2017 en november 2018. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak. We zien weinig verrassingen aan de top van de rangschikking: Coca-Cola, Colgate en Maggi bezetten de eerste drie plaatsen, net als vorig jaar. De vijf sterkste groeiers vorig jaar waren de merken Vim, Kinder, Brooke Bond, Dettol en Doritos. 

 

Unilever is de best presterende fabrikant in de rangschikking, vertegenwoordigd met wel zeventien merken waarvan er zes vaker dan één miljard keer gekocht werden in 2018: Lifebuoy, Sunsilk, Knorr, Dove, Lux en Sunlight.

 

Het belang van vijftigplussers

Groei blijft een enorme uitdaging voor FMCG-merken. De markt vertraagt, de consumptie daalde met 2,1%, en wel 54% van de onderzochte merken ging achteruit. 84% van de merken in de top-50 stonden er vijf jaar geleden ook al in, maar slechts vier merken slaagden erin om élk jaar te groeien: Dettol, Dove, Nivea en Vim. Dat zijn opmerkelijk genoeg alle vier merken die al meer dan honderd jaar oud zijn, niet bepaald ‘digital natives’ dus. 

 

Het klopt wél dat alle retailers en alle merken een online aanwezigheid moeten uitbouwen. Maar: even belangrijk is het inzicht dat vijftigplussers belangrijker zijn voor FMCG-merken dan Millennials en Generatie Z bij elkaar opgeteld. Een andere trend is de vervaging tussen verschillende kanalen, meer bepaald tussen retail en out-of-home. Blurring, heet dat. En de nieuwe wereld rukt op: tien Indiase en Chinese merken zouden vlot in de top-25 komen als ze aan wereldwijde expansie zouden doen, zegt Kantar.  

 

De sleutel tot groei blijft penetratie: meer shoppers bereiken, aanwezig zijn in meer markten, meer categorieën, mikken op nieuwe noden, op meer consumptiemomenten.

 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Maggi  Nestlé
 4  Lifebuoy  Unilever
 5  Lay’s  PepsiCo
 6  Pepsi  PepsiCo
 7  Nescafé  Nestlé
 8  Dove  Unilever
 9  Sunsilk  Unilever
 10  Indomie  Indofood

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    “Marktaandeel Carrefour hypermarkten stijgt tijdens feestdagen”

    Elk jaar stijgt tijdens de eindejaarsperiode het marktaandeel van de Carrefour hypermarkten. Dat heeft alles te maken met het uitgebreide assortiment en de focus op innovatie, zegt inkoopdirectrice Nathalie Matterne.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Aldi opent op deze drie Cora-sites

    Ook Aldi ziet brood in het einde van Cora: de discounter zal in de zomer van 2026 drie winkels openen op voormalige Cora-sites. Het betreft de vestigingen in Anderlecht, Châtelineau en Sint-Lambrechts-Woluwe.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Belgische supermarkten uitblinkers in hygiëne

    Meer dan de helft van de Belgische supermarkten behaalt de maximumscore bij de hygiëne-inspecties van het voedselagentschap. Kleinere voedingswinkels en nachtwinkels doen het beduidend minder goed. Resultaten geanalyseerd Sinds vorige maand kunnen consumenten de inspectieresultaten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) opvragen via de “Food...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN