Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

(UPDATE) Supermarktketens Colruyt en Albert Heijn hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de discounters een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd. Colruyt heeft meteen een klacht ingediend tegen de oplichters.

Klacht tegen fraudeurs

Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde Colruyt zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.

 

Marketingdirecteur Bart van Lierde zei in De Morgen "Dit is geen actie van Colruyt. We onderzoeken momenteel wie de initiatiefnemer is van de webpagina en wij zullen sowieso klacht indienen bij de gerechtelijke instanties."

 

De echte 'prijs': een duur abonnement

De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.

 

Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in schabouwelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top