Colruyt geeft 27 Aziatische fabrikanten de bons

Colruyt geeft 27 Aziatische fabrikanten de bons

De Groep Colruyt heeft vorig jaar honderd sociale audits laten uitvoeren bij hoofdzakelijk Aziatische leveranciers van non-foodartikelen, in China en negen andere landen in de regio. Van de 100 fabrieken kregen er 67 voor het eerst controle, 33 kwamen eerder al aan de beurt.

Slechts twee volledig in orde

In bijna alle opgevolgde fabrieken (30 van de 33) waren de werkomstandigheden licht tot merkelijk beter dan in 2009, vooral op het vlak van werktijden en loonpolitiek.


Al bij al bleken slechts twee bedrijven ‘volledig in orde’, 47 kregen ‘kleine verbeteringen aangeraden’, bij 20 bleken ‘verbeteringen noodzakelijk, 26 werden als ‘onbevredigend’ beoordeeld en 5 als ronduit ‘onaanvaardbaar’.


De meest voorkomende onregelmatigheden zijn overdreven overwerk en het niet respecteren van minimumlonen of toeslagen. De fabrieken die niet volledig in orde waren, krijgen binnen 6 maand, 1 jaar of 3 jaar opnieuw controle.


Drie leveranciers bij wie de inspecteurs onaanvaardbare werkomstandigheden vaststelden, waren niet bereid iets aan die situatie te doen. Met hen heeft de Groep Colruyt de samenwerking meteen stopgezet. Naast de 100 gecontroleerde bedrijven waren er overigens nog 24 andere die een audit weigerden. Dat brengt het totaal op 27 fabrikanten met wie Colruyt geen zaken meer wil doen.

Investering van 64.466 euro

Het hele auditproject kostte de Groep Colruyt vorig jaar 64.466 euro. De 100 gecontroleerde bedrijven maken deel uit van de 250 leveranciers van wie de Groep in 2010 rechtstreeks non-foodartikelen afnam. Het gaat dan onder meer om speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die te koop zijn bij zowel Colruyt als DreamLand, DreamBaby en ColliShop.


Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.


Ook dit jaar plant de Groep Colruyt 71 ‘eerste’ controles en 20 opvolgingscontroles. Daar is een investering van 74.600 euro mee gemoeid. Alvorens ze een eerste bestelling krijgen, zullen ook een dertigtal nieuwe leveranciers worden doorgelicht. Daarnaast voorziet Colruyt in 2011 ook een twintigtal milieu-audits.
 

De Groep Colruyt heeft vorig jaar honderd sociale audits laten uitvoeren bij hoofdzakelijk Aziatische leveranciers van non-foodartikelen, in China en negen andere landen in de regio. Van de 100 fabrieken kregen er 67 voor het eerst controle, 33 kwamen eerder al aan de beurt.

Slechts twee volledig in orde

In bijna alle opgevolgde fabrieken (30 van de 33) waren de werkomstandigheden licht tot merkelijk beter dan in 2009, vooral op het vlak van werktijden en loonpolitiek.


Al bij al bleken slechts twee bedrijven ‘volledig in orde’, 47 kregen ‘kleine verbeteringen aangeraden’, bij 20 bleken ‘verbeteringen noodzakelijk, 26 werden als ‘onbevredigend’ beoordeeld en 5 als ronduit ‘onaanvaardbaar’.


De meest voorkomende onregelmatigheden zijn overdreven overwerk en het niet respecteren van minimumlonen of toeslagen. De fabrieken die niet volledig in orde waren, krijgen binnen 6 maand, 1 jaar of 3 jaar opnieuw controle.


Drie leveranciers bij wie de inspecteurs onaanvaardbare werkomstandigheden vaststelden, waren niet bereid iets aan die situatie te doen. Met hen heeft de Groep Colruyt de samenwerking meteen stopgezet. Naast de 100 gecontroleerde bedrijven waren er overigens nog 24 andere die een audit weigerden. Dat brengt het totaal op 27 fabrikanten met wie Colruyt geen zaken meer wil doen.

Investering van 64.466 euro

Het hele auditproject kostte de Groep Colruyt vorig jaar 64.466 euro. De 100 gecontroleerde bedrijven maken deel uit van de 250 leveranciers van wie de Groep in 2010 rechtstreeks non-foodartikelen afnam. Het gaat dan onder meer om speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die te koop zijn bij zowel Colruyt als DreamLand, DreamBaby en ColliShop.


Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.


Ook dit jaar plant de Groep Colruyt 71 ‘eerste’ controles en 20 opvolgingscontroles. Daar is een investering van 74.600 euro mee gemoeid. Alvorens ze een eerste bestelling krijgen, zullen ook een dertigtal nieuwe leveranciers worden doorgelicht. Daarnaast voorziet Colruyt in 2011 ook een twintigtal milieu-audits.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top