Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze Facebookactie | RetailDetail

Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

(UPDATE) Supermarktketens Colruyt en Albert Heijn hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de discounters een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd. Colruyt heeft meteen een klacht ingediend tegen de oplichters.

Klacht tegen fraudeurs

Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde Colruyt zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.

 

Marketingdirecteur Bart van Lierde zei in De Morgen "Dit is geen actie van Colruyt. We onderzoeken momenteel wie de initiatiefnemer is van de webpagina en wij zullen sowieso klacht indienen bij de gerechtelijke instanties."

 

De echte 'prijs': een duur abonnement

De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.

 

Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in schabouwelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.