Colruyt ontsnapt aan miljoenenboete in Frankrijk | RetailDetail

Colruyt ontsnapt aan miljoenenboete in Frankrijk

Colruyt ontsnapt aan miljoenenboete in Frankrijk
Discounter Colruyt krijgt van de Franse mededingingsautoriteiten een boete van 392.000 euro, omdat de groep enkele overnames bij onze zuiderburen niet heeft gemeld. Aangezien enkele feiten intussen verjaard zijn, komt Colruyt er al bij al nog goed van af: de groep riskeerde een totale boete van liefst 39,2 miljoen euro.

Drie overnames niet gemeld

De beslissing van de Franse concurrentiewaakhond gaat terug op overnames uit 2003, 2004 en 2009. Colruyt-dochter Pro-A-Pro Distribution nam op 31 maart 2003 de Etablissements Jean Didier et Compagnie over, en voegde daar nog  acht bedrijven van de families Mallet en Condemine aan toe op 30 juni 2004. De derde overname dateert van 30 april 2009: toen nam Colruyt France het bedrijf en de filialen van UGCA-Unifrais over.

 

"De omzet door de groep Colruyt gerealiseerd in Frankrijk op datum van 31 maart 2011 bedroeg 784 miljoen euro", schrijft de Autorité de la Concurrence. "Het maximale bedrag van de sanctie, gelijk aan 5% van de omzet exclusief taksen gerealiseerd in Frankrijk door de groep Colruyt, bedraagt dus 39,2 miljoen euro."

 

Omdat de groep de feiten uiteindelijk zelf heeft gesignaleerd aan de Franse mededingingsautoriteiten en omdat de eerste twee overnames intussen "verjaard" zijn, bedraagt de boete 'maar' één percent daarvan: 392.000 euro.

 

"Financiële moeilijkheden" in Frankrijk

De beslissing van de Franse concurrentiewaakhond geeft ons ook een financieel inkijkje in de activiteiten van Colruyt in Frankrijk. Bij zijn verdediging heeft Colruyt namelijk "financiële moeilijkheden" bij Colruyt France en zijn filialen ingeroepen: op 31 december 2011 zouden de verliezen in Frankrijk al zijn opgelopen tot 9,6 miljoen euro.

 

Volgens de Autorité de la Concurrence in haar beslissing, "hoort daar wel de kanttekening bij dat het gros van dat verlies zijn oorsprong vindt in de wil van de groep om haar marktaandeel in Frankrijk te vergroten, onder meer middels belangrijke investeringen en meer bepaald de opening van 7 nieuwe vestigingen in de bewuste periode".

 

Daarnaast wijst de autoriteit er vervolgens fijntjes op dat de Belgische moedermaatschappij er wél warmpjes bijzit en dus gerust kan bijspringen: "Zo is de omzet gestegen van 3,1 miljard euro in 2003 naar 7,3 miljard euro in 2011 en is de winst toegenomen van 134 miljoen euro in 2003 naar 338 miljoen euro in 2011."

 

De financiële situatie van de groep "ziet er gezond uit en de activiteit neemt al meerdere jaren sterk toe waardoor de groep significante winsten kan voorleggen" - en dus kan (en moet) Colruyt een boete ophoesten van 392.000 euro. Toch een mooie korting voor de prijsvechter, quoi!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.