Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf
Shutterstock

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

“Colruyt heeft een voorbeeldfunctie”

De snelle opeenvolging van nieuwsberichten over dierenleed in kippenbedrijven en slachthuizen heeft voor heel wat beroering gezorgd: niet alleen bij de consument, maar ook bij de grootwarenhuizen klinkt de roep naar meer toezicht op en transparantie binnen de sector steeds luider. Na verontruste reacties van klanten nam Colruyt het heft in eigen handen: sinds eind oktober laat de supermarktketen verrassingscontroles uitvoeren bij zijn leveranciers. Op die manier hoopt het bedrijf meer garanties te krijgen dat het vlees verkoopt van dieren die in alle fasen van de keten respectvol behandeld zijn, zo klinkt het bij Colruyt.

 

In 2016 werden in opdracht van Colruyt meer dan twintigduizend runderen en vierhonderdduizend varkens geslacht. Het bedrijf is daarmee een grootproducent van vleesproducten, maar geeft toe dat het de oorsprong daarvan niet altijd consequent gecontroleerd heeft in het verleden. “We hebben ons vooral gefocust op de kwaliteitseisen tijdens de verwerking van het vlees,” zegt Stefan Goethaert, directeur van de productieafdeling Colruyt Group Fine Food.

 

Ook in Brussel en Wallonië

Met de controles die Colruyt nu zelf laat uitvoeren door een extern bureau hekelt de keten ook de gebrekkige doorstroming van overheidsinformatie. Rapporten die dierenartsen opstellen in opdracht van de Dienst Dierenwelzijn en het FAVV zijn vertrouwelijk en worden enkel gedeeld met de betrokken bedrijven. 

 

De maatregel die Colruyt nu neemt, staat ook los van het convenant dat Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts afsloot met de sectorfederatie Febev: “Dat convenant geldt alleen in Vlaanderen en dus niet voor onze partners in Brussel en Wallonië,” zegt Goethaert. “Ook zij zullen cameratoezicht en een audit van de Thomas More hogeschool moeten toestaan.”

 

Colruyt is overigens niet de eerste supermarktketen die met dit soort controles voor de dag komt. “Carrefour laat de slachthuizen waarmee ze samenwerkt al jaren onaangekondigd bezoeken door externe specialisten,” reageert Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve op Twitter. De sector zelf juicht het initiatief toe en hoopt dat het positief zal werken op het gedeukte consumentenvertrouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.