Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Supermarktketen Colruyt heeft vrijdagavond de resultaten gepubliceerd voor de eerste drie maanden van zijn gebroken boekjaar 2012-2013. Tussen 1 april en 30 juni realiseerde de Halse distributeur een geconsolideerde omzet van 2,05 miljard euro, dat is 5,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Stijging op alle fronten

De groep zag zijn omzet in alle afdelingen stijgen. De Belgische detailactiviteiten - 226 Colruyts (inclusief Luxemburg), 81 OKays, 7 Bio-Planets en 46 Dreamlands (inclusief Frankrijk) - zagen hun omzet +4,3% stijgen tot 1,55 miljard euro. Ook de groothandel en foodservice boeren prima en groeiden +6,8% tot 348,2 miljoen euro, vooral dankzij Spar dat de wind in de zeilen heeft.

 

De sterkste stijging komt op naam van de DATS24-tankstations: die zorgen dankzij prijs- en volumestijgingen voor een omzetstijging met +10,7% tot 181,6 miljoen euro. DATS24 heeft 87 tankstations in België en nog een 30-tal in Frankrijk.

 

Zwak consumentenklimaat

Volgens Colruyt is de koopkracht in ons land wel degelijk gedaald en koopt de consument steeds vaker goedkopere producten. "Onze bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop onze laagste prijzen en extra kortingen wordt gewaardeerd door de Colruyt-klant", verklaart de groep de stijgende omzet in volle crisisperiode.

 

"Het is knokken voor omzet tussen de supermarkten en ook de marges staan onder druk. Colruyt is er samen met de harddiscounters wel in geslaagd nog marktaandeel te winnen", aldus Wim Biesemans, CFO van Colruyt, in De Tijd. Volgens de jaarcijfers van juni laatstleden heeft Colruyt een kwart van de markt in handen. "Dat marktaandeel is intussen nog aangedikt", stelt de CFO, die echter geen nadere details geeft. Op de winstcijfers is het nog wachten tot de algemene vergadering van 26 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top