Colruyt neemt dierenwelzijn mee in evaluatie duurzame vis

Colruyt neemt dierenwelzijn mee in evaluatie duurzame vis

Colruyt heeft de duurzaamheid van zijn assortiment wilde vis uitgebreid laten evalueren. Voor het eerst werd daarbij ook het criterium "dierenwelzijn" opgenomen in de doorlichting. Daarmee is Colruyt de eerste winkelketen die dierenwelzijn opneemt in zijn evaluatiecriteria.

Twee onafhankelijke evaluaties

Colruyt heeft de voorbije maanden zijn assortiment wilde vis laten doorlichten door twee onafhankelijke organisaties: het Oostendse Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek (ILVO) en de Sea First Foundation. Die keken bij hun evaluatie naar het visbestand, de ecologische impact, het visserijbeheer en dus ook het dierenwelzijn. "Want vissen voelen pijn en stress net zoals andere dieren", zegt divisiemanager Tony De Bock in De Standaard. "En dus vinden we dat iets belangrijks om over te communiceren."

 

De studie bevestigt alvast dat de distributeur uit Halle goed bezig is: 96% van de verkochte vis is niet bedreigd; 91 % van de vis scoort heel goed tot aanvaardbaar op ecologische impact en voor 95 % van de vis  wordt het visbestand heel goed tot aanvaardbaar beheerd.

 

"Deze scores zijn voor Colruyt een stimulans om nog verder te gaan", klinkt het in Halle. "Voor vissen die minder goed scoren qua duurzaamheid, zullen we de komende maanden stapsgewijs initiatieven nemen naar duurzamere alternatieven. Tegen maart 2013 wil Colruyt geen bedreigde vissen meer in het assortiment."

Heuse primeur

Colruyt is de eerste winkelketen die dierenwelzijn opneemt als evaluatiecriterium voor duurzaamheid. Sea First Foundation en het Department of Animal Physiology van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzochten de invloed van elke vangstmethode op het dierenwelzijn. De duur van de vangst is daarbij een belangrijke factor: hoe korter de vangst, hoe minder belastend voor de vis.

 

Begin volgende week ontvangen alle geregistreerde klanten van Colruyt bij hun kortingbonnen een uitgebreide folder over het visaanbod, met bij elke vissoort de vier scores van de duurzaamheidsaudit: één voor de overlevingskansen van het visbestand, één voor de ecologische neveneffecten van de vangstmethode, één voor de manier waarop de visgrond beheerd wordt en één voor dierenwelzijn. De aankoop van zeebarbeel, die nog in de folder staat met twee rode scores naast zijn naam, is intussen al stopgezet. Ook koraalvis werd tijdens de doorlichting uit het assortiment geschrapt.

 

De evaluatie van het assortiment wilde vis bij Colruyt en OKay is overigens maar een eerste stap in het verduurzamen van het visaanbod. Colruyt is nog van plan om zijn assortiment gekweekte vis, schaal- en schelpdieren en zelfs vis in conserven te laten doorlichten. "Die vragen echter een andere evaluatiemethode en zullen binnenkort onderzocht worden", laat de groep weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top