Colruyt Group ontkent belastingvlucht via Luxemburg

Colruyt Group ontkent belastingvlucht via Luxemburg

Volgens De Tijd gebruikt Colruyt een 'vluchtroute' naar Luxemburg om belastingen te ontwijken. De Halse discounter bevestigt de belastingdeals, maar betwist de insinuaties van de zakenkrant.

"Miljarden verhuisd naar Luxemburg"

Volgens De Tijd heeft Colruyt Group onlangs miljarden verhuisd naar Luxemburg: "Zowel het financieringsbedrijf (1,16 miljard euro waard) van de hele Colruyt-groep als het vastgoedimperium (1,22 miljard euro) van de groep valt nu onder een Luxemburgs bedrijf dat tot voor kort een adres deelde met 1.300 andere Luxemburgse bedrijven", schrijft de krant. "Tijdens LuxLeaks bleek dat adres een van de meest gebruikte postbussen te zijn voor fiscale constructies via het Groothertogdom."

 

De krant noemt meteen ook bedragen: "In de jongste jaarrekening van Colruyts Luxemburgse miljardenbedrijf is sprake van 87,8 miljoen euro winst en een belasting van 4.972 euro. Dit jaar heeft Colruyt via de Luxemburgse constructie ook nog eens 730 miljoen euro winst uit België via een belastingvrij dividend naar Luxemburg gebracht."

 

"Optimalisatie, geen ontduiking"

Marc Hofman, de financieel directeur van de Colruyt-groep, bevestigt in het artikel het bestaan van belastingdeals met de Luxemburgse én de Belgische fiscus: "We zijn niet beschaamd om te zeggen dat we aan fiscale optimalisatie doen. We doen dat om te vermijden dat onze globale belastingvoet boven 30% stijgt." Hij voegt er meteen aan toe dat de dividenden die naar Luxemburg vloeien, dienen om "de groei van Colruyt in Luxemburg van drie naar acht winkels te financieren".

 

"De groep ontkent ten stelligste elke insinuatie of beschuldiging dat ze belastingen zou ontduiken of illegale belastingconstructies zou hebben opgezet," reageert Colruyt in een perscommuniqué. De groep heeft naar eigen zeggen een jaarlijkse effectieve belastingdruk van ongeveer 30%, wat over de voorbije drie jaar meer dan 400 miljoen euro aan vennootschapsbelastingen betekende. Daarbovenop betaalt de groep jaarlijks nog eens meer dan 700 miljoen euro aan andere belastingen en bijdragen aan de sociale zekerheid.

 

"Daarmee is Colruyt Group één van de grootste belastingbetalers in België. De Luxemburgse structuren waarover sprake in de pers, zullen hier de komende jaren weinig aan veranderen. De titel in de krant De Tijd dat 'Colruyt nu ook gegarandeerd de laagste belastingfactuur' zal hebben, is dus manifest verkeerd", aldus nog het communiqué.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top