Colruyt neemt dierenwelzijn mee in evaluatie duurzame vis | RetailDetail

Colruyt neemt dierenwelzijn mee in evaluatie duurzame vis

Colruyt neemt dierenwelzijn mee in evaluatie duurzame vis

Colruyt heeft de duurzaamheid van zijn assortiment wilde vis uitgebreid laten evalueren. Voor het eerst werd daarbij ook het criterium "dierenwelzijn" opgenomen in de doorlichting. Daarmee is Colruyt de eerste winkelketen die dierenwelzijn opneemt in zijn evaluatiecriteria.

Twee onafhankelijke evaluaties

Colruyt heeft de voorbije maanden zijn assortiment wilde vis laten doorlichten door twee onafhankelijke organisaties: het Oostendse Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek (ILVO) en de Sea First Foundation. Die keken bij hun evaluatie naar het visbestand, de ecologische impact, het visserijbeheer en dus ook het dierenwelzijn. "Want vissen voelen pijn en stress net zoals andere dieren", zegt divisiemanager Tony De Bock in De Standaard. "En dus vinden we dat iets belangrijks om over te communiceren."

 

De studie bevestigt alvast dat de distributeur uit Halle goed bezig is: 96% van de verkochte vis is niet bedreigd; 91 % van de vis scoort heel goed tot aanvaardbaar op ecologische impact en voor 95 % van de vis  wordt het visbestand heel goed tot aanvaardbaar beheerd.

 

"Deze scores zijn voor Colruyt een stimulans om nog verder te gaan", klinkt het in Halle. "Voor vissen die minder goed scoren qua duurzaamheid, zullen we de komende maanden stapsgewijs initiatieven nemen naar duurzamere alternatieven. Tegen maart 2013 wil Colruyt geen bedreigde vissen meer in het assortiment."

Heuse primeur

Colruyt is de eerste winkelketen die dierenwelzijn opneemt als evaluatiecriterium voor duurzaamheid. Sea First Foundation en het Department of Animal Physiology van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzochten de invloed van elke vangstmethode op het dierenwelzijn. De duur van de vangst is daarbij een belangrijke factor: hoe korter de vangst, hoe minder belastend voor de vis.

 

Begin volgende week ontvangen alle geregistreerde klanten van Colruyt bij hun kortingbonnen een uitgebreide folder over het visaanbod, met bij elke vissoort de vier scores van de duurzaamheidsaudit: één voor de overlevingskansen van het visbestand, één voor de ecologische neveneffecten van de vangstmethode, één voor de manier waarop de visgrond beheerd wordt en één voor dierenwelzijn. De aankoop van zeebarbeel, die nog in de folder staat met twee rode scores naast zijn naam, is intussen al stopgezet. Ook koraalvis werd tijdens de doorlichting uit het assortiment geschrapt.

 

De evaluatie van het assortiment wilde vis bij Colruyt en OKay is overigens maar een eerste stap in het verduurzamen van het visaanbod. Colruyt is nog van plan om zijn assortiment gekweekte vis, schaal- en schelpdieren en zelfs vis in conserven te laten doorlichten. "Die vragen echter een andere evaluatiemethode en zullen binnenkort onderzocht worden", laat de groep weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.