Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat | RetailDetail

Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Supermarktketen Colruyt heeft vrijdagavond de resultaten gepubliceerd voor de eerste drie maanden van zijn gebroken boekjaar 2012-2013. Tussen 1 april en 30 juni realiseerde de Halse distributeur een geconsolideerde omzet van 2,05 miljard euro, dat is 5,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Stijging op alle fronten

De groep zag zijn omzet in alle afdelingen stijgen. De Belgische detailactiviteiten - 226 Colruyts (inclusief Luxemburg), 81 OKays, 7 Bio-Planets en 46 Dreamlands (inclusief Frankrijk) - zagen hun omzet +4,3% stijgen tot 1,55 miljard euro. Ook de groothandel en foodservice boeren prima en groeiden +6,8% tot 348,2 miljoen euro, vooral dankzij Spar dat de wind in de zeilen heeft.

 

De sterkste stijging komt op naam van de DATS24-tankstations: die zorgen dankzij prijs- en volumestijgingen voor een omzetstijging met +10,7% tot 181,6 miljoen euro. DATS24 heeft 87 tankstations in België en nog een 30-tal in Frankrijk.

 

Zwak consumentenklimaat

Volgens Colruyt is de koopkracht in ons land wel degelijk gedaald en koopt de consument steeds vaker goedkopere producten. "Onze bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop onze laagste prijzen en extra kortingen wordt gewaardeerd door de Colruyt-klant", verklaart de groep de stijgende omzet in volle crisisperiode.

 

"Het is knokken voor omzet tussen de supermarkten en ook de marges staan onder druk. Colruyt is er samen met de harddiscounters wel in geslaagd nog marktaandeel te winnen", aldus Wim Biesemans, CFO van Colruyt, in De Tijd. Volgens de jaarcijfers van juni laatstleden heeft Colruyt een kwart van de markt in handen. "Dat marktaandeel is intussen nog aangedikt", stelt de CFO, die echter geen nadere details geeft. Op de winstcijfers is het nog wachten tot de algemene vergadering van 26 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".