Colruyt geeft 27 Aziatische fabrikanten de bons

Colruyt geeft 27 Aziatische fabrikanten de bons

De Groep Colruyt heeft vorig jaar honderd sociale audits laten uitvoeren bij hoofdzakelijk Aziatische leveranciers van non-foodartikelen, in China en negen andere landen in de regio. Van de 100 fabrieken kregen er 67 voor het eerst controle, 33 kwamen eerder al aan de beurt.

Slechts twee volledig in orde

In bijna alle opgevolgde fabrieken (30 van de 33) waren de werkomstandigheden licht tot merkelijk beter dan in 2009, vooral op het vlak van werktijden en loonpolitiek.


Al bij al bleken slechts twee bedrijven ‘volledig in orde’, 47 kregen ‘kleine verbeteringen aangeraden’, bij 20 bleken ‘verbeteringen noodzakelijk, 26 werden als ‘onbevredigend’ beoordeeld en 5 als ronduit ‘onaanvaardbaar’.


De meest voorkomende onregelmatigheden zijn overdreven overwerk en het niet respecteren van minimumlonen of toeslagen. De fabrieken die niet volledig in orde waren, krijgen binnen 6 maand, 1 jaar of 3 jaar opnieuw controle.


Drie leveranciers bij wie de inspecteurs onaanvaardbare werkomstandigheden vaststelden, waren niet bereid iets aan die situatie te doen. Met hen heeft de Groep Colruyt de samenwerking meteen stopgezet. Naast de 100 gecontroleerde bedrijven waren er overigens nog 24 andere die een audit weigerden. Dat brengt het totaal op 27 fabrikanten met wie Colruyt geen zaken meer wil doen.

Investering van 64.466 euro

Het hele auditproject kostte de Groep Colruyt vorig jaar 64.466 euro. De 100 gecontroleerde bedrijven maken deel uit van de 250 leveranciers van wie de Groep in 2010 rechtstreeks non-foodartikelen afnam. Het gaat dan onder meer om speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die te koop zijn bij zowel Colruyt als DreamLand, DreamBaby en ColliShop.


Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.


Ook dit jaar plant de Groep Colruyt 71 ‘eerste’ controles en 20 opvolgingscontroles. Daar is een investering van 74.600 euro mee gemoeid. Alvorens ze een eerste bestelling krijgen, zullen ook een dertigtal nieuwe leveranciers worden doorgelicht. Daarnaast voorziet Colruyt in 2011 ook een twintigtal milieu-audits.
 

De Groep Colruyt heeft vorig jaar honderd sociale audits laten uitvoeren bij hoofdzakelijk Aziatische leveranciers van non-foodartikelen, in China en negen andere landen in de regio. Van de 100 fabrieken kregen er 67 voor het eerst controle, 33 kwamen eerder al aan de beurt.

Slechts twee volledig in orde

In bijna alle opgevolgde fabrieken (30 van de 33) waren de werkomstandigheden licht tot merkelijk beter dan in 2009, vooral op het vlak van werktijden en loonpolitiek.


Al bij al bleken slechts twee bedrijven ‘volledig in orde’, 47 kregen ‘kleine verbeteringen aangeraden’, bij 20 bleken ‘verbeteringen noodzakelijk, 26 werden als ‘onbevredigend’ beoordeeld en 5 als ronduit ‘onaanvaardbaar’.


De meest voorkomende onregelmatigheden zijn overdreven overwerk en het niet respecteren van minimumlonen of toeslagen. De fabrieken die niet volledig in orde waren, krijgen binnen 6 maand, 1 jaar of 3 jaar opnieuw controle.


Drie leveranciers bij wie de inspecteurs onaanvaardbare werkomstandigheden vaststelden, waren niet bereid iets aan die situatie te doen. Met hen heeft de Groep Colruyt de samenwerking meteen stopgezet. Naast de 100 gecontroleerde bedrijven waren er overigens nog 24 andere die een audit weigerden. Dat brengt het totaal op 27 fabrikanten met wie Colruyt geen zaken meer wil doen.

Investering van 64.466 euro

Het hele auditproject kostte de Groep Colruyt vorig jaar 64.466 euro. De 100 gecontroleerde bedrijven maken deel uit van de 250 leveranciers van wie de Groep in 2010 rechtstreeks non-foodartikelen afnam. Het gaat dan onder meer om speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die te koop zijn bij zowel Colruyt als DreamLand, DreamBaby en ColliShop.


Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.


Ook dit jaar plant de Groep Colruyt 71 ‘eerste’ controles en 20 opvolgingscontroles. Daar is een investering van 74.600 euro mee gemoeid. Alvorens ze een eerste bestelling krijgen, zullen ook een dertigtal nieuwe leveranciers worden doorgelicht. Daarnaast voorziet Colruyt in 2011 ook een twintigtal milieu-audits.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top