Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Colruyt blijft groeien ondanks zwak consumentenklimaat

Supermarktketen Colruyt heeft vrijdagavond de resultaten gepubliceerd voor de eerste drie maanden van zijn gebroken boekjaar 2012-2013. Tussen 1 april en 30 juni realiseerde de Halse distributeur een geconsolideerde omzet van 2,05 miljard euro, dat is 5,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Stijging op alle fronten

De groep zag zijn omzet in alle afdelingen stijgen. De Belgische detailactiviteiten - 226 Colruyts (inclusief Luxemburg), 81 OKays, 7 Bio-Planets en 46 Dreamlands (inclusief Frankrijk) - zagen hun omzet +4,3% stijgen tot 1,55 miljard euro. Ook de groothandel en foodservice boeren prima en groeiden +6,8% tot 348,2 miljoen euro, vooral dankzij Spar dat de wind in de zeilen heeft.

 

De sterkste stijging komt op naam van de DATS24-tankstations: die zorgen dankzij prijs- en volumestijgingen voor een omzetstijging met +10,7% tot 181,6 miljoen euro. DATS24 heeft 87 tankstations in België en nog een 30-tal in Frankrijk.

 

Zwak consumentenklimaat

Volgens Colruyt is de koopkracht in ons land wel degelijk gedaald en koopt de consument steeds vaker goedkopere producten. "Onze bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop onze laagste prijzen en extra kortingen wordt gewaardeerd door de Colruyt-klant", verklaart de groep de stijgende omzet in volle crisisperiode.

 

"Het is knokken voor omzet tussen de supermarkten en ook de marges staan onder druk. Colruyt is er samen met de harddiscounters wel in geslaagd nog marktaandeel te winnen", aldus Wim Biesemans, CFO van Colruyt, in De Tijd. Volgens de jaarcijfers van juni laatstleden heeft Colruyt een kwart van de markt in handen. "Dat marktaandeel is intussen nog aangedikt", stelt de CFO, die echter geen nadere details geeft. Op de winstcijfers is het nog wachten tot de algemene vergadering van 26 september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top