Colruyt ontsnapt aan miljoenenboete in Frankrijk

Colruyt ontsnapt aan miljoenenboete in Frankrijk
Discounter Colruyt krijgt van de Franse mededingingsautoriteiten een boete van 392.000 euro, omdat de groep enkele overnames bij onze zuiderburen niet heeft gemeld. Aangezien enkele feiten intussen verjaard zijn, komt Colruyt er al bij al nog goed van af: de groep riskeerde een totale boete van liefst 39,2 miljoen euro.

Drie overnames niet gemeld

De beslissing van de Franse concurrentiewaakhond gaat terug op overnames uit 2003, 2004 en 2009. Colruyt-dochter Pro-A-Pro Distribution nam op 31 maart 2003 de Etablissements Jean Didier et Compagnie over, en voegde daar nog  acht bedrijven van de families Mallet en Condemine aan toe op 30 juni 2004. De derde overname dateert van 30 april 2009: toen nam Colruyt France het bedrijf en de filialen van UGCA-Unifrais over.

 

"De omzet door de groep Colruyt gerealiseerd in Frankrijk op datum van 31 maart 2011 bedroeg 784 miljoen euro", schrijft de Autorité de la Concurrence. "Het maximale bedrag van de sanctie, gelijk aan 5% van de omzet exclusief taksen gerealiseerd in Frankrijk door de groep Colruyt, bedraagt dus 39,2 miljoen euro."

 

Omdat de groep de feiten uiteindelijk zelf heeft gesignaleerd aan de Franse mededingingsautoriteiten en omdat de eerste twee overnames intussen "verjaard" zijn, bedraagt de boete 'maar' één percent daarvan: 392.000 euro.

 

"Financiële moeilijkheden" in Frankrijk

De beslissing van de Franse concurrentiewaakhond geeft ons ook een financieel inkijkje in de activiteiten van Colruyt in Frankrijk. Bij zijn verdediging heeft Colruyt namelijk "financiële moeilijkheden" bij Colruyt France en zijn filialen ingeroepen: op 31 december 2011 zouden de verliezen in Frankrijk al zijn opgelopen tot 9,6 miljoen euro.

 

Volgens de Autorité de la Concurrence in haar beslissing, "hoort daar wel de kanttekening bij dat het gros van dat verlies zijn oorsprong vindt in de wil van de groep om haar marktaandeel in Frankrijk te vergroten, onder meer middels belangrijke investeringen en meer bepaald de opening van 7 nieuwe vestigingen in de bewuste periode".

 

Daarnaast wijst de autoriteit er vervolgens fijntjes op dat de Belgische moedermaatschappij er wél warmpjes bijzit en dus gerust kan bijspringen: "Zo is de omzet gestegen van 3,1 miljard euro in 2003 naar 7,3 miljard euro in 2011 en is de winst toegenomen van 134 miljoen euro in 2003 naar 338 miljoen euro in 2011."

 

De financiële situatie van de groep "ziet er gezond uit en de activiteit neemt al meerdere jaren sterk toe waardoor de groep significante winsten kan voorleggen" - en dus kan (en moet) Colruyt een boete ophoesten van 392.000 euro. Toch een mooie korting voor de prijsvechter, quoi!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top