Colruyt Group opent nieuw distributiecentrum in Ath/Lessines

Colruyt Group opent nieuw distributiecentrum in Ath/Lessines

Colruyt Group heeft een nieuw, op duurzaamheid gericht distributiecentrum geopend in Ath/Lessines met ondersteuning van het Waalse Gewest en de Europese Unie. In een eerste fase zal het centrum werk bieden aan 500 mensen.

Groep in volle groei

"Om onze groei te bestendigen en onze klanten steeds beter te kunnen bedienen, hebben we nood aan nieuwe distributiecentra. Dankzij de financiële steun van de Europese Unie en het Waals Gewest, ter waarde van 15,37 miljoen euro, hebben we het project in Ath/Lessines kunnen verwezenlijken. We danken ook het Waalse Gewest en de IDETA intercommunale om het project mee op de kaart te zetten", zegt Jef Colruyt, CEO van de Colruyt Group.

 

Het totale kostenplaatje voor de bouw van het distributiecentrum was 79 miljoen euro. Momenteel werken er al 500 mensen op de site van Ath/Lessines met uitbreidingsmogelijkheden voor 1000 werknemers in de toekomst.

 

Het meest duurzame distributiecentrum in België

Om zo duurzaam mogelijk te zijn, heeft men het gebouw voorzien van zonnepanelen die groene energie kunnen opwekken voor 70 gezinnen. Verder wordt er LED-verlichting gebruikt, vangt men regenwater op en doet men hetzelfde voor warmte dankzij het ventilatiesysteem.

 

Er is ook een bloemenveld van 32.000 vierkante meter aan de site verbonden, aangevuld met een insectenhotel. Verder gaat men nog 16.000 bomen en planten plaatsen. "We hebben ook net een vergunning voor een windmolen verkregen", bevestigt Jef Colruyt.

 

Voorbeeld van logistieke technologie

Het distributiecentrum in Ath/Lessines is een mooi voorbeeld van logistieke technologie. Het gebouw, maximaal 33 meter hoog, werkt volstrekt automatisch. In de zone voor de handmatige voorbereiding van pakjes, kunnen er tot 240.000 pakjes per dag behandeld worden, wat neerkomt op 2 pakjes per seconde.

 

De stockageruimte en de automatische voorbereiding van pakjes kunnen 450 palletten per uur verwerken. In totaal kunnen er 30.000 palletten in de stockageruimte geplaatst worden en kunnen er zowat 250 vrachtwagens elke dag winkels gaan bevoorraden. 

 

Colruyt heeft zowat 470 winkels in eigen beheer, maar ook nog eens 500 winkels die samenwerken met de keten. De winkelketen heeft momenteel meer dan 27.000 werknemers en haalde een omzet van 8.7 miljard euro in 2013/2014, dankzij verkoop in België, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top